زندگی در عمان؛ معماری خیره کننده و میراث فرهنگی

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، عمان میراث فرهنگی غنی دارد که فرهنگ مدرن هم در آن تأثیر گذاشته است. در این برنامه زندگی در عمان به مرکز این کشور رفته ایم تا با فرهنگ های مختلف و معماری بناهای حیرت انگیز این شهر آشنا شویم.

زندگی در عمان؛ معماری خیره کننده و میراث فرهنگی

با تور ارزان عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط عمان آشنا شوید.

قلعه های قدیمی، معماری خیره کننده مساجد، و سبکهای تازه و شگفت انگیز معماری بناهای منحصر به فرد در عمان بازتاب دهنده گذشته غنی این کشور و شرایط کنونی آن است. از قلعه بهلا آغاز می کنیم که در لیست میراث دنیای یونسکو است.

واحه بهلا در پادشاهی عمان منظرهی تأثیر گذار دارد. قلعه آن که شاهکار معماری خاک رس است، شاهدی بر تاریخ غنی عمان است. مسعود الیزیدی، تاریخدان می گوید: قلعه بهلا یکی از قدیمی ترین قلعه های عمان است و در گذشته دور در دوران حکومت سلسله بنی نبهان (قرن 12 تا 17 میلادی) مرکز عمان بود. این سلسله 500 سال بر عمان حکومت کردند.

در زمانی که مردم بین این دیوارهای محکم زندگی می کردند، بیشتر خانه ها به هم وصل بودند و درون خانه ها هم تزئینات فراوانی وجود داشت.

مسعود الیزیدی می افزاید: به شکافها روزنه می گوییم و مردم در آنها عطر می گذاشتند یا چراغ که می توانست شمع باشد یا فانوس. این روزنه ها برای روشنایی در دیوار تعبیه شده اند.

مرکز عمان، مَسقَط، بین دریا و کوه های ناهموار قرار گرفته است. مسقط با سبک معماری شرقی، ترکیب منحصر به فردی از سنت و مدرنیته را به وجود آورده است.

حلیمه بلوشی نقاش و متعلق به نسل تازه هنرمندان معاصر است و مسقط را الهام آفرین می داند. وی می گوید: اگر بخواهم مسقط را با رنگ توصیف کنم رنگ سفید را انتخاب می کنم برای این که همه چیز سفید است به خصوص خانه ها. البته مقداری رنگ قهوه ای هم در پنجره ها ، درها و کوه ها می بینید. بعلاوه رنگ آبی که رنگ دریاست.

به نظر می رسد در مرمر خیره کننده مسجد جامع سلطان قابوس بازتاب همه رنگهای شهر را می تواند دید. این مسجد یکی از دیدنی ترین بناهای مسقط است که برای بیست هزار نمازگزار جا دارد و یکی از بزرگترین مساجد دنیا است که معماری آن در دنیا شاهکار به شمار میرود. بدر الذهلی از کالج توریسم عمان می گوید: معماری این مسجد آمیزه ای از سنت معماری غرب و شرق آسیا و آسیای مرکزی است.

در بین گنجینه های حیرت انگیزی که مسجد در خود جای داده است چلچراغی بلورین به ارتفاع 14 متر دیده می گردد.وزن این چلچراغ هشت تن است و بیش از 1100 چراغ دارد. نور آن سالن اصلی نمازگزاران را روشن می نماید که فضایی روحانیست و برای مردمی که به اینجا می آیند اهمیت زیاد دارد. بدر الذهلی، راهنمای گردشگری می گوید: این مسجد هویت عمان را نشان می دهد و باعث افتخار ماست.

نمونه دیگر این هویت سوق (بازار) مشهور شهر است که با هزارتوی کوچه هایش یکی از قدیم ترین بازارهای عمان است و صنایع دستی آن معروف است: فضایی پر جنب و جوش که رایحه کندُر در آن به مشام می رسد. یکی از مغازه داران این بازار می گوید: سوق مطرح جایی است که مردم با هم آشنا می شوند و پیر و جوان با هم می نشینند و قهوه می نوشند و حرف می زنند.

منظره آینده شهر را می توان در اپرای سلطنتی مسقط دید، بنایی که در آن خوانندگان مشهور اپرا مانند پلاسیدو دومینگوو رنه فلمینگ برنامه اجرا نموده اند.

در این خانه اپرا که در سال 2011 افتتاح شد و معماری شگفت انگیز آن نمایانگر معماری معاصر اسلامی است برنامه های متنوعی اجرا می گردد: از اپرا، باله، و موسیقی جاز گرفته تا موسیقی عربی.

اوبرتو فانی، مدیر هنری این اپرا می گوید: این اپرا خانه ارتباط بین فرهنگ های مختلف را قوی تر می نماید و به نسل جوان فرصت می دهد که هم به گذشته خود نگاهی بیاندازد و هم به آینده ای که در پیش است.

منبع: یورونیوز
انتشار: 14 مرداد 1400 بروزرسانی: 14 مرداد 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1169

به "زندگی در عمان؛ معماری خیره کننده و میراث فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی در عمان؛ معماری خیره کننده و میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید