10 جاذبه برتر از تمدن های معروف جهان

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، کشورهایی با تمدن های معروف نظیر اردن، مصر، ایتالیا و... پیروز شده اند با آثار باستانی و جاذبه های فوق العاده خود خیل بزرگ گردشگران را به کشورشان جذب کنند.

10 جاذبه برتر از تمدن های معروف جهان

تمدن های کهنی در سراسر جهان وجود دارند که با تاریخ و آثار باستانی خارق العاده خود نه تنها باعث حیرت باستان شناسان، بلکه مردم عادی شده اند؛ چراکه علت و نحوه ساخت بسیاری از این آثار تا سالیان سال برای کارشناسان یک معما بود و همچنان در برخی موارد یک معما به جای مانده است. در ادامه قصد داریم تعدادی از این تمدن های معروف و تاریخی جهان را به شما معرفی کنیم.

1. اردن

شهر پترا در اردن یکی از دیدنی ترین جاذبه های جهان محسوب می گردد، چراکه کل شهر از تخته سنگ تراشیده شده است و قدمت آن به 300 سال پیش از میلاد برمی گردد. این مکان به عنوان میراث جهانی در یونسکو و یکی از عجایب هفتگانه تازه (انتخاب در سال 2007) به ثبت رسیده است. این شهر نماد اردن و پربازدیدترین جاذبه گردشگری این کشور به شمار می رود که ناحیه ای به وسعت 264 کیلومترمربع را دربر می گیرد. این شهر مرموز تا به امروز در فیلم های زیادی همچون ایندیانا جونز، آخرین جنگ صلیبی و... به نمایش درآمده است.

2. مصر

مجسمه های غول پیکر کلوسی ممنان (Colossi of Memnon)، در میان گنجینه های فوق العاده کشور مصر هستند. این مجسمه ها که به مجسمه های دو قلو نیز معروفند، از زمان فرعون مصری آمنهوتپ سوم به جای مانده اند و در غرب رودخانه معروف نیل قرار دارند. این مجسمه ها در 1350 قبل از میلاد مسیح یعنی حدود 3400 قبل ساخته شده اند و صورت هر دو به سمت شرق و رو به خورشید است و ارتفاع شان به 18 متر می رسد.

3. جزیره ایستر

تعداد 887 مجسمه سنگی موآی (Moai) در سرتاسر جزیره ایستر وجود دارد که طی یک دوره 500 ساله از سال 1100 تا 1680 میلادی ساخته شده اند. صدها سال رسوب و فرسایش، موجب دفن شدن مجسمه های موآی در خاک شده است. این پیکره ها چیزی فراتر از سرهای مدفون در خاک اند و در واقع مجسمه هایی تمام قد هستند. نکته عجیب اینجا است که باستان شناسان معتقدند همه مجسمه ها در مکانی دورتر ساخته شده و بعدا به مکان های مورد نظر منتقل شده اند، اما هنوز معین نیست که چطور این کار اجرا شده است.

4. ایتالیا

فروم رومی (Forum Romanum)، یکی از مهم ترین محوطه های باستان شناسی در سراسر ایتالیا و البته در سراسر جهان است. این محل باستانی، برای قرن ها مرکز زندگی عمومی رومیان بوده و مکانی برای جشن گرفتن و بزرگداشت پیروزی ها و رای گیری ها، محل برگزاری سخنرانی های عمومی و محاکمه جنایتکاران، مسابقات گلادیاتورها و مرکز امور بازرگانی روم باستان بوده است. فروم رومی در 800 سال پیش از میلاد ساخته شد و تا سال 600 پس از میلاد یعنی حدود 1400 سال از آن استفاده می شد.

5. چین

کشف ارتش تراکوتا (Terracotta Warriors) یا همان ارتش سفالی چین در سال 1974 یکی از جالب ترین کشف های تاریخ کشور چین و جهان بوده است. طبق نظر باستان شناسان، قدمت این سربازهای سفالی که بیش از 8000 عدد هستند به سال 220 تا 210 قبل از میلاد مسیح برمی گردد و هر سربازی یک ویژگی خاص دارد، به طوری که چهره هیچ دو سربازی شبیه به هم نیست و همگی در ابعاد و مقدار یک انسان واقعی ساخته شده اند. باستان شناسان همچنین پیروز شدند 40000 سلاح واقعی مختلف نیز از این محل کشف کنند. جالب است بدانید که صورت همه سربازان رو به شرق است، دقیقا سمتی که قلمرو دشمن بوده است و هر سرباز هم سلاحی در دست دارد.

6. یونان

المپیا (Olympia) شهر کوچکی روی شبه جزیره پلوپونز یونان است که به واسطه یک سایت باستان شناسی با همین نام، معروفیت جهانی دارد. المپیا به عنوان مکانی برای برگزاری بازی های المپیک در دوران کلاسیک شناخته شد. بازی های المپیک از قرن 8 قبل از میلاد تا قرن 4 میلادی هر چهار سال یک بار در سراسر اروپای دوران کلاسیک برگزار می شد. اولین بازی های المپیک به افتخار زئوس برگزار گشت که به 776 قبل از میلاد برمی گردد.

این سایت اساسا وقف زئوس شده بود و همین عامل باعث شد مردم زیادی از سراسر یونان به این محل بیابند و هویت یونان باستان را شکل دهند. المپیا شامل 70 سازه مهم بوده که بقایای بسیاری از آن ها به جا مانده است، هر چند از معبد زئوس فقط سنگ های کف سازه به جای مانده است. دو موزه موجود در این محل نیز به بازی های مدرن و باستانی اختصاص دارد.

7. نامیبیا

کوهستان های برندبرگ (brandberg)، اسپیتزکوپ (Spitzkoppe) و ارونگو (Erongo) در نامیبیا از جمله دیدنی ترین نقاط مجذوب کننده جهان به حساب می آیند که معروفیت خود را مدیون نقاشی های روی سنگ با قدمت بیش از 4000 سال هستند. تعداد این نقاشی ها فقط در کوهستان های برندبرگ به حدود 40 هزار مورد می رسد.

8. هند

کاخ های خاجوراهو (Khajuraho) در شهر خاجوراهو و استان مادهایا پرادش واقع شده است که با شهر دهلی نو حدود 700 کیلومتر فاصله دارد. این مجموعه کاخ ها یا معابد بین سال های 950 و 1150 میلادی از طریق پادشاهان سلسله چاندلا ساخته شده اند و یکی از بزرگ ترین جاذبه های گردشگری کشور هندوستان محسوب می شوند. معروفیت این سری از معابد به خاطر مجسمه های سنگی بسیار منحصر به فردی است که در قرون وسطی تراشیده شده اند. یونسکو این مجموعه از معابد را جزو عجایب هفتگانه قرار داده است. کارشناسان معتقدند این معابد همگی از سنگ و گل ساخته شده اند و برخی از ستون های سنگی آن حدود 20 تن وزن دارند.

9. ایتالیا

آکادمیا گالری (Accademia Gallery) در قرن هجدهم به عنوان یک امکان آموزشی برای دانشجویان آکادمی هنرهای تجسمی تأسیس شد و ساخت آن در سال 1784 به سفارش دوک بزرگ، پیتر لئوپولد انجام شد. در آکادمیا گالری می توانید از فاصله نزدیک به تماشای معروف ترین مجسمه فلورانس و شاید جهان، یعنی داوود میکل آنژ بپردازید. این تندیس خیره کننده رنسانسی در بین سال های 1501 تا 1504 ساخته شده و 4.27 متر ارتفاع دارد. مجسمه مذکور که از سنگ مرمر تراشیده شده است، قهرمان انجیل، داوود را به نمایش می گذارد.

10. مکزیک

اِل کاستیلو (El Castillo)، مرکز منطقه باستانی چیچن ایتزا (Chichen Itza) واقع در استان یوکاتان (Yucatán) مکزیک است. چیچن ایتزا که از طریق مردم مایا ساخته شده، زمانی شهر اصلی دوران قبل از کلمبیایی ها بوده است. ال کاستیلو یا معبد کوکولکان (Temple of Kukulcan) مشهورترین بنای تاریخی واقع در این منطقه باستانی محسوب می گردد و برآورد شده که بین قرون 9 تا 12 ساخته شده است. این هرم، چرخه های نجومی را در بر دارد که مردم مایا با آن آشنا بودند. در جریان اعتدالین که هر دو سال یک بار رخ می دهد، پدیده شگفت انگیزی اتفاق می افتد که بازدیدکننده های بیشتری را به خود جذب می کند. وقتی که آفتاب غروب می کند، روی 365 پله این هرم سایه ای ایجاد می گردد که به شکل مار دیده می گردد و تداعی کننده 365 روز سال است.

منبع: کجارو / dailymail.co.uk
انتشار: 29 فروردین 1401 بروزرسانی: 29 فروردین 1401 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1438

به "10 جاذبه برتر از تمدن های معروف جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 جاذبه برتر از تمدن های معروف جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید