تصمیم وزارت علوم درباره دانشجویان چینی شاغل به تحصیل در ایران

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، معاون دانشجویی وزیر علوم با بیان اینکه موردی از ابتلا به ویروس کرونا بین دانشجویان (ایرانی و چینی) نداشته ایم، گفت: تعداد دانشجویان چینی در کشور ما زیاد نیست و این افراد هم تعطیلات سال نو به کشور خود نرفتند. به همین دلیل بابت دانشجویان چینی در ایران نگرانی نداریم.

تصمیم وزارت علوم درباره دانشجویان چینی شاغل به تحصیل در ایران

با ارزان ترین فصل تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، انتشار ویروس خطرناک کرونا، بسیاری از کشورها را تحت تاثیر قرار داده است و اقدامات متعددی از جمله مراقبت های پیشگیرانه، کنترل در مرزها، محدودیت سفرها و بازگرداندن شهروندان از شهرهای درگیر با ویروس از سوی دولت ها در حال اجرا است.

ویروس کرونا از شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد اما اکنون به کشورهای دیگری هم راه یافته است. ووهان شهری در 800 کیلومتری پکن، پایتخت چین است که 11 میلیون جمعیت دارد. تا به امروز بیش از 34 هزار نفر درگیر ویروس کرونا شده اند و 724 نفر هم بر اساس ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند. فقط در روز چهارشنبه گذشته (16 بهمن) 70 نفر از مبتلایان جان خود را از دست دادند. بیشتر موارد فوت از استان هوبئی گزارش شده است.

در این میان پزشکی که اولین بار انتشار ویروس کرونا را هشدار داده و آن را افشا نموده بود، خود بر اثر ابتلا به این ویروس فوت کرد. لی ون لیانگ پزشک جوان چینی که نخستین بار در سی ام ماه دسامبر 2019 (نهم دی ماه سال جاری) نشانه های ظهور ویروس کرونا را هشدار داده بود، خود جدیدترین قربانی این اپیدمی در شهر ووهان شد و جان باخت.

اما چندین فرد مبتلا به این ویروس توانستند با آن مقابله نمایند و متخصصان هم خبر می دهند که سرعت انتشار ویروس کاهش یافته است. در ایران نیز اقداماتی برای پیشگیری از شیوع ویرویس کرونا اجرا شده است. بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا این لحظه از همه موارد مشکوک به مبتلا به ویروس کرونا نمونه گرفته شده است اما جواب هیچ یک از نمونه ها مثبت نبوده که در نتیجه تا به امروز فردی مبتلا به ویروس کرونا در کشور نداشته ایم.

در مهم ترین اقدام خبرساز در این باره در ایران، به تازگی (16 بهمن) یک گروه از دانشجویان ایرانی که در شهر ووهان چین تحصیل می کردند، پس از چند روز پیگیری، با پرواز اختصاصی به کشور بازگشته اند. اخیرا هم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آیین نامه هایی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی ابلاغ کردند.

  • مورد مشکوکی بین دانشجوها نداشته ایم

معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان درباره ویروس کرونا و شرایط دانشجویان گفت: ایران هنوز درگیر ویروس کرونا نشده و امیدواریم که درگیر نگردد. این هفته دستورالعمل پیشگیری و مراقبت از شیوع ویروس کرونا به دانشگاه ها ابلاغ شد.

مجتبی صدیقی اضافه نمود: این دستورالعمل شامل یک سری توصیه های اختصاصی به دانشگاه ها به همراه یک سری توصیه های عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که هر دو دستورالعمل به دانشگاه ها ابلاغ شده است. وزارت بهداشت هم این دستورالعمل را به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ نموده است.

صدیقی اظهار کرد: این دستورالعمل به صورت معین روش پیشگیری، اقدام و رعایت مسائل بهداشتی در بحث تغذیه و محیط های عمومی مانند خوابگاه ها و سلف سرویس ها را معین نموده و بیان شده که دانشگاه ها و دانشجویان چه کارهایی باید انجام دهند و اگر به موارد خاص و مشکوک برخورد کردند، باید حتما موارد مشکوک کنترل گردد و سپس وارد محیط های آموزشی شوند تا از بروز هر گونه مشکل پیشگیری گردد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تا به امروز موارد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در دانشجویان مشاهده شده است، گفت: در دستورالعملی که به دانشگاه ها ابلاغ شده، اعلام شده که در بخش دانشجویان ایرانی و غیرایرانی هر دو آنالیز و کنترل انجام گردد که خوشبخانه تا به امروز مسئله ای نداشته ایم.

صدیقی گفت: در این دستورالعمل ها تاکید بر آنالیز جداگانه در دو بخش دانشجویان ایرانی و دانشجویان غیرایرانی شده است. درباره دانشجویان غیرایرانی به دانشگاه ابلاغ شده که اگر این دانشجویان مسافرت به کشور خود داشتند، پس از بازگشت حتماً باید کنترل و چک شوند و در صورت احتیاج حتما مدت و شرایط قرنطینه را طی نمایند و بعد وارد کلاس شوند. به حوزه های آموزشی هم اعلام نموده ایم که غیبت این دانشجویان - حتی اگر یک یا دو هفته طول بکشد - موجه گردد. البته تا به امروز بین دانشجویان در زمینه ابتلا به ویروس کرونا مشکل و موردی نداشتیم.

  • 57 دانشجو از چین برگشته اند

معاون دانشجویی وزارت علوم ادامه داد: تعدادی دانشجوی چینی در کشور در حال تحصیل بودند که تعدادشان محدود است و خوشبختانه در ایام تعطیلات سال نو به کشور خود نرفتند. چون در ایران ایام امتحانات و خاتمه ترم تحصیلی بود و باید در ایران می ماندند. به این ترتیب از نظر رفت و آمد این دانشجویان به کشور چین نگران نیستیم. آن دسته از دانشجویان که محصل آموزش زبان فارسی بودند و به کشور خود برگشته اند، پس از بازگشت باید حتما مدت قرنطینه را طی نمایند و بعد سر کلاس درس حاضر شوند.

صدیقی اضافه نمود: 2500 دانشجوی ایرانی در چین تحصیل می نمایند که از این تعداد 150 دانشجو در شهر درگیر ویروس کرونا (شهر ووهان) سکونت دارند. از این تعداد 78 نفر تقاضای بازگشت به کشور داده اند و 57 نفر از چین برگشته اند. این 57 نفر اولین سری دانشجویانی بودند که برای بازگشت به کشور ثبت نام نموده بودند.

او گفت: دانشجویانِ بازگشته از چین حدود دو هفته در مکانی به عنوان قرنطینه (جایی خارج از محوطه فرودگاهی) می مانند و پس از انجام و تست و اطمینان یافتن از سلامت آنان به خانه برمی گردند.

صدیقی تاکید نمود: طبق اعلام وزارت بهداشت درباره قرنطینه دانشجویان ایرانی بازگشته از چین، بر اساس پروتکل بهداشتی، این افراد به صورت روزانه معاینه می شوند و در سه روز آینده، آزمایش PCR برای تشخیص ویروس کرونا از آنان گرفته خواهد شد. زمانی که معاونت بهداشت و مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، سلامت این افراد را به صورت قطعی تایید کند، از قرنطینه خارج می شوند.

  • تکلیف باقی دانشجویان حاضر در چین

معاون دانشجویی وزارت علوم در پاسخ به این پرسش که تکلیف باقی دانشجویانی که در چین حضور دارند چه می گردد، گفت: همه دانشجویانی که برای تحصیل به کشور چین رفته اند، چه با بورس چه با هزینه شخصی معین هستند و اطلاعات این دانشجویان در سفارت موجود است. این افراد اگر قصد بازگشت به کشور داشته باشند، امکان بازگشت شان هست.

صدیقی گفت: با هماهنگی وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت، برنامه ریزی برای این کار انجام می گردد و اگر احتیاج باشد، باز هم هواپیما برای بازگردادن این دانشجویان اعزام می گردد.

او اضافه نمود: برای دانشجویان محصل در چین که مایل به بازگشت هستند، از نظر موضوع نظام وظیفه هم مشکل خاصی وجود ندارد و سفارت اعلام نموده که این دانشجویان می توانند به کشور برگردند و پس از این که مشکل ویروس کرونا رفع شد، می توانند یا دوباره به چین برگردند، یا اگر تمایل به ادامه تحصیل در کشور خودمان دارند، شرایط انتقال آنان به دانشگاه های داخل کشور آنالیز می گردد.

  • با این شماره ها تماس بگیرید

بر طبق این گزارش، اداره دانشجویی وزارت امور خارجه ایران و سفارت ایران در چین، شماره تلفن هایی را برای جوابگویی درباره شرایط دانشجوهای حاضر در چین و ایرانیان مقیم چین اعلام نموده اند.

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه برای جوابگویی به خانواده های هم وطنان مقیم چین، اداره دانشجویی وزارت امور خارجه با شماره های 00982161153205 و 00989128049134 جوابگوی تماس های تلفنی است.

شماره تلفن 8617812050413+ بخش کنسولی سفارت ایران در چین هم به صورت اختصاصی برای پیگیری شرایط هموطنان ایرانی به صورت شبانه روز به جوابگویی به ایرانیان مقیم چین اختصاص داده شده است.

سفارت ایران در چین همچنین اقدام به ارسال بسته های مواد غذایی و بهداشتی برای همه دانشجویان مقیم این شهر می نماید. فاصله سفارت ایران در چین با شهر محل قرنطینه (ووهان) 1200 کیلومتر است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 63

به "تصمیم وزارت علوم درباره دانشجویان چینی شاغل به تحصیل در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیم وزارت علوم درباره دانشجویان چینی شاغل به تحصیل در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید