جنگ غول های فناوری؛ اپل راهِ تبلیغات فیسبوک را می بندد

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، از آن جا که بهره برداری از داده های جمع شده از کاربران و فروش آن ها به شرکت های ثالث به عنوان یکی از منابع مهم سودآوری فیسبوک برای تبلیغات هدفمند به شمار می رود، این شرکت نارضایتی خود را از این عمل اعلام نموده و می گوید حرکت جدید اپل ضربه سختی به درآمد بخش تجاری آن وارد خواهد نمود.

جنگ غول های فناوری؛ اپل راهِ تبلیغات فیسبوک را می بندد

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت چاپ کاتالوگ ارزان از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

اضافه شدن یک ویژگی جدید به سیستم عامل آیفون و آیپد طی این هفته باعث بروز اختلافی جدی میان دو غول دنیای فناوری آمریکا، اپل و فیسبوک، شده است.

امکان تازه به کاربران محصولات اپل این امکان را خواهد داد که به جمع آوری اطلاعات شخصی دستگاه های خود توسط برنامه های تبلیغاتی نه بگویند.

از آن جا که بهره برداری از داده های جمع شده از کاربران و فروش آن ها به شرکت های ثالث به عنوان یکی از منابع مهم سودآوری فیسبوک برای تبلیغات هدفمند به شمار می رود، این شرکت نارضایتی خود را از این عمل اعلام نموده و می گوید حرکت جدید اپل ضربه سختی به درآمد بخش تجاری آن وارد خواهد نمود.

نخست باید گفت شرکت هایی که تبلیغات موبایلی می فروشند، از جمله فیسبوک، به هر دستگاه تلفن همراه یک شماره سریال منحصر به فرد اختصاص می دهند تا بتوانند آگهی های خودشان را هدفمند نمایند و همینطور بعدا تخمین بزنند که آیا نشان دادن تبلیغ برای این دستگاه ها بازده مناسب را برای شرکت به همراه داشته است یا نه؟

این شناسه یا شماره سریال اصطلاحا IDFA نامیده می گردد و معمولا با فناوری های دیگری همچون ردیابی فعالیت کاربران در محیط وب چفت می گردد تا بتواند هرچه بیشتر اطلاعاتی از کاربر کسب کند.

اما وقتی سیستم عامل iOS 14.5 اپل در این هفته منتشر گردد، توسعه دهندگان اپلیکیشن ها باید صریحا از کاربران اجازه بگیرند که آیا می خواهند برنامه رهگیری روی دستگاهشان استفاده گردد یا نه؟ و مشکل فیسبوک این است که می گوید تا 80 درصد کاربران گزینه نه را انتخاب خواهند کرد.

حرکت در جهت حفظ داده های کاربران و دریافت اجازه اشتراک گذاری اطلاعات آن ها، بخشی از سیاست بلندمدت اپل است. استیو جابز، مدیرعامل سابق اپل، یک بار گفته بود حریم خصوصی یعنی مردم باید بدانند در چه چیزی ثبت نام نموده اند. برای اطلاع آنان، باید هر بار از آن ها پرسید.

از دیگر دلایلی که اپل را به سمت این کار سوق داده این است که این شرکت علاقه چندانی به کسب درآمد از محل تبلیغات ندارد و بر سود حاصل از فروش دستگاه ها و خرید های درون اپلیکیشنی تمرکز نموده است. اپل همچنین با چشم پوشی از جمع آوری داده های کاربران، خود را به عنوان شرکتی حامی حریم خصوصی و اطلاعات شخصی افراد مطرح می نماید. امری که در دنیای امروز می تواند یک نقطه مزیت محسوب گردد.

در سوی مقابل فیسبوک همینطور اپل را به ریاکاری متهم می نماید و می گوید به روزرسانی ارائه شده می تواند درآمد تبلیغاتی اش را به نصف کاهش دهد و ضربه ای عظیم به مشاغل خرد وارد کند. جمع آوری داده های کاربران به یکی از مسائل روز دنیای فناوری تبدیل شده است. پیشتر یک نهاد دولتی در بریتانیا از اپلیکیشن تیک تاک به خاطر جمع آوری اطلاعات از کاربران خردسال شکایت نموده بود.

اپل گفته است با ابزاری ویژه به صاحبان مشاغل خرد یاری می نماید تا بتوانند بدون احتیاج به جمع آوری اطلاعات زیاد از کاربران تبلیغات هدفمندی داشته باشند. هرچند منتقدان می گویند کارآیی این روش ها به پای روش رایج فعلی نخواهد رسید.

منبع: یورو نیوز

منبع: فرادید
انتشار: 8 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1001

به "جنگ غول های فناوری؛ اپل راهِ تبلیغات فیسبوک را می بندد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ غول های فناوری؛ اپل راهِ تبلیغات فیسبوک را می بندد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید