کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار افتا تشکیل شد

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار امنیت فضای فراوری و تبادل اطلاعات، ابوالفضل روحانی رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار افتا، هدف از تشکیل این کانون را تسهیلگری در حوزه امنیت فضای فراوری و تبادل اطلاعات و از بین بردن شکاف میان دانشگاه، صنعت و بازار بیان کرد.

کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار افتا تشکیل شد

وی درخصوص اثرگذاری این کانون در حوزه امنیت فضای فراوری و تبادل اطلاعات گفت: با توجه به اینکه ضرورت مقوله امنیت فضای فراوری و تبادل اطلاعات در حداقل یک دهه گذشته در کشور بیش ازپیش دیده شده، در این زمینه فعالیت های بیشتری هم در حال اجرا است، پس بیراه نیست که به دنبال ظرفیت های جدیدی برای نهادسازی باشیم.

معاون مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد: شاید نزدیک به بیش از بیست سال پیش، انجمن رمز تأسیس شد که بیشتر به مباحث علمی و دانشگاهی و پژوهشی این حوزه می پردازد و به نظر می رسد که عملکرد خیلی خوبی هم دارد. بعد از آن، انجمن فراورینمایندگان افتا و انجمن فراسان (انجمن فرهنگ سازان و فراورینمایندگان محتوای سایبری) با رویکرد صنفی تشکیل شدند. ولی به نظر می آید یک حلقه مفقوده در اینجا وجود داشت؛ عنصری که بتواند بازار، صنعت و دانشگاه را به هم پیوند دهد.

وی با اظهار امیدواری از اینکه این کانون بتواند نقش این حلقه مفقوده را ایفا نماید، گفت: ضمن اینکه همه آن نهادها و انجمن های پیشین هم بتوانند از مزیت های یکدیگر استفاده نمایند و بر ارزش همدیگر بیافزایند.

روحانی افزود: قرار نیست کانون جای هیچ یک از آن ها را بگیرد یا خلأ آن ها را پر کند. کانون قرار است به عنوان یک مجموعه بالادستی از نهادهایی که از قبل به وجود آمده اند به عنوان بازوهای اجرایی استفاده کند و کارها را تسریع نموده و نقش تسهیلگری داشته باشد.

وی ادامه داد: ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور که ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می نماید، آئین نامه تشکیل کانون ها را نوشته است. در تعریف کارکرد آن ها آمده است که هر کانون، نهادی است تصمیم ساز و تشکلی غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی که به منظور افزایش همگرایی، همکاری، هماهنگی، تصمیم سازی و ارتقای وحدت رویه پیرامون فعالیت های بازار، صنعت، دانشگاه ها و مؤسسات و مراکز پژوهشی و فناوری تشکیل می گردد.

رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار افتا، با اشاره به اینکه کانون ها با مجوز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل می شوند و یکی از اعضای هیئت مدیره هر کانون، از جانب معاونت منصوب می گردد، گفت: با توجه به انتظاراتی که در اساسنامه از کانون می رود، مهم ترین اهداف آن را می توان مربوط به افزایش همگرایی، هماهنگی و هم افزایی بین عناصر تأثیرگذار و یا حوزه های فاقد متولی در شکل دهی و توسعه نظام ملی نوآوری، شناسایی چالش ها، تدوین راهکارها و ارائه پیشنهاد برای رفع موانع توسعه صنعت افتا، یاری به ایجاد مزیت رقابتی مبتنی بر فناوری و تقویت و توسعه تعاملات بین المللی دانست.

به گفته وی، این اهداف کلان می تواند راهگشای حل بسیاری از مسائل صنعت امنیت فضای فراوری و تبادل اطلاعات (افتا) در کشور باشد و حجم کار بسیار بالایی است. ضمن آنکه این اهداف با مأموریت های سایر نهادها یا سازمان های افتایی کشور، همپوشانی ندارد.

روحانی تاکید نمود: حوزه افتا احتیاج به یک تسهیلگر دارد. خلأ چنین نهاد تسهیلگری قبل از تأسیس کانون هم محسوس بود و این طور نبود که ما ابتدا مجموعه ای را ایجاد نموده و بعد برای آن مأموریت پیدا کنیم؛ بلکه از یک احتیاج به فکر تأسیس این سازمان رسیدیم. ضرورتی که بیش از پنج یا شش سال گذشته در حوزه افتا بسیار احساس شده است.

وی گفت: برای اینکه خروجی های تحقیقاتی دانشگاه هایمان بتواند به شرکت ها و مجموعه ها برود و تبدیل به محصولی گردد که احتیاج بازار امروز را رفع کند به چنین کانونی احتیاج بود. برای آنکه بتوانیم شکاف هایی که در سه ضلع این مثلث یعنی دانشگاه، صنعت و بازار، وجود دارد را پرکنیم.

رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار افتا با بیان اینکه در امر تسهیلگری بین صنعت، بازار و دانش، هیچ سازمان یا نهادی نه متولی است و نه تا به امروز کاری جدی صورت داده است، ادامه داد: با توجه به اینکه در کشور بحث های خصوصی سازی و اصل 44 در حال پررنگ شدن است پس چنین ساختارهایی قطعاً می توانند چاره ساز باشند. چنانچه در کشورهای دیگر هم، سازمان های غیردولتی هستند که روابط مجموعه های بین دولتی را تسهیل می نمایند.

وی گفت: این کانون از زمان تشکیل و در همین مدت نسبتاً کوتاه، در نقش تسهیلگر نتایج خوبی هم داشته است. برای مثال تقویت روابط بیشتر از گذشته بین سازمان پدافند غیرعامل و مرکز راهبردی افتا از نتایج عملکرد آن است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اسفند 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 879

به "کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار افتا تشکیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار افتا تشکیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید