شروع عملیات حدس و لایه نگاری تپه باستانی قزل قلعه فراهان

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، اسماعیل شراهی، رئیس گروه حفظ و احیا بناها و محوطه های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی با اشاره به این که عملیات حدس و لایه نگاری تپه قزل قلعه فراهان با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری از خرداد ماه سال جاری به مدت یک ماه اجرا شده، گفت: تپه قزل قلعه (قزل تپه) در دشت فراهان و در 2 کیلومتری روستای حسین آباد شهرستان فراهان قرار گرفته و به خاطر ارتفاعش بر تمامی دشت مشرف است برپایه ساختار طبیعی آن، لایه ای تاریخی را در دل خود دارد و به دلیل رنگ قرمز مایل به سرخ خاک آن از سوی بومیان منطقه با نام تپه سرخ با قزل تپه شهرت دارد.

شروع عملیات حدس و لایه نگاری تپه باستانی قزل قلعه فراهان

سرپرست هیات برآورد تپه قلعه فراهان استان مرکزی گفت: نخستین شواهدی که راهنما هیات برای انجام پژوهش باستان شناسی در این مکان شد، گچ بری های دوره ساسانی بود که لایه های سطحی تپه پدیدار شده و از وجود یک بنا مهم در این منطقه حکایت می کرد.

شراهی اضافه کرد: بر این اساس عملیات برآورد به منظور لایه نگاری تپه مذکور با نیت شناخت از دوره های سکونتی، آنالیز ابعاد کارکردی بنای مدفون در زیر خاک و نحوه ارتباط آن با سایر محوطه های دشت فراهان در دوره ساسانی انجام گرفت.

وی اظهار کرد: در جریان این عملیات گمانه هایی در این تپه مطرح شد که در پی آن منجر به کشف ساختارهای معماری از دل تپه شده و این بقایای معماری شامل دیوارهایی از خشت و ملات گل با عرض پنج و 2 دهم متر در بعضی از قسمت های دیواره است.

رئیس گروه حفظ و احیای بناها و محوطه های تاریحی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: در پایه این دیوارها چند رج آجر با روکش گچ کار شده و سپس دیوار خشت و گلی بر مبنای دیوار آجری چیده شده است.

شراهی اضافه کرد: مساله مهم در خصوص این تپه باستانی این است که فضاهای معماری در بعضی قسمت ها با آواری از ترکیب سنگ لاشه، تکه های آجر و گچ پر شده است.

وی اظهار کرد: مهمترین عناصر منقول به دست آمده از این عملیات باستان شناسی چند قطعه گچ بری و چند قطعه سفال است که نشان از اهمیت بنای مدفون و استفاده از این مکان تنها در دوره ساسانی دارد.

رئیس گروه حفظ و احیا بناها و محوطه های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: هرچند شناخت از ابعاد کارکردی بنای موجود در قزل تپه، احتیاج به انجام مراحل بعدی کاوش های باستان شناسی در سطح وسیع تر دارد، ولی با همان چند گمانه باز شده در این محوطه می توان وجود یک بنای مذهبی مانند آتشکده یا عمارت اربابی را که در فراهان دوره ساسانی را مورد توجه بوده، پیشنهاد داد.

شراهی اضافه کرد: فراهان ناحیه ای کهن و نام آور در استان مرکزی است که با توجه به وجود محوطه ها و بناهای مهم دوره از جمله آتشکده فردقان در دوره ساسانی و قبل از اسلام دارای اهمیت است و در صورت برنامه ریزی برای تامین اعتبار و انجام کاوش های باستان شناسی در محوطه های کلیدی این منطقه مانند قزل قلعه می توان به آثار شناختی مهم در ابعاد فرهنگ و هنر، آنالیز ارتباطات و سیر و سقوط جوامع انسانی، آنالیز اندیشه های مذهبی و تعاملات میان منطقه در برهه ای از تاریخ ایران یعنی دوره ساسانی رسید.

ایرن نوشت، بیش از 2 هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 873 اثر تا به امروز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 561

به "شروع عملیات حدس و لایه نگاری تپه باستانی قزل قلعه فراهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع عملیات حدس و لایه نگاری تپه باستانی قزل قلعه فراهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید