برآورد در خصوص وجود یک جاده باستانی زیر آب های ونیز

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، پژوهشگران ایتالیایی به یاری فناوری سونار که با انتشار صدا ناوها و کشتی ها را در زیر آب شناسایی می نماید، مجموعه ای از بقایای باستان شناختی و سازه های باستانی را در بستر کانال ترپورتی در شرق جزیره مرکزی ونیز کشف کردند که ضمن اثبات وجود چنین جاده ای، نشان می دهد قرن ها قبل از آن چه تصور می شد، کلونی های بزرگی در این منطقه تشکیل شده بودند.

برآورد در خصوص وجود یک جاده باستانی زیر آب های ونیز

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

فانتینا مادریکاردو (Fantina Madricardo) از مؤسسه علوم دریایی وهم (ISMAR) در این باره گفت: معتقدیم چیزی که کشف نموده ایم، بخشی از جاده ای است که بخش جنوبی و شمالی تالاب وهم را به هم وصل می کرد و راه رسیدن از کیوجا به شهر بندری آلتینوم بود.

در جریان اسکن های اجرا شده، 12 بخش جداگانه از این جاده باستانی شناسایی شد که برای بیش از 1 کیلومتر با آنچه احتمالا ساحل باستانی تالاب وهم بود، هم راستا بودند. طولانی ترین تکه کشف شده از این جاده 52.7 متر طول دارد.

سطح آب تالاب وهم در دوران رم باستان خیلی پایین تر از حالا بود و بنابراین نسبت به امروز خشکی بیشتری در اطرافش وجود داشت. بعلاوه غواصان در بستر تالاب یک سری عتیقه جات رومی از جمله آمفورا (خمره های سفالی عظیم) و سنگفرش کشف نموده اند. با این وجود همواره بر سر این که آیا مردم روم باستان در این محل کلونی تشکیل داده بودند یا نه اختلاف نظر وجود داشت. اما مطالعات نو محققان ایتالیایی ابهامات موجود درباره این فرضیه را از بین برد.

در بخشی از مقاله منتشر شده از این مطالعات، آمده است: همواره تصور می شد، وهم درجایی ساخته شد که قبلا هیچ ردی از اجتماع انسانی در آن وجود نداشت و عتیقه جات رومی که در کف تالاب وهم کشف شده اند به خانه های موجود در خشکی تعلق داشتند. مشکل کار آنجاست که دانشمندان تالاب وهم را جدا از خشکی اطراف در نظر می گرفتند و طی دهه های گذشته از تمام تحقیقات اجرا شده در این باره تنها بخش محدودی منتشر شده است.

مطالعات این تیم تحقیقاتی حالا ثابت می نماید زمانی یک کلنی عظیم رومی در محل تالاب وهم وجود داشته است. به یاری اسکن های سونار علاوه بر جاده رومی، 4 سازه دیگر هم در کانال ترپورتی شناسایی شد؛ یکی از این سازه ها احتمالا یک بندرگاه 700 متر مربعی بوده است با یک برج دایره ای در مرکز. محققان بعلاوه با استفاده از داده های مربوط به حوزه باستان شناسی و زمین ریخت شناسی، فضای تالاب وهم را در دوران روم باستان بازآفرینی نموده و استدلال کردند منطقه ساحلی آن پوشش گیاهی غنی ای داشته و احتمالا برای کشاورزی مورد استفاده قرار می گرفته است.

روزنامه هنر چاپ لندن نوشت،جزئیات بیشتر در این باره در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1166

به "برآورد در خصوص وجود یک جاده باستانی زیر آب های ونیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برآورد در خصوص وجود یک جاده باستانی زیر آب های ونیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید