5 مرکز تاریخی ایران کدام اند؟

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، در قدمت تاریخی ایران شکی نیست. این کشور از لحاظی تاریخی، تمدنی چندین ساله دارد که موجب شده است در زمینه گردشگری تاریخی جایگاه ویژه ای را در دنیا از آن خود کند.

5 مرکز تاریخی ایران کدام اند؟

ایران کشوری است باستانی با چند هزار سال تمدن و تاریخ، از روزگاران دور تا امروز که سلسله ها و حکومت های مختلف و متعددی را در گوشه و کنار خود دیده است. برای آشنایی با پنج مرکز تاریخی ایران مطلب ما را در خبرنگاران دنبال کنید.

شوش، کهن ترین مرکز ایران زمین

شهر باستانی شوش از جمله مرکز هایی است که امروزه دیگر رونق و شکوه نخستین خود را ندارد و تنها یادگارهای تاریخی پر شمار آن نشان دهنده بزرگی و عظمت نخستین آن است. شهر شوش نخستین مرکز ایران است که قدمت آن به دوره تمدن ایلامی ها، به هزاره سوم پیش از میلاد، یعنی در حدود پنج هزار سال پیش و روزگار پیش از مهاجرت آریایی ها بازمی گردد. این شهر در دوره هخامنشی نیز یکی از مرکز های مهم کشور بود. همین اوصاف آن را در فهرست پنج مرکز تاریخی ایران در رده اول قرار می دهد.

اگر به این دست مطالب علاقه مند هستید مطلب تنها روستای زنده دنیا در دل صخره! را هم بخوانید.

همدان، مظهر تاریخ و تمدن ایران

شهر همدان به عنوان نخستین مرکز اقوام آریایی، یعنی مادها در ایران شناخته می گردد. مادها در قرن هفتم پیش از میلاد، این شهر را با نام هگمتانه (به معنی محل اجتماع) ساختند و براساس روایات تاریخی، هگمتانه دارای هفت دیوار دفاعی بوده و یونانی ها به آن اکباتان می گفتند. در سال 1385 از سوی مجلس شورای اسلامی، همدان به عنوان مرکز تاریخ و تمدن ایران معرفی گردید.

شیراز، سرچشمه شعر و هنر ایرانی

به اعتقاد بسیاری از مردم، شیراز مرکز شعر، فرهنگ و هنر ایران است. آثار به جای مانده از تخت جمشید در نزدیکی شیراز، از باشکوه ترین جاذبه های گردشگری ایران به شمار میرود.

مشهد، مرکز مذهبی ایران

شهر مقدس مشهد به علت وجود بارگاه و تربت پاک هشتمین امام شیعیان، در دوره های مختلف از اهمیت ویژه و مرکزیتی مذهبی در ایران برخوردار بوده است و همیشه پذیرای زائران ایرانی و غیر ایرانی است. این شهر در طول تاریخ به علت موقعیت ویژه خود، همیشه نقشی پر اهمیت بر عهده داشته و اوج این اهمیت سیاسی را می توان در دوره افشاریه و پادشاهی نادرشاه افشار دانست که به عنوان مرکز ایران انتخاب شد.

تهران، تلفیق تاریخ و مدرنیته

تهران جدیدترین مرکز ایران است. البته قدمت مرکزی آن به دوران معاصر نمی رسد. در دوره زمامداری آغامحمدخان، بنیان گذار سلسله قاجار، تهران به عنوان مرکز انتخاب شد و این سنت در دوره های بعدی و تا امروز پابرجا باقی ماند. این شهر به واسطه تاریخ طولانی خود، به ویژه در بخش هایی مانند ری دارای آثار تاریخی و مذهبی بسیاری است و برترین موزه ها و نمایشگاه های هنری، فرهنگی و تاریخی ایران را در خود جای داده است.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری سری هم به شهری که قدیمی ترین ساعت زنده دنیا را در خود جای داده است! بزنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 15 خرداد 1401 بروزرسانی: 15 خرداد 1401 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1479

به "5 مرکز تاریخی ایران کدام اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 مرکز تاریخی ایران کدام اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید