بودجه تئاتر، کتاب و تجسمی کشور کجا خرج می گردد؟

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، برآورد هزینه ای سال 1399 برای آنچه به عنوان برنامه حمایت و گسترش هنر های نمایشی اعلام شده، 84 میلیارد و 11 میلیون تومان مشخص شده، در حالی که مصوب بودجه سال 98، در تئاتر 82 میلیارد و 322 میلیون تومان بوده است.

بودجه تئاتر، کتاب و تجسمی کشور کجا خرج می گردد؟

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوک از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران- عباس اسماعیل گل

بخش سوم (پایانی) لایحه پیشنهادی بودجه سال 1399 دو هفته گذشته توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی ارایه شد و طبق روال همزمان با رونمایی از لایحه بودجه پیشنهادی حرف و حدیث های مختلف در مورد بودجه نهاد ها و ارگان ها مطرح میشود که در بودجه حوزه های فرهنگی و هنر این مسائل جزئیات بیشتری به خود میگیرد و گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران، در این سلسله گزارش به آنالیز بودجه هایی که دولت دوازدهم به مسائل مرتبط با موسیقی، سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی و ترویج کتابخوانی در یکسال اختصاص داده است، می پردازد که در بخش نخست به لایحه بودجه موسیقی در سال 99 به لایحه بودجه سینما پرداخته شد و در بخش سوم و پایاینی این گزارش به بودجه پیشنهادی حوزه های تئاتر، ترویج کتابخوانی و هنرهای تجسمی در سال 99 پرداخته شده که در ادامه از نظرتان میگذرد:

بودجه 84 میلیاردی تئاتر

برآورد هزینه ای سال 1399 برای آنچه به عنوان برنامه حمایت و گسترش هنر های نمایشی اعلام شده، 84 میلیارد و 11 میلیون تومان معین شده، در حالی که مصوب بودجه سال 98، در تئاتر 82 میلیارد و 322 میلیون تومان بوده است.

حمایت از برگزاری جشنواره ها و همایش های مربوط به نمایش، حمایت از فراوری و اجرای نمایش های صحنه ای، سنتی و آیینی و توزیع در شبکه نمایش خانگی، نظارت بر فعالیت های نمایشی، صدور مجوز، یاری به فعالیت های تئاتر موزه عروسکی، یاری به موسسات مراکز، انجمن ها، کانون ها، تشکل های صنفی وابسته و خانه تئاتر از برنامه های تشریح شده در زیرمجموعه حمایت و گسترش هنر های نمایشی است.

در این بین برای یاری به بنیاد فرهنگی و هنری رودکی هم مثل قبل ردیف جداگانه ای در ذیل برنامه های تئاتر گنجانده شده که 9 میلیارد تومان از بودجه تئاتر به آن تعلق می گیرد، در حالی که سال قبل این رقم هفت میلیارد و 500 میلیون تومان بود.

بودجه 43 میلیاردی حوزه کتاب

از میزان بودجه رقمی حدود 42 میلیارد و 960 میلیون تومان برای توسعه کتاب و کتابخوانی (سرانه مطالعه) پیشنهاد شده و رقم پنج میلیارد و 381 میلیون تومان برای توسعه کتابخوانی با اولویت مناطق کمتر برخوردار پیشنهاد شده است. رقم پیشنهادی دولت برای حمایت از حضور بین المللی نویسندگان و ناشران دو میلیارد و 500 میلیون تومان برآورد شده و برای حمایت از موسسات، مجامع و کانون های ادبی نیز چهار میلیارد تومان از سوی دولت در نظر گرفته شده است.

در این لایحه رقم 9 میلیارد تومان برای حمایت از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، رقمی حدود پنج میلیارد و 979 میلیون تومان برای حمایت از برنامه هفته کتاب و نیز مسابقات کتابخوانی و نشست ها و برنامه های مرتبط با آن پیش بینی شده است. در بخش آنالیز کتاب پیشنهاد دولت تخصیص رقم پنج میلیارد و 600 میلیون تومان بوده و در بخش حمایت از ترجمه آثار برگزیده در بازار های جهانی یک میلیارد و 500 میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

نم

برای حمایت از انجمن های ادبی رقم یک میلیارد و 200 میلیون تومان و برای حمایت از تبلیغ و اطلاع رسانی کتاب نیز یک میلیارد و 800 میلیون تومان بودجه پیشنهاد شده است.

همچنین دولت رقم سه میلیارد تومان برای برنامه نظارت بر موسسات انتشاراتی و نیز برنامه ریزی در حوزه کتاب و نشر بودجه در نظر گرفته است. در حوزه چاپ نیز رقم 10 میلیارد و 370 میلیون تومان برای ارتقای محصولات چاپی بودجه در نظر گرفته شده و برای بازرسی از چاپخانه ها، اعطای مجوز ها و نظارت بر فعالیت صنف چاپ نیز بودجه 10 میلیارد و 374 میلیون تومانی در نظر گرفته شده است. بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش حمایت از نشر، کتاب و مطبوعات نسبت به سال 98 حدود 35 درصد رشد داشته است.

کاهش بودجه هنر های تجسمی

سهم برنامه حمایت و گسترش هنر های تجسمی هم از سوی دولت 33 میلیارد و 925 میلیون تومان برآورد شده که نسبت به بودجه سال گذشته که 35 میلیارد و 200 میلیون تومان بود، کاهش پیدا نموده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 79

به "بودجه تئاتر، کتاب و تجسمی کشور کجا خرج می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بودجه تئاتر، کتاب و تجسمی کشور کجا خرج می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید