EXEED و احتمال عرضه محصولات آن از سوی مدیران خودرو

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، EXEED به عنوان برند زیر مجموعه چری محتمل است در ایران حضور داشته باشد. اما حضور اکسید در این بازار از سوی مدیران خودرو می تواند یک خودزنی تمام عیار باشد! حقیقت این است که محصولات اکسید در رده لوکس های چری قرار دارند. از همین رو اگر این برند در کشورمان عرضه گردد مستقیماً رو به روی تیگو 8 پرو قرار خواهد گرفت. خودرویی که اکنون به عنوان گران ترین و لوکس ترین محصول چری (بخوانید فونیکس) در ایران شناخته می گردد.

EXEED و احتمال عرضه محصولات آن از سوی مدیران خودرو

خبرنگاران - محمد فتح اللهی - ماجرای حضور برند EXEED در ایران تازه نیست. شهریور ماه 1398 بود که نمونه هایی از این برند در حال تست های جاده ای در ایران دیده شدند.

حقیقت این است که مدیران خودرو تست های جاده ای اکسید TX و تیگو هشت را هم زمان شروع نموده بود. شماری از رسانه ها هم در شهریور ماه همان سال، اخبار مربوط به حضور این دو خودرو را منتشر نموده بودند.

اما چرا حالا پس از دو سال مجدداً اخبار مربوط به حضور برند EXEED در ایران را می شنویم؟ پاسخ کاملاً تعیین است. این روزها امورات مربوط به شماره گذاری تیگو هشت پرو بی سر و صدا در حال اجرا است. البته هنوز آگهی های فروش این خودرو در سایت ها دیده نمی گردد.

با اتمام ماجراهای مربوط به چری (فونیکس) تیگو هشت پرو، حالا مدیران خودرو در پی عرضه برند EXEED است. اکسید به خودی خود دارای نشانی متفاوت از چری است. به همین علت احتمال تغییر نام آن در بازار خودرو کشور ضعیف است.

EXEED TX کپی برابر اصل Tiggo 8 pro

در شهریور 98 نمونه هایی از اکسید TX وارد ایران شدند. پس از اخذ مجوزهای مربوطه مدیران خودرو این محصول را برای تست های جاده ای به شهرها و خیابان ها آورد.

پس در وهله اول احتمال حضور مدل TX در کشور بسیار بالاتر از سایر مدلها است. این خودرو در باطن کاملاً یک چری (فونیکس) تیگو 8 پرو است!

موتور و گیربکس EXEED تی ایکس دقیقاً همان چیزی است که در زیر درب موتور تیگو هشت پرو قرار گرفته است. موتوری با کد SQRF4J16 که حجمی برابر با 1/6 لیتر دارد و توربو است.

این موتور قادر است 197 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه را در اختبار راننده قرار دهد. گشتاور خروجی آن هم به 290 نیوتن متر می رسد و در دورهای 2000 تا 4000 در دسترس است. گیربکس EXEED TX هم 7 سرعته دو کلاچه است. البته از نوع تَر یا WDCT که حداقل بهتر از انواع خشک آن بشمار می رود.

در داخل اکسید TX هم تقریباً فضایی را شاهد هستیم که پیش تر در تیگو هشت پرو دیده بودیم. اما یک تفاوت عمده میان EXEED تی ایکس و تیگو هشت پرو وجود دارد. TX خودرویی پنج نفره بوده در حالی که تیگو هشت به هفت جایگاه تجهیز شده است. یعنی این خودرو یک ردیف جایگاه کمتر از برادر چری خود دارد.

اکسید تی ایکس طولی معادل 4690 میلی متر دارد. یعنی 32 میلی متر کوتاهتر از تیگو هشت پرو است. در عرض ابعاد این خودرو به 1885 میلی متر می رسد که 25 میلی متر از Tiggo 8 pro بیشتر است.

ارتفاع این خودرو 1706 میلی متر است. از این منظر تی ایکس 39 میلی متر از Tiggo 8 pro بلند تر است. در مقایسه فاصله بین دو محور هم TX با 2715 میلی متر، 5 میلی متر از برادر خود طویل تر است.

EXEED TXL چه تعییناتی دارد؟

به غیر از مدل اکسید تی ایکس، ورژن طویل تری از این خودرو با نام TXL نیز به فروش می رسد. تمامی تعیینات فنی این نسخه با مدل TXL یکسان است.

البته همانطور که از نام آن تعیین است، TXL مدل کشیده تری از تی ایکس است. این مدل با طول 4775 میلی متر به فراوری می رسد. عرض و ارتفاع این مدل با نسخه تی ایکس کاملاً برابر است. البته با وجود فاصله محور 2800 میلی متری مدل TXL این خودرو همچنان ظرفیت حمل پنج سرنشین را دارد.

مهمترین تفاوت این مدل با نسخه TX در قابلیت 4WD آن است. تنها یک تیپ از 5 تیپ قابل عرضه TXL قابلیت انتقال نیرو به تمامی چهار چرخ خودرو را دارد.

اکسید TX و احتمال حضور آن در ایران

اگر EXEED تی ایکس از سوی مدیران خودرو به بازار خودرو کشور عرضه گردد، دو سناریو وجود دارد. سناریو اول یک خودزنی تمام عیار است. به عبارتی دیگر از آنجایی که اکسید برند لوکس تری نسبت به چری بشمار می رود، احتمال حرکت خریداران به سمت این خودرو نسبت به تیگو هشت پرو بیشتر است.

حداکثر سرعت اعلام شده برای اکسید تی ایکس 185 کیلومتر در ساعت است. این خودرو در بازار چین با گارانتی سه ساله یا 100/000 کیلومتری به دست مشتریان می رسد.

اکسید ابتدا قرار بود نخستین خودرو از برند چری در بازار آمریکای شمالی باشد. اما یک اتفاق کلاسیک چینی برای این برند رخ داد. آن هم ورشکستگی کامل برند بود!

حقیقت این بود که اکسید برنامه داشت تا با برند Vantas به آمریکای شمالی برود. پلن از این قرار بود؛ پنجاه درصد از قطعات خودرو در چین تأمین گردد و مابقی آن در آمریکای شمالی.

شرکتی به نام HAAH Automobile Holdings مسئول تأمین قطعات چری شد. مشکل این بود که چری نمی تواند هیچگاه با نام اصلی خود در بازار آمریکای شمالی حضور داشته باشد! چرا که Chery بسیار به Chevy شبیه است. لقبی که علاقه مندان به برند شورلت از آن استفاده می نمایند.

به همین جهت جنرال موتورز اجازه نداد تا این برند چینی با نام اصلی خود در آن کشور حضور داشته باشد. از همین رو چری به EXEED و اکسید به Vantas تبدیل شد. البته ونتاس هم در جولای 2021 ورشکسته شد تا کاملاً پلن حضور این خودرو در بازار آمریکا بسته گردد.

اکسید TXL مدل 400T برگ برنده مدیران خودرو؟

نسخه ای از EXEED تی ایکس ال در بازار خودرو چین به فروش می رسد که دارای یک ویژگی مجذوب کننده است! گشتاور 400 نیوتن متری! به همین علت هم بر روی درب صندوق عقب این مدل لوگوی 400T حک شده است.

موتور و گیربکس این مدل با TX و TXL فرق دارد. موتور این نسخه 1998 سی سی حجم دارد و مجهز به توربوشارژ است. این موتور که با کد SQRF4J20C شناخته می گردد می تواند قدرتی معادل 261 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه فراوری کند. در بخش گشتاور خروجی موتور هم رقم 400 نیوتن متری آن بسیار مجذوب کننده به نظر می رسد.

این گشتاور از دور 1750 تا 4000 دور در دقیقه می تواند در اختیار راننده قرار گیرد. اگر این نسخه از EXEED وارد کشور گردد، قطعاً برگ برنده مدیران خودرو در بازار ایران خواهد بود.

ویژگی هایی چون 4WD، قدرت و گشتاور بالای این تیپ می تواند توجه بسیاری از علاقه مندان را به خود جلب کند. اما نباید از قیمت 179/900 یوانی این تیپ نیز به سادگی گذشت.

رقمی در حدود 751/982/000 تومان که البته چینی ها برای خرید آن می پردازند. پس اگر این ورژن برای بازار ایران انتخاب گردد، نباید انتظار رقمی کمتر از یک و نیم میلیارد تومان برای آن داشت.

اکسید LX یک احتمال ضعیف!

یکی دیگر از محصولات اکسید، LX است. خودرویی که از منظر ابعاد کاملاً مشابه Tiggo 7 بوده و بر همان پایه و اساس شکل گرفته است.

این خودرو با دو موتور SQRE4T15C و SQRF4J16 در بازار چین قابل خرید است. از مهمترین پارامترهای موتور اول می توان به قدرت 156 اسب بخاری و گشتاور 230 نیوتن متری آن اشاره نمود. این موتور یک 1/5 لیتری توربو است!

موتور دوم اما 1/6 لیتر حجم دارد. این موتور با قدرت 197 اسب بخاری و گشتاور 290 نیوتن متری در مدل TX نیز دیده می گردد. طول عرض و ارتفاع این مدل برابر است با 4533، 1848 و 1699 میلی متر.

فاصله بین دو محور EXEED LX به 2670 میلی متر می رسد که دقیقاً مشابه تیگو 7 است. از آنجایی که تیگو 7 اکنون در موقعیت مناسبی در بازار ایران قرار گرفته است، حضور LX می تواند یک تهدید باشد. از همین رو احتمالاً زمانی شاهد حضور این خودرو در ایران هستیم که تیگو 7 با بازار خودرو ایران خداحافظی نموده باشد.

EXEED VX بزرگ ترین شاسی بلند اکسید

وی ایکس از لحاظ قوای محرکه از قوی ترین موتور خانواده چری بهره می برد. تنها انتخابی که برای این شاسی بلند بزرگ وجود دارد همان موتور دو لیتر 261 اسب بخاری است که در مدل قوی تر TXL نیز دیده می شد.

از منظر ابعاد بدنه VX دارای طول 4970، عرض 1940 و ارتفاع 1788 میلی متری است. فاصله بین دو محور این خودرو نیز 2900 بوده و مهمترین ویژگی آن 7 نفره بودن EXEED VX است.

VX در دو تیپ تک دیفرانسیل (جلو) و 4WD در بازار چین دیده می گردد. خودرویی که استارت قیمتی آن از 193/900 یوان بوده و در مدل فول آپشن به 233/900 یوان می رسد.

ظاهراً این خودرو در بازار چین با مشکل گیربکس دو کلاچه هفت سرعته DCT رو به رو است. به همین جهت رسانه های چینی احتمال می دهند تا اکسید این گیربکس را با نمونه هشت سرعته اتوماتیک عوض کند.

آنالیز احتمالات

هر کدام از محصولات EXEED به خودی خود پتانسیل حضور در ایران را دارند. اما محصولی که برای بازار خودرو کشور چشم نواز تر به نظر می رسد، TX یا TXL است.

خودرویی که خصوصاً در تیپ 400T می تواند به رقیب خوبی در بازار شاسی بلندهای کشورمان تبدیل گردد. بازاری که در نبود برندهای خارجی، چینی ها در آن یکه تازی می نمایند و مشتری چاره ای جز انتخاب آنها ندارد.

مشتری ایرانی در طول سالیان سال ثابت نموده که در صورت حضور برندهای مطرح، به سراغ چینی ها نخواهد رفت. از همین رو آزاد شدن واردات خودرو در سال آینده می تواند تهدیدی بر موقعیت خودروسازان خصوصی ای باشد که انتخابی جز چینی ها نداشتند.

زمزمه های بازگشت رنو به ایران

اولتیماتوم پلیس به خودروسازان ؛ مانع از فروش خودرو غیراستاندارد می شویم

هایما 8S ایران خودرو در دو ماه رکورد فروش زیر 40 دستگاه را ثبت کرد

لاماری ایما در پیست آزادی / ظاهر فریبنده با اسب های بی بخار

منبع: بیت ران
انتشار: 19 خرداد 1401 بروزرسانی: 19 خرداد 1401 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1484

به "EXEED و احتمال عرضه محصولات آن از سوی مدیران خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "EXEED و احتمال عرضه محصولات آن از سوی مدیران خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید