5 فایده و 6 ضرر گوشی هوشمند برای بچه ها

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، امروزه در سراسر دنیا، بچه ها هم از گوشی های هوشمند استفاده می نمایند. بچه ها و نوجوانان با استفاده از این گوشی ها اهداف متفاوتی را دنبال می نمایند؛ برخی از آن ها ساعت ها با دوستانشان در ارتباط هستند، برخی دیگر با بازی های متنوع وقتشان را می گذرانند و برخی دیگر هم از اینترنت برای یادگیری بیشتر استفاده می نمایند. کاربرد های مفید گوشی های هوشمند، موضوعی است که جای بحث ندارد اما استفاده مداوم از این گوشی ها آثار زیان آوری هم برای بچه ها به همراه دارد. در ادامه به 5 فایده و 6 ضرر گوشی هوشمند برای بچه ها اشاره می کنیم. با خبرنگاران مگ همراه باشید.

5 فایده و 6 ضرر گوشی هوشمند برای بچه ها

6 ضرر گوشی هوشمند برای بچه ها

این ایده خوبی است که گوشی های هوشمند باعث سرگرمی بیشتر بچه ها می شوند و شما می توانید از این فرصت به نفع خودتان بهره ببرید اما مطمئن باشید این استفاده، روزبه روز بیشتر می گردد و مجموعه ای از پیامد های منفی را به دنبال خواهد داشت. 6 ضرر مهم گوشی هوشمند برای بچه ها و تأثیرات منفی استفاده مداوم از آن، شامل موارد زیر است.

1. کاهش سطح توجه

استفاده مداوم و طولانی مدت از گوشی های هوشمند باعث حواس پرتی بچه ها و بروز اختلالاتی در توانایی تمرکز آن ها می گردد. بچه های که بیشتر وقت خود را با گوشی های هوشمند می گذرانند، تمرکز کافی ندارند و سطح توجه در آن ها پایین است. در نتیجه با اختلالات یادگیری روبرو می شوند که کاهش پیروزیت های تحصیلی از پیامدهای همین اختلالات است.

البته نباید فراموش کرد که دلیل بروز این مسائل، استفاده افراطی از گوشی های هوشمند است نه داشتن گوشی های هوشمند. استفاده صحیح و به اندازه از این گوشی ها نه تنها هیچ ضرری برای بچه ها ندارد بلکه مزایایی هم برای آن ها دارد.

2. کاهش قابل توجه تعاملات اجتماعی

ضرر گوشی هوشمند برای بچه ها و تأثیرات منفی آن بر مهارت های اجتماعی زمانی خودشان را نشان می دهند که کودک ارتباط خود را با زندگی واقعی قطع نموده است و همه وقت او به گوشی هوشمند و بازی های آن اختصاص دارد. بچه های که با محیط زندگی خودشان ارتباط برقرار نمی نمایند و با افراد حاضر در این محیط تعامل ندارند، کوشش می نمایند پاسخ همه احتیاجهای اجتماعی خودشان را در فضای مجازی پیدا نمایند.

برای نمونه، کودک با پشت سر گذاشتن مرحله ای از یک بازی، به یک عنوان قابل احترام می رسد. اما او می تواند همین احترام را در ارتباط واقعی با دوستانش به دست آورد. بچه ها باید درک نمایند که عناوین فضای مجازی، هیچ اهمیتی در زندگی واقعی ندارند. باید مهارت هایی مانند رفتار محترمانه، رفتار محبت آمیز، مشارکت و ارتباط، جایگزین این عناوین بشوند. بچه ها با داشتن این مهارت ها می توانند احترام واقعی را کسب نمایند. برای اینکه بچه ها اهمیت این مهارت ها را بهتر درک نمایند، هدایت و تشویق والدین بسیار مؤثر است.

3. ایجاد احساسات ناسالم

همه ما می دانیم که بچه ها نسبت به بزرگسالان تخیل قوی تری دارند و به همین دلیل در برابر محتوایی که با آن روبه رو می شوند، آسیب پذیرتر هستند.

برای بچه های که نمی توانند تفاوت بین عناصر واقعی و خیالی را درک نمایند، انجام یک بازی ترسناک می تواند نتایج ناخوشایندی به همراه داشته باشد؛ ترس از تنهایی، کابوس دیدن و ترس از تنها رفتن به سرویس بهداشتی.

همچنین یک بازی خشونت آمیز می تواند این بچه ها را به بچه های پرخاشگر تبدیل کند. والدین باید بازی هایی با محتوای مناسب برای بچه ها فراهم نمایند تا از ایجاد احساسات ناسالم در آن ها جلوگیری نمایند.

4. ایجاد مسائلی برای سلامتی جسمانی

تأثیرات منفی و ضرر استفاده مداوم از گوشی هوشمند برای بچه ها به ایجاد اختلالات روحی و روانی محدود نمی گردد و تاثیرات منفی جسمانی هم دارد. تماشای بیش از حد صفحه گوشی و نشستن طولانی مدت در حالت اشتباه، می تواند باعث بروز بعضی از مسائل جسمانی گردد. برای نمونه

  • اختلالات بینایی
  • درد در ناحیه گردن
  • اختلالات سیستم اسکلتی ـ عضلانی
  • بی حسی دست، بازو و انگشتان

از طرفی دیگر، بچه ها در سنی هستند که برای رشد بهتر عضلاتشان به بعضی از فعالیت های جسمانی مانند دویدن، پیاده روی و پریدن احتیاج دارند. بچه های که با گوشی های هوشمند سرگرم شده اند، از بازی های فعال محروم شده اند؛ بازی های پر جنب وجوشی که باعث رشد بهتر بچه ها می شوند. در نتیجه، یکی دیگر از تأثیرات منفی استفاده مداوم از گوشی های هوشمند، جلوگیری از رشد جسمانی مطلوب است. به علاوه اینکه این بچه ها نمی توانند کالری کافی را بسوزانند و به همین دلیل، بیشتر در معرض ابتلا به چاقی هستند.

تأثیرات منفی استفاده مداوم از گوشی های هوشمند بر سلامت جسمانی بچه ها موضوعی است که قابل انکار نیست؛ والدین باید بیشتر مراقب باشند و کوشش نمایند این تأثیرات منفی را به حداقل برسانند.

5. کاهش زمان و کیفیت خواب

بعضی از بزرگسالان از اختلالات خواب رنج می برند. این تجربه آزاردهنده مختص بزرگسالان نیست و بچه ها هم این اختلالات را تجربه می نمایند. مراقبت از بچه ها هنگام استفاده از گوشی های هوشمند، به نظارت بر کاری که انجام می دهند و فضاهایی که وارد می شوند محدود نمی گردد بلکه باید مدت زمان استفاده آن ها را هم مدیریت کرد.

اگر به بچه ها درباره استفاده از گوشی های هوشمند آزادی عمل داده گردد، معمولا نتیجه ای غیر از اعتیاد آن ها ندارد. آن ها به راحتی می توانند به برنامه ها و بازی های دلخواه خودشان اعتیاد پیدا نمایند. مهم ترین تأثیر منفی استفاده مداوم از گوشی های هوشمند، بروز اختلالات خواب به ویژه کاهش زمان و کیفیت خواب در بچه ها است. یکی از دلایل اهمیت این موضوع، تأثیر منفی آن بر سلامتی بچه ها و دیگر فعالیت های روزمره آن ها مانند تحصیل است. زمان خواب تعیین، مسأله مهمی است که والدین باید با تذکر و تشویق، نظم آن را حفظ نمایند.

6. آزار و اذیت اینترنتی، سوء استفاده و خطرات امنیتی

تا اینجا درباره استفاده بیش از حد و تأثیرات منفی آن صحبت کردیم. اما در میان معایب گوشی های هوشمند بر بچه ها، تهدیدات پنهانی وجود دارند که به استفاده افراطی از این گوشی ها مربوط نمی شوند. موضوعی که آگاهی از تهدید های خارجی در آن ضروری است، اتصال به اینترنت است.

بچه ها نه تنها از روی کنجکاوی وارد فضای مجازی می شوند بلکه برای بعضی از کارنمودهای دلخواه آن ها، اتصال به اینترنت ضروری است. بازی های آنلاین و شبکه های اجتماعی می توانند شرایطی را فراهم نمایند که بچه ها در معرض اذیت و آزار قرار بگیرند. بعضی افراد با اهداف نادرستی در فضای مجازی حضور دارند. ممکن است این افراد برای سوء استفاده یا کلاهبرداری با بچه ها ارتباط برقرار نمایند. برای نمونه افراد کلاهبردار می خواهند از سادگی بچه ها سوء استفاده نمایند و اطلاعات شخصی کودک یا خانواده او را به دست آورند.

5 فایده گوشی هوشمند برای بچه ها

این روزها گوشی های هوشمند به راحتی در دسترس بچه ها قرار گرفته است. گوشی های هوشمند و استفاده از امکاناتی که تکنولوژی در اختیار ما می گذارد، بدون تردید فوایدی هم دارد. تنها نکته ای که باید درباره گوشی های هوشمند و استفاده از آن ها توسط بچه ها اشاره نمود این است که باید کاملا کنترل شده از آن استفاده نمایند. در ادامه چند مورد از مزایای گوشی های هوشمند برای بچه ها را نام می بریم.

1. افزایش بهره هوشی

دانشگاه آمریکایی کرنل، در 9 مدرسه با نژادها و گروه های اجتماعی مختلف، تحقیقات علمی درباره بهره هوشی بچه ها انجام داد. طبق این مطالعه که تقریبا روی 9 هزار دانش آموز صورت گرفته است، نمرات ضریب هوشی نسل فعلی بالاتر از نسل قبلی است.

کارشناسان این تأثیر را مستقیما به فناوری ربط می دهند. افزایش تعداد محصولات تکنولوژیکی در زندگی بچه ها باعث شده که استفاده از این ابزارها به عنوان تمرینی برای حل مسائل پیچیده تر در اختیار بچه ها قرار بگیرد. تأثیرات مثبت فناوری در رشد کودک از جمله افزایش ضریب هوشی و بهبود مهارت های یادگیری، تنها بعضی از مزایای متعددی است که با استفاده صحیح از فناوری، به وجود می آید.

البته همه این مزایا با استفاده آگاهانه از فناوری امکان پذیر است. از طرف دیگر، باید در نظر داشت که تحریک بیش از حد مغز بچه ها با ابزارهای جدید، منجر به حواس پرتی می گردد. وظیفه ایجاد اطمینان از امنیت اینترنت برای بچه ها، عمدتا بر عهده خود والدین است.

به طور خلاصه اگر استفاده روزانه از وسایل جدید، تحت کنترل والدین باشد، فناوری به بچه ها توصیه می گردد. در غیر این صورت می تواند مضر باشد.

2. رشد مهارت های ذهنی با مطالب آموزشی

تمرینات مغزی برای بچه ها، محدود به وسایل و تجهیزاتی است که در اختیار دارند بنابراین معمولا باید تمرینات یکسانی را بارها و بارها انجام دهند. اما اکنون فرصت های بسیار بیشتری برای بچه ها وجود دارد.

تأثیرات مثبت فناوری بر آموزش اوایل کودکی می تواند برای رشد آن ها بسیار سودمند باشد. شیوه های آموزشی جدید مانند بازی ها و برنامه هایی که مهارت های شناختی را بهبود می بخشند، چند نمونه از این مزایا هستند.

امروز بازی های حافظه برای بچه های که می خواهند حافظه خود را بهبود ببخشند، بازی های توجه برای بچه های که می خواهند توجه خود را بهبود ببخشند، بازی های بصری برای بچه های که می خواهند مهارت های دیداری خود را بهبود بخشند و چیزهای دیگر به راحتی در دسترس آن ها قرار گرفته است. بنابراین، استفاده ایمن از اینترنت برای بچه ها می تواند با استفاده از برنامه های مناسب، کاملا مفید باشد و مهارت ها و توانایی های مغزی آن ها را افزایش دهد.

برنامه هایی که زبان های خارجی آموزش می دهند، درباره جامعه و اخلاق توصیه می نمایند، بازی ها و برنامه هایی که انجام عملیات ریاضی را با بچه ها تمرین می نمایند و برنامه های مشابهی که به وسیله گیمیفیکیشن به بچه ها اطلاعات می دهند، با وجود تکنولوژی، همیشه برای بچه ها قابل دسترسی هستند.

البته نظارت والدین در برنامه های انتخاب شده برای بچه ها، نقش مهمی دارد. بچه ها ممکن است بعضی از خطرات ممکن را پیش بینی ننمایند. ما نباید فراموش کنیم که بچه ها را برای شناخت مفید یا مضر بودن نرم افزارها و بازی ها هدایت کنیم تا فقط از تأثیرات مثبت فناوری روی بچه ها بهره مند شویم.

3. تقویت مهارت یادگیری

آموزش نحوه یادگیری یک مهارت بسیار مهم است. به لطف اینترنت، اکنون کتابخانه ای با تعداد بی نهایت کتاب در زمینه های مختلف در هر خانه ای وجود دارد. بچه ها می توانند درباره موضوعاتی که سوال دارند یا درباره آن کنجکاو هستند، به راحتی تحقیق نمایند. در نتیجه همیشه در حال یادگیری هستند و تحقیق و آموزش، بخشی از زندگی روزمره آن ها می گردد.

4. مهارت حل مسأله

بالاخره تکنولوژی برای بچه ها خوب است یا بد؟ همان طور که بالاتر هم اشاره نمودیم، این روزها برنامه ها و بازی های بسیار مفیدی برای بچه ها طراح شده است که خلاقیت آن ها را بهبود می بخشند. بنابراین، سؤال اصلی نباید در خصوص خوب یا بد بودن تکنولوژی مطرح گردد. همه چیز به نحوه استفاده و میزان استفاده از تکنولوژی بستگی دارد.

بچه ها خلاق برای اینکه با دنیا در حال تغییر، سازگاری پیدا نمایند، پیروز تر هستند. به همین ترتیب، آن ها راحت تر می توانند راه چاره های جدید برای مسائل جدید پیدا نمایند. افزایش مهارت های حل مسأله در دوران کودکی به آن ها امکان می دهد که در زندگی آینده خود، راحت تر از موانع عبور نمایند.

5. کنترل بچه ها توسط والدین در شرایط اضطراری

فناوری برای بچه ها گاهی می تواند یک نجات دهنده باشد. فرزندان باید در مواقع اضطراری حتی اگر سن کافی برای استفاده از تلفن همراه ندارند، بتوانند با شما تماس برقرار نمایند. دستگاه های ارتباطی ساده مانند ساعت های هوشمند برای برطرف این احتیاج، روشی سالم هستند.

ساعت های هوشمند ویژگی های مختلفی دارند و می توانند هدیه خوبی برای بچه ها باشند. به عنوان مثال می توانید شماره هایی را در آن ذخیره کنید که فرزندتان بتواند در شرایط خاص با شما تماس بگیرد. همچنین می توانید خطر برقراری ارتباط کودک با افرادی را که نمی شناسد، از بین ببرید.

در مدارس به بچه ها آموزش داده می گردد که در شرایط اضطراری با چه شماره هایی تماس بگیرند. می توانید شماره های آمبولانس و خدمات آتش نشانی را به لیست تماس آن ها اضافه کنید.

حرف آخر

تکنولوژی چه برای بچه ها و چه برای بزرگسالان، جنبه های مثبت و منفی فراوانی دارد. اینکه از این فناوری های جدید بهره ببریم یا متضرر شویم، کاملا به نحوه استفاده ما از این ابزارها بستگی دارد. بچه ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. اگر تحت نظارت والدین به تکنولوژی و ابزارهای مرتبط با آن دسترسی داشته باشند، می توانند از مزایای متعدد آن بهره مند گردد و از آسیب های آن در امان بمانند. با کنترل بچه ها می توانید معایب گوشی های هوشمند را در رشد و پرورش آن ها به حداقل برسانید.

منبع: Mentalup

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 فروردین 1400 بروزرسانی: 27 فروردین 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 983

به "5 فایده و 6 ضرر گوشی هوشمند برای بچه ها" امتیاز دهید

3 کاربر به "5 فایده و 6 ضرر گوشی هوشمند برای بچه ها" امتیاز داده اند | 1.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 فایده و 6 ضرر گوشی هوشمند برای بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید