شروع سفرهای ضروری هوشمند، باز شدن هتل ها با نظارت وزارت میراث
به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، معاون گردشگری کشور با تشریح اقدامات برای مبارزه با اثر کرونا در گردشگری، مدیریت بحران و اقدامات آینده برای بازگرداندن شرایط گفت: پروتکل سفر هوشمند یعنی سفر همراه سلامت برای اجرا، تدوین شد.
ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی درباره طرح سفر هوشمند و مدیریت بحران به وجود آمده برای صنعت گردشگری براثر کرونار گفت: سفر هوشمند یعنی سفر در کنار رعایت مسائل بهداشتی و سلامتی. اگر تا کنون نباید از خانه ها بیرون می آمدیم و یا سفر می کردیم و مراکز اقامتی و گردشگری نیز تعطیل بوده و هست اما در گام بعدی و با شروع تردد بین استان ها از اول اردیبهشت؛ گزارش های تدریجی از سفر با تمرکز بر سفر کاری مردم را داشته ایم به هر حال ممکن است افراد کار اداری یا سفر ضروری داشته باشند بنابراین می بایست در محل مناسب اقامت نمایند اگر اکنون تقاضا برای سفر حتی به تعداد کم وجود دارد، پس ما هم باید آمادگی لازم را داشته باشیم تا سفرها تحت پروتکل بهداشتی انجام شوند.
معاون گردشگری کشور گفت: در این راستا پروتکل سفر هوشمند تهیه شده ولی هنوز آن را ابلاغ ننموده ایم باید با تشکل ها مختلف در این باره صحبت گردد و آمادگی آنها را نیز بسنجیم تا سفرهای هوشمند باید با رعایت پروتکل های سلامت وزارت بهداشت همراه و در تعداد محدود و مجاز انجام گیرند. کم کم مراکز اقامتی نیز باید بتوانند برای این سفرها خدمات بدهند در این پروتکل برای هر یک از بخش های درگیر سفر، این موارد به صورت جزئی بیان می گردد. به عنوان مثال اعلام می نمایند که اگر در حالت عادی 20 نفر همزمان وارد یک سایت باستانی و یا موزه ای می شدند از حالا به بعد باید این تعداد را محدود کرد. یا اینکه در وسایل حمل ونقل عمومی حداقل یک جایگاه خالی بین افراد فاصله باشد پس اگر می گوئیم سفرها با رعایت موارد بهداشتی و سلامت همراه گردد درباره همه نوع سفری صحبت می کنیم. اما در حال حاضر این پروتکل برای سفرهای کاری اضطراری است.
توجه به بحران مالی صنوف گردشگری
تیموری ادامه داد: در پروتکل سفر هوشمند آمده هتل، آژانس و یا راهنمایان باید چه ملاحظاتی را رعایت نمایند. مانند اینکه واحدهای اقامتی باید بیشتر تمرکز خود را روی اجاره اتاق های یک تخته بگذارند تا دوتخته. یا اگر هتلی تا به امروز تعطیل بوده حالا با چه فرایندی شروع به کار کند و با چه شرایطی مسافر بگیرد. این موارد به صورت کاملاً جزئی در پروتکل آماده شده است و باید با نظر تشکل های مربوطه آن را آنالیز کنیم.
تا کنون در خانه مانده بودیم و موارد ایمنی و بهداشتی ابلاغی از سوی وزارت بهداشت و پزشکان را رعایت نموده ایم از حالا به بعد نیز همین فرایند ادامه دارد اما از آنجا که باید بحران مالی به وجود آمده را نیز مدیریت کنیم؛ می توانیم با رعایت مسائل بهداشتی و سلامتی، فعالیت مالی را نیز انجام دهیم. اگر حواسمان به منافع صنوف گردشگری نباشد، تبعات مالی ناشی از قرنطینه خانگی بیشتر خواهد شد و بحران های جدیدتری گریبان مان را می گیرد.
وی درباره اینکه آیا تبلیغات تورهای گردشگری آزاد است یا خیر گفت: ما برای تبلیغات گردشگری به صورت رسمی چیزی را اعلام نکردیم اما در قالب سفر هوشمند به این موضوع پرداخته ایم که باید برای تبلیغ فعالیت های گردشگری اقدام نمایند البته اگر تا خاتمه ماه مبارک رمضان ویروس کرونا از بین برود. باید هم مسائل بهداشتی رعایت گردد و هم منافع صنف را درنظر بگیریم چون الان مردم دیگر به بیرون از خانه ها آمده اند پس اگر نتوانیم خدمات استاندارد و بهداشتی را ارائه دهیم، آنها به مراکز غیرمجازی می فرایند که به شیوع بیماری یاری می نماید. بنابراین می توان یاری کرد مردم در جهت مطمئن و ایمن سفر نمایند.
باز شدن هتل ها با نظارت وزارت میراث فرهنگی
وی با تاکید بر اطلاع رسانی موارد یادشده در پروتکل سفر هوشمند گفت: در کنار اعلام این موارد به همکاران و تشکل های گردشگری؛ باید عموم مردم نیز از آنها آگاه شوند. به هرحال این پروتکل ها جدا از پروتکل های وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا نیست. ممکن است تنها موارد تخصصی مرتبط با گردشگری را در آنها لحاظ نموده باشیم و یا تفسیر بعضی از موارد در هتل ها و واحدها اجرا شده باشد. باید در نظر گرفت اگر هتلی هم باز می گردد، وزارت میراث فرهنگی باید در جریان باشد تا بتوان روی ارائه خدمات بهداشتی و استاندارد در آن مجموعه ها نظارت بیشتری داشته باشیم.
تیموری برنامه مدیریت بحران برای گردشگری را تشریح کرد و شرح داد: این برنامه شامل مرحله اول مدیریت شرایط و کاهش اثرات بحران، مرحله دوم بازسازی شرایط و مرحله سوم برنامه ریزی برای جلوگیری از آسیب در بحران های بعدی و ارزیابی برنامه هاست.
معاون گردشگری کشور گفت: فاز اول پروتکل تقریباً تمام شده از نقطه سخت که عنوان آن هم کاهش اثرات و تبعات بهداشتی و مالی بیماری بود، عبور کردیم. متمرکز بر این بودیم، پروتکل هایی بنویسیم که مردم سفر ننمایند و در کنارش صحبت بر سر برگشت هزینه ها و برآورد خسارات بود یا اینکه کارکنان گردشگری تعدیل نشوند و سلامت شان به خطر نیفتد یا اینکه تاریخ سفرها را جابه جا کنیم به نظر می رسد این مرحله به آخر رسیده است. بخش دومی که با این پروتکل سفر هوشمند شروع می گردد، گامی برای ایجاد مشوق هاست. برای این نیز سناریو تعریف شده است.
این مقام مسئول ادامه داد: کوشش این بود در بسته های حمایتی دولت، حتماً گردشگری دیده گردد. در گام و مرحله دوم شرایط برگردد و یا ریکاوری کنیم. در این راستا مشوق های مالی، کاهش نرخ بهره، وام و دادن تسهیلات بر اساس توان دولت ها انجام خواهد گرفت. اگر الان در کشوری وام با صفر درصد بهره داده می گردد؛ پیش از آن، بهره وام شان سه درصد بوده است. در ایران هم این همراهی اجرا شده و اگر وامی 20 درصد بهره داشت، اکنون این مقدار به 12 درصد رسیده است. پس هر کشوری بنا به شرایط خود، تسهیلاتی را می دهد یا اینکه در مقررات بازنگری می گردد.
اضافه کردن گردشگری به بسته های حمایتی دولت
معاون گردشگری اضافه کرد: همزمان در گام دوم، اقداماتی را هم برای آینده و قدم های بعدی برنامه ریزی می کنیم. به خصوص برای اعتمادسازی و یا تحریک تقاضا. تصور می گردد که گردشگری داخلی زودتر رونق بگیرد وقتی این موضوع شکل گرفت مردم سفر شخصی را شروع می نمایند. باید به آن فکر کرد که چطور اینها به بسته سفر تبدیل شوند و مردم در این قالب سفر نمایند. در این زمینه پیشنهاداتی مثل وام سفر و یا تسهیلات برای سفر داده شد پیگیر هستیم تا اجرایی شوند امیدواریم در گام بعدی این تسهیلات را بدهند.
وی از تدوین برنامه ای برای تحریک تقاضا اطلاع داد و گفت: برنامه های ما در بازارهای هدف، استان ها و کشورهای مختلف روشن شده است. به عنوان مثال برای استان ها برنامه تطبیقی داریم یا اینکه در نظر گرفتیم تا گردشگری در بسته های حمایتی ملی و حتی بین المللی دیده گردد در برنامه دولت برای تحریک تقاضا فهرستی وجود داشت که ما هم گردشگری را وارد آن فهرست کردیم و قرار است اگر طبق آن تسهیلاتی به این فهرست داده می گردد؛ آن را برای گردشگری هم لحاظ نمایند.
رایزنی بین المللی برای یاری به گردشگری ایران
وی از رایزنی های بین المللی برای کسب تسهیلات جهانی اطلاع داد و گفت: سه گزارش به سازمان UNWTO داده ایم یک گزارش نیز برای بانک توسعه اسلامی فرستاده شده است تا اگر در سطح بین المللی یاری هایی وجود دارد ایران هم بتواند از آن استفاده کند.
تیموری درباره مرحله سوم مدیریت گردشگری پس از بحران نیز گفت: در فرایند مدیریت بحران مرحله سومی هم با عنوان آمادگی برای آینده وجود دارد. مهمترین گام آن هم این است که از مجموع اتفاقات مستندسازی گردد تا اگر چنین اتفاقاتی و یا مشابه آن رخ دادٰ ببینیم آیا جهتی که طی شده درست بوده یا خیر. کدام سیاست ها و برنامه ها را می توان دوباره تکرار کرد و کدام یک اشتباه بود. این یک نوع آمادگی قبل از بحران محسوب می گردد.
طبیعتاً کرونا باعث تنوع در محصولات گردشگری و بازاریابی خواهد شد. باید به سمت تحول دیجیتالی برویم. به نحوی که برای بحران های بعد آماده شویم و تاب آوری خود را افزایش دهیم. در گام سوم فعالیت ها باید به سرمایه انسانی خلاق و مبتکر توجه ویژه ای کرد چون سلیقه ها در سفر متفاوت می گردد.
منبع: چمدان