جهانگردی سلامت، اسیر طمع دلالان ، هر جهانگرد سلامت 2هزار دلار وارد می نماید

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، سازمان جهانی گردشگری (WTO) گردشگری سلامت را استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد منجر می گردد تعریف نموده که در مکانی خارج از محل سکونت فرد برای مدت بیش از 24 ساعت به طول انجامد.

جهانگردی سلامت، اسیر طمع دلالان ، هر جهانگرد سلامت 2هزار دلار وارد می نماید

بهترین تجربه سفر را به سفر به کانادا تجربه کنید و با مجری مستقیم تورهای کانادا بهترین برنامه سفر را برای خود انتخاب کنید.

براساس آمار اعلام شده در سال 95 حدود 500 میلیون دلار درآمد از این محل برای کشور حاصل شده است که نیم درصد از سهم دنیا می گردد و بعضی معتقدند هر جهانگرد سلامت که به بیمارستان ها و مراکز جراحی محدود مراجعه می نماید بین 2 هزار تا 2 هزار و 500 دلار ارز وارد کشور می نماید.

جهانگردان سلامت بیشتر از کشورهای جمهوری آذربایجان، عراق، ترکمنستان، افغانستان، کویت، سوریه، لبنان، بحرین و ترکیه به ایران سفر می نمایند.

در حالی که ایران در یک دهه گذشته پیشرفت 20 تا 25 درصدی در حوزه جهانگردی سلامت داشته است، اما این بخش در حوزه جهانگردی اصفهان به اعتقاد کارشناسان احتیاجمند داشتن برنامه منسجم علمی، همکاری و هماهنگی نهادهای مربوط، اصلاح نگرش ها و نقشه راه اصولی است.

علاوه بر ظرفیت های تاریخی و طبیعی، این استان و به صورت معین شهر اصفهان به دلیل وجود مراکز درمانی متعدد در زمینه قلب، چشم پزشکی، باروری و ناباروری، دیالیز، ارتوپدی از قابلیت توسعه صنعت جهانگردی پزشکی برخوردار است.

اما در این میان باید گفت که شیوع بیماری کرونا زخمی عمیق بر جهانگردی نوپای سلامت وارد ساخت.

ضربه سخت کرونا بر پیکره جهانگردی سلامت اصفهان

سیدعلی صالح درخشان معاون جهانگردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی اصفهان در این باره گفت: سال 98 به دلیل حوادث و رخدادهای مختلف، سال خوبی برای جهانگردی اصفهان نبود و جهانگردی سلامت نیز در این ارتباط ضربه دید.

صالح درخشان اضافه نمود: اصفهان به اندازه ظرفیت ها و توان خود صندلی واقعی اش را در صنعت جهانگردی درمانی پیدا نکرده است و کوشش می گردد به این صندلی برسد.

او اعلام کرد: فعالان بخش خصوصی صنعت جهانگردی برنامه ریزی خوبی در نظر گرفته بودند که با شیوع ویروس کرونا تداخل پیدا کرد، ولی امیدواریم پس از این معضل دنیا گیر بتوانیم صنعت جهانگردی به ویژه جهانگردی درمانی را به ریل اصلی آن برگردانیم.

معاون جهانگردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی اصفهان سرآغاز بازگشت به شرایط قبل و نیز توسعه آن را مستلزم رونق دوباره جهانگردی داخلی عنوان و توضیح داد: باید زمینه های جذب جهانگرد به استان اصفهان را پس از مهار کرونا افزایش دهیم و پس از آن نوبت به توسعه جهانگردی خارجی می رسد.

او شهرک سلامت اصفهان را یکی از شرکت های پیگیر در امر جهانگردی سلامت دانست و گفت: این مرکز از معدود مراکزی بود که در زمان شیوع کرونا با استفاده از موارد بهداشتی همچنان فعال بودو بسته های مواد غذایی مورد احتیاج شهروندان را با روش علمی بسته بندی و به وسیله اشعه ضدعفونی می کرد.

صالح درخشان تاکید نمود: این شهرک در زمینه جهانگردی سلامت موثر و پیروز بوده است، اما هنوز همه امکانات خود را به کار نگرفته و بخش هایی از این شهرک هنوز در حال ساخت است و تا رسیدن به اهداف اصلی فاصله دارد.

او در ادامه جهانگردی سلامت را دارای 2 بخش حمل و نقل و درمان دانست و اضافه نمود: براساس قانون، تورگردانی و حمل و نقل جهانگردان بخش سلامت تا درب بیمارستان برعهده وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی و حوزه درمان به صورت کامل برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

معاون جهانگردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی اصفهان تاکید نمود: این 2 حوزه نباید در امور یکدیگر وارد شوند و طبیعی است در کشوری که می خواهد به صورت علمی، دقیق و صحیح فعالیت جهانگردی سلامت داشته باشد حلقه های اتصال باید به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل گردد.

او با اشاره به ورود بعضی افراد غیرمتخصص در حیطه جهانگردی درمانی توضیح داد: ممکن است عده ای که از جنس جهانگردی نیستند وارد این صنعت شده و در تفکر درآمدهای مقطعی آسیب هایی را به جهانگردی سلامت و کیفیت آن وارد سازند.

فعالیت افراد غیرمتخصص تبلیغ منفی برای جهانگردی درمانی است

صالح درخشان با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی بر تورگردانی جهانگردی سلامت اعلام کرد: فعالیت بعضی افراد ناآگاه و بدون تخصص می تواند به تبلیغاتی منفی برای سفر نکردن جهانگردان حوزه سلامت به اصفهان باشد و میزان این جهانگردان را کاهش دهد.

او همچنین به فعالیت حدود هشت انجمن سفر و تعدادی شرکت الکترونیکی بخش خصوصی مربوط به حوزه جهانگردی سلامت در استان اشاره نمود و اضافه نمود: باید به سمت افزایش و تقویت این شرکت ها پیش برویم.

معاون جهانگردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی اصفهان برای توسعه و بهبود جهانگردی سلامت در استان اصفهان 2 بخش عمده بیمارستان ها و شناسایی بازار هدف را احتیاجمند اصلاحات اساسی دانست و گفت: بیمارستان ها باید خود را مجهز و آماده ارائه خدمات به جهانگردان درمانی نمایند بدون اینکه خللی در ارائه خدمات و پذیرش شهروندان اصفهانی صورت بگیرد.

او با بیان اینکه در حوزه جهانگردی نیز باید اقدامات متعددی از جمله شناسایی دقیق بازارهای هدف صورت بگیرد اضافه نمود: امکانات درمانی و اقامتی خود را باید به نحو مطلوب و در راستای توسعه جهانگردی سلامت به سایر استان ها و کشورهای دنیا معرفی کنیم.

صالح درخشان اشاره نمود: یکی از چالش های عمده جهانگردی خارجی ما این است که برخلاف اینکه کشوری کهن و دارای سابقه طولانی در زمینه آثار تاریخی، علمی، فرهنگی و طبیعت گردی داریم، ولی شناخته شده نیست.

او اظهارداشت: یکی از رشته های جهانگردی که می تواند جذب آمار جهانگردان وارد شده به اصفهان و ماندگاری آن ها به ویژه در حوزه جهانگردی خارجی را بالا ببرد جهانگردی سلامت و درمانی است.

احداث هتل بیمارستان احتیاج اساسی جهانگردی سلامت اصفهان

معاون جهانگردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی اصفهان امکانات اقامتی اصفهان را برای جهانگردان خوب ارزیابی کرد و اضافه نمود: مورد دیگر که در حوزه جهانگردی سلامت باید رخ دهد احداث هتل بیمارستان های مورداحتیاج برای جهانگردی درمانی است.

او اعلام کرد: با توجه به اینکه یک بیمار جهانگرد همراه با خانواده برای درمان سفر می نماید و تعداد روزهای بیشتری را در استان اقامت دارد بنابراین به هتل بیمارستان هایی احتیاج داریم که بیمار در محیطی هتل مانند به درمان خود اقدام کند.

صالح درخشان گفت: اقدام دیگری که باید در این زمینه انجام گردد توجه به راه اندازی تفریح های مناسب برای همراهان و خانواده بیمارانی است که به قصد درمان به اصفهان آمده اند و باید یک بسته ویژه جهانگردی همراه با درمان برای این جهانگردان برنامه ریزی گردد.

او با تاکید بر اینکه نگهداشتن بازار جهانگردی سلامت بسیار مهم تر از کسب بازار آن است ادامه داد: همکاری دقیق و خوب میان بخش های درمانی و جهانگردی برای ثبات بازار جهانگردی درمانی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

صالح درخشان درباره سهم دولت در جهانگردی سلامت نیز اعلام کرد: بیشتر حوزه جهانگردی سلامت در دست بخش خصوصی است و به نظر من سهم دولت جایی جز نظارت بر این بخش نیست.

توسعه جهانگردی سلامت، اسیر نبود زیرساخت های مناسب در استان اصفهان

رییس انجمن غذا، صنعت و سلامت اصفهان نیز با اشاره به اینکه تعرفه معینی برای بیماران و جهانگردان سلامت نداریم گفت: بیمارستان های خصوصی و دولتی و مطب پزشکان هرکدام به یک روش و با تعرفه های متفاوت عمل می نمایند و روال معین، همگن و هماهنگی که سیاستگذاران کشور آن را تایید نمایند وجود ندارد.

سیدمرتضی صفوی اضافه نمود: به طور کلی هنگام بروز هرگونه تنش، تغییر و تحول و یا موانعی مانند مسائل مالی، فرودگاه، ویزا، ممنوعیت بعضی از کشورها، نبود زیرساخت های لازم و نبود کارت بانکی مناسب برای جهانگردان درمانی بر جهانگردی سلامت موثر است.

او اعلام کرد: این موضوع به میزان زیادی دست دلالان را باز می گذارد که از نبود سیاستگذاری صحیح، سوءاستفاده نمایند و روال در این زمینه وجود ندارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توضیح داد: شرکت ها و دفاتر خدمات مسافرتی که جسته و گریخته در این زمینه فعالیت می نمایند به دلیل اینکه تا به امروز سیاستگذاران یک برنامه مدون و معینی را تدوین نکردهاند همیشه دچار مشکل بوده اند.

او اظهارداشت: برای مثال در گذشته افرادی که تمایل به فعالیت در بخش جهانگردی سلامت داشتند باید یک شرکت خدمات مسافرتی ایجاد یا خریداری می کردند، بعدها وجود یک پزشک در مجموعه الزامی و پس از مدتی این قانون لغو شد.

صفوی ادامه داد:اکنون نیز وجود و فعالیت شرکت های تسهیل نماینده جهانگردی سلامت مطرح شده است.

او معتقد است: سیاستگذاران اصلی این بخش شامل وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی، امور خارجه، بهداشت و درمان و کشور و بعضی سازمان ها از جمله هلال احمر و سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی، یکصدا عمل نمی نمایند.

این فعال حوزه جهانگردی سلامت اعلام کرد: در مجموع موارد خواسته و ناخواسته به عنوان موانعی بر سر راه جهانگردی سلامت، موجب شده تا در زمینه جهانگردی سلامت چندان پیروز نباشیم.

او گفت: لیزر چشم، ناباروری، زیبایی و مسائل گوارشی عمده مواردی است که افراد اصفهان را مقصد جهانگردی سلامت خود قرار می دهند و پس از آن برای مسائل پوستی، آلرژی و دندانپزشکی در موارد بعدی است.

رییس انجمن غذا، صنعت و سلامت اصفهان اضافه نمود: ما در ابتدای راه توسعه جهانگردی سلامت هستیم و موضوع شیوع ویروس کرونا نیز در ماه های اخیر تاثیرات جدی بر جهانگردی سلامت داشته است و این مقوله در اصفهان تعطیل است.

صفوی عنوان نمود: هنگامی که به حذف و کاهش ترددها و سفرها توصیه می گردد بدون شک تاثیر مستقیم بر جهانگردی سلامت می گذارد و بیماران برای درمان و پیشگیری های پزشکی به اصفهان سفر نمی نمایند.

او گفت: اصفهان پس از تهران دارای پزشکان و متخصصان خوبی است و هزینه ویزیت هم بسیار کمتر از تهران است بنابراین ظرفیت، صندلی و زیرساخت های مناسبی برای توسعه جهانگردی سلامت دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شهرک سلامت اصفهان را دارای 36 کلینیک فوق تخصصی با شرایط درمانی مناسب ارزیابی کرد و گفت: توسعه زمینه های جهانگردی سلامت و فعالیت های زیربنایی این نوع جهانگردی بسیار ارزآور است.

او با اشاره به اینکه بعضی دلالان در زمینه جهانگردی سلامت فعال هستند که با بدترین کیفیت امور حمل و نقل و درمان بیماران را انجام می دهند توضیح داد: بیمارستان ها باید کانالیزه شده و تنها به وسیله شرکت های جهانگردی سلامت بیمار پذیرش نمایند تا دست این دلالان از بازار جهانگردی سلامت کوتاه گردد.

صفوی از نبود آمارهای مناسب و به روز در زمینه جهانگردی سلامت در کشور ابراز تاسف کرد و اظهارداشت: در کشورهای خارجی، دولت از شرکت های جهانگردی سلامت حمایت می نماید.

او در انتها بیشترین افراد مشتاق به خدمات پزشکی ایران از جمله اصفهان را مردم کشورهای عراق، عمان، پاکستان، افغانستان و جمهوری های روسیه دانست.

منبع:ایرنا

منبع: چمدان
انتشار: 1 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 434

به "جهانگردی سلامت، اسیر طمع دلالان ، هر جهانگرد سلامت 2هزار دلار وارد می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهانگردی سلامت، اسیر طمع دلالان ، هر جهانگرد سلامت 2هزار دلار وارد می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید