هشدار دامپزشکی خراسان شمالی به دامداران درباره تب سه روزه

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، خبرنگاران/خراسان شمالی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به فصل گرما و شرایط محیطی مناسب تکثیر حشرات ناقل بیماری، درخصوص راهکارهای مقابله با شیوع احتمالی تب سه روزه در جمعیت دام سنگین استان توصیه هایی ارائه کرد.

هشدار دامپزشکی خراسان شمالی به دامداران درباره تب سه روزه

دکتر حمید رمضانی در گفت و گو با خبرنگاران گفت: به علت قرار دریافت در فصل گرما و افزایش فعالیت حشرات و بندپایان، احتمال بروز بیماری هایی مثل تب سه روزه و لمپی اسکین در دام ها افزایش می یابد.

وی با بیان این که تب سه روزه یک بیماری عفونی ویروسی مختص گاو و گوساله و غیرقابل انتقال به انسان است، اضافه کرد: عامل مسبب این بیماری با بندپایان و حشرات ناقل به طور فصلی انتقال و شیوع می یابد.

وی مهم ترین علائم ابتلای دام ها به این بیماری را تب و لرزش، بی اشتهایی، افزایش ترشحات بینی و بزاق، کاهش ناگهانی فراوری شیر و افت وزن دام، لنگش و سفت شدن مفاصل و عضلات و زمین گیر شدن دام ها برشمرد و توضیح داد: حمل و نقل دام های آلوده از یک منطقه به مناطق دیگر موجب شیوع بیماری می گردد و باید از آن اجتناب گردد.

دکتر رمضانی تاکید نمود: توجه به نکات و توصیه های بهداشتی دامپزشکی برای جلوگیری از بروز خسارات مالی در بخش دامپروری لازم است؛ لذا مثل همواره بر رعایت دقیق اصول بهداشت دام و اماکن دامی و ضوابط قرنطینه ای و امنیت زیستی تاکید می کنیم.

وی ادامه داد: ضدعفونی و سمپاشی صندلی نگهداری دام ها، نابودی محل تجمع حشرات مثل آب های سطحی اطراف دامداری ها و واکسیناسیون جمعیت دامی هدف و اطلاع رسانی فوری موارد مشکوک بیماری به ادارات دامپزشکی می تواند از بروز خسارات احتمالی جلوگیری کند.

وی گفت: برای هرگونه اقدام به حمل و نقل دام حتما باید گواهی معتبر بهداشتی قرنطینه ای دامپزشکی را اخذ کرد تا سلامت جمعیت دامی منطقه، حفظ و صیانت گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مهر 1399 بروزرسانی: 10 مهر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 584

به "هشدار دامپزشکی خراسان شمالی به دامداران درباره تب سه روزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار دامپزشکی خراسان شمالی به دامداران درباره تب سه روزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید