خبرنگاران طرح ملی گونه شناسی سروده های بومی ایران در دانشگاه شیراز کلید خورد

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، شیراز- خبرنگاران- مدیر قطب علمی شعرپژوهی فرهنگ عامه وابسته به دانشگاه شیراز بیان نمود:در قالب طرحی ملی کتاب هایی با هدف معرفی شعرعامه ایران و با روشی علمی تدوین که در هریک بومی سروده های یک منطقه یا یک استان به صورت توصیفی، طبقه بندی و گونه شناسی می گردد.

خبرنگاران طرح ملی گونه شناسی سروده های بومی ایران در دانشگاه شیراز کلید خورد

بومی سروده ها شعرهایی هستند که معمولا سرایندگانی ناشناس آن ها را در روزگاران گذشته، آفریده اند. سپس سر زبان های مردم جاری شده اند و زبان به زبان چرخیده اند و به صورت های گوناگون درآمده اند.

بنابراین بومی سروده ها محصول مشترک ذوق جمعی اند و از لابه لای آن ها می توان بسیاری از رویاها، آرمان ها، آرزوها و شایست و نشایست های مردم را دریافت و بازشناخت. امروز صدها گونه شعر عامه وجود دارد که احتیاجمند گونه شناسی و توصیف است؛ مانند ترانه های ناز و نوازش، لالایی ها، ترانه های کار، سرودهای شادی، اشعار سوگ، تغزل های عاشقانه مردمی، جنگ نامه ها و حماسه های مربوط به عامه و مانند آن ها. همه این ها در حوزه کار شعرپژوهی ادب عامه قرار می گیرند.

دکتر کاووس حسنلی مدیر قطب علمی شعرپژوهی فرهنگ عامه شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فرهنگ و ادب عامه از شاخه های مهم ساختار فرهنگی و اجتماعی هر ملتی است گفت: مردم فرهنگور ایران نیز گنجینه های ارزشمندی از آثار عامه دارند که احتیاج به ثبت و ضبط و بازشناسی دارد و در جای جای این سرزمین پهناور قصه ها، افسانه ها، شعرها، آیین ها و باورهایی وجود دارد که هریک بخشی از فرهنگ و اندیشه آنان را بازنمایی می نماید.

وی با بیان اینکه ادبیات رسمی با همه ارزش های انکارناپذیرش، ادبیاتی نخبه گرا بوده است، اظهار کرد: به دلیل همین نخبه گرایی و رسمیت با ادبیاتی فاخر، فخیم و مزین مواجهیم؛ اما بخشی دیگر از ادبیات ما غیررسمی است که از دل توده های مردم می جوشیده و در بند تزیین و تکلف نبوده است، این بخش از ادبیات، در طول تاریخ، به بهانه غیررسمی بودن همیشه به حاشیه رانده می شده و از کانون توجه بسیاری از سخن سنجان بیرون می رفته است.

استاد ادبیات دانشگاه شیراز اضافه کرد: به همین منظور بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز در سال 1396 طرح شعرپژوهی فرهنگ عامه را در قالب یک قطب علمی در تدوین کرد و آن را به تصویب وزارت علوم رساند.

حسنلی یکی از برنامه های این قطب را تدوین، تألیف و انتشار سلسله کتاب هایی برشمرد که به معرفی توصیفی بومی سروده های مناطق مختلف ایران می پردازد.

وی با اشاره به اینکه پرداختن به آثار گذشتگان و پاسداری از آن ها، هرگز به معنای بازگشت به گذشته و ماندن در آن نیست، ابراز داشت: گردآوری، بازشناسی و آنالیز علمی بومی سروده های گذشته، یعنی توجه به سرمایه های ملی که از نیاکانمان بازمانده است و فرهنگ و ادب عامه نیز میراثی ارزشمند است که از گذشتگان به ارث رسیده و نباید همچون فرزندان ناخلف خانواده ای ثروتمند که ارث پدری شان را به سادگی به آتش می کشند و بر باد می دهند، این میراث گرانمایه را به دست فراموشی بسپاریم.

مدیر قطب علمی شعرپژوهی فرهنگ عامه بیان داشت: اگر ادبیات را آیینه ای برای بازنمایی بخش هایی از زندگی گذشتگان بدانیم، ادب عامه آیینه ای زلال تر، روشن تر و شفاف تر است؛ زیرا فرهنگِ عامه بسیاری از ناگزیری های فرهنگ رسمی را نداشته و کمتر گرفتار سانسور شده است.

وی ادامه داد: هدف کلی این قطب علمی فراهم آوردن زمینه های گوناگون پژوهشی و علمی برای شناختِ شایسته بخشی از ادب عامه یعنی همین بومی سروده های مناطق و اقوام مختلف ایران و بازیابی نقش این عناصر فرهنگی در هویت ملی است.

حسنلی فراوری نرم افزار با قابلیت جست وجو برای پژوهشگران فرهنگ عامه، کوشش برای ایجاد بانک عظیم بومی سروده ها، برگزاری نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی و گردآوری، تدوین و انتشار بومی سروده های گوناگون سراسر کشور را از جمله اقدامات این قطب در حوزه زنده نگاه داشتن فرهنگ عامه برشمرد.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز اظهار داشت که مجموعه کتاب های بومی سروده ها با همکاری پژوهشگران ادب عامه در سراسر کشور صورت می پذیرد که از سوی نشر خاموش همراه با لوح فشرده منتشر خواهد شد تا شیوه خوانش و اجرای این سروده ها نشان داده گردد.

وی اضافه کرد:تا به امروز با بیش از 15 نفر از پژوهشگران فعال این حوزه به نتیجه رسیده ایم که 13 نفر از آن ها قرارداد سه جانبه را امضا نموده اند. چند اثر از این مجموعه هم یا داوری شده و در مرحله ویراستاری است و یا در حال داوری است. بقیه هم در حال انجام و آماده سازی است.

استاد ادبیات دانشگاه شیراز از پژوهشگران سراسر کشور دعوت کرد که چنانچه در حوزه بومی سروده ها، مشغول پژوهشی هستند یا خاتمه نامه و رساله ای نوشته اند و علاقه مندند تا اثرشان در این مجموعه کتاب هایی که در حال آماده سازی ست، قرار گیرد، اثرشان را برای آنالیز و انتشار، به نشانی الکترونیکی این قطب به آدرس نشانی الکترونیکی قطب علمی شعر پژوهی: [email protected] ارسال نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 فروردین 1400 بروزرسانی: 17 فروردین 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 962

به "خبرنگاران طرح ملی گونه شناسی سروده های بومی ایران در دانشگاه شیراز کلید خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طرح ملی گونه شناسی سروده های بومی ایران در دانشگاه شیراز کلید خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید