دیدنی های مراغه، باغ شهر ایران و مرکز نجوم (طراحی باغ ویلا کوچک)

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، تماشای های مراغه بسیار زیاد، متنوع و مجذوب کننده هستند و پیشنهاد ما به شما این است که اگر به شهر زیبای مراغه سفر کردید حداقل 2 روز را به گردش و تماشا آثار تاریخی و طبیعت زیبای این شهر اختصاص دهید. اگر تا به حال به استان آذربایجان شرقی و شهر مراغه سفر نکرده اید بعد از خواندن این مقاله حتما برای سفر به این منطقه وسوسه خواهید شد. چون ما در این مقاله قصد داریم بعد از معرفی این شهر تاریخی، به چند مورد از تماشای ها و آثار گردشگری آن اشاره کنیم.

دیدنی های مراغه، باغ شهر ایران و مرکز نجوم (طراحی باغ ویلا کوچک)

جهت دریافت خدمات طراحی باغ ویلا کوچک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

برای رزرو آسان مقرون به صرفه ترین بلیط هواپیما به سراسر ایران و دنیا روی لینک زیر کلیک کنید:

معرفی شهر مراغه

مراغه یکی از معروف ترین شهر های استان آذربایجان شرقی است که تماشای های بسیار زیاد آن، این شهر را به یکی از مقاصد گردشگری برای جهانگرد های ایرانی و خارجی تبدیل نموده است.

این شهر در مجاورت رودخانه صوفی چای و دامنه جنوبی کوه سهند قرار گرفته و موقعیت جغرافیایی این منطقه باعث شده تا تابستان های معتدل و زمستان های سردی داشته باشد.

شهر مراغه، بعد از شهر تبریز بزرگترین شهر استان آذربایجان شرقی است و دارای فضایی سرسبز و پر درخت، فرهنگ غنی و بافتی تاریخی است. زیبایی ها و تماشای های مراغه باعث شده تا این شهر به یکی از قطب های گردشگری استان آذربایجان شرقی تبدیل شود.

از آنجایی که این شهر در زمان ایلخانی به عنوان مرکز حکومت انتخاب شده بود و از لحاظ اهمیت و رونق مالی پیشرفت زیادی داشت دارای آثار تاریخی و بافتی بسیار غنی و تماشای است که حتی قدم زدن در خیابان های این شهر نیز می تواند برای شما لذت بخش و به یاد ماندنی باشد.

تماشای های مراغه

شهر مراغه به دلیل وجود رصد خانه مراغه در آن به شهر نجوم ایران و به دلیل بافت سرسبز و پر درخت آن به باغ شهر ایران معروفیت دارد. یکی از تماشای های مراغه رودخانه زیبای صوفی چای است که از مرکز این شهر عبور می نماید. قدمت این شهر کهن و زیبا به دوران قبل از اسلام باز می شود که دوران شکوفایی این شهر قرن های 12 تا 14 میلادی بوده است. بعد از آن در دوران حکومت های مختلفی مثل احمدیلیان، اتابکان و در نهایت ایلخانی به عنوان مرکز انتخاب شد و به اوج شکوفایی مالی و معروفیت خود رسید. قدمت تاریخی این شهر باعث شده تا اکنون بیش از 300 اثر ثبت شده ملی داشته باشد و یکی از 10 شهر برتر و غنی کشور ایران محسوب شود.

مشهورترین بنای این شهر رصدخانه معروف مراغه است که در دوران خواجه نصیر ساخته شده و از آثار تاریخی برجسته و مشهور این شهر و کشور ایران است. در دوران رونق و شکوفایی این رصدخانه، اینجا محل گردهمایی دانشمندان ایران و اسلام بوده و حدود 400000 جلد کتاب در آن وجود داشته است.

گنبد کبود از سازه های تماشای های مراغه

گنبد کبود از زیباترین بناهای تاریخی شهر مراغه است که سازه ای به صورت منشوری 10 وجهی است که ارتفاع آن نیز 10 متر است. یکی از دلایل معروفیت این سازه معماری خاص و بی نظیر آن است. هیچ کتیبه یا مدرکی وجود ندارد که نشان دهنده تاریخ دقیق ساخت این بنا باشد اما باستان شناسان تاریخ آن را متعلق به دوران سلجوقیان می دانند. بعلاوه گفته می شود که آرامگاه مادر هلاکوخان نیز در این بنا قرار گرفته است.

رصدخانه مراغه

رصد خانه معروف مراغه اولین و بزرگترین رصد خانه کشور است که حدود 800 سال پیش به وسیله خواجه نصیر الدین طوسی و به دستور هلاکوخان در شهر مراغه تاسیس شد. این رصد خانه در بلندترین قسمت این شهر به نام طالب خوان که در بخش غربی شهر مراغه قرار گرفته است ساخته شده است. این رصدخانه تا سال 703 نیز کاملا سالم بود اما زلزه های پی در پی و بی توجهی به بازسازی آن باعث شده تا امروزه بقایای ابزار به کار رفته در این رصد خانه به عنوان یکی از تماشای های مراغه باقی بماند.

مقبره آقالار یا موزه سنگ نگاره های مراغه

مقبره آقالار یکی دیگر از تماشای های مراغه است که بنایی آجری و چهار ضلعی است که روی مقبره میر عبدالفتاح مراغی ساخته شده است. میر عبدالفتاح مراغی یکی از شاعران و عارفان مشهور دوران زندیه است. در واقع این مکان محل دفن افراد بزرگ دیگری مانند میر فتاح موسوی مراغه ای (یکی از شاعران و عارفان اهل مراغه) نیز هست، به همین خاطر مقبره آقالار نامگذاری شده است چون به زبان ترکی به معنای آرامگاه بزرگان معنی می شود. این مقبره در دهه 80 به موزه سنگ نگاره ها تغییر یافت که در آن می توانید آثار نفیس و ارزشمند سنگ مزارهای مختلف را تماشا کنید.

پل سرچشمه روستای مردق از دیگر تماشای های مراغه

پل سنگی سرچشمه یکی از تماشای های مراغه است که در دوران صفوی در روستای مردق ساخته شده است. این پل روی رودخانه مردق که از کوه های سهند جاری می شود ساخته شده است. اگر شما از آن دسته گردشگران هستید که به جاذبه های تاریخی و طبیعی علاقه دارید حتما از این مکان تماشا کنید. این پل در منطقه ای زیبا و سرسبز ساخته شده و با گذشت این همه سال هنوز هم یکی از سالم ترین پل های تاریخی استان آذربایجان شرقی محسوب می شود. با اینکه این پل در دوران صفوی ساخته شده اما سبک معماری آن طبق معماری ایلخانی است. این پل سه دهانه گنبدی شکل دارد که دهانه میانی از دو دهانه دیگر بزرگتر است. بعلاوه بین این سه دهانه دو طاقی کوچک هم وجود دارد که برای کنترل طغیان رودخانه ساخته شده است.

آبشار گور داغ یا کوره چکان

آبشار دو قلوی گور داغ در روستای چکان قرار گرفته و از ارتفاعات کوه سهند جاری شده و 9 متر ارتفاع دارد. پوشش گیاهی اطراف این آبشار در روستای سرسبز چکان باعث شده تا این منطقه به یکی از تماشای های مراغه تبدیل شود. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به طبیعت علاقه دارید توصیه میکنیم که حتما از آبشار گور داغ یا کوره چکان در شهر مراغه تماشا کنید و از چشم انداز زیبای این آبشار و طبیعت اطراف آن لذت ببرید.

برج غفاریه

برج زیبای غفاریه در سال 725 هجری قمری به دستور سلطان ابوسعید بهادر خان در شهر مراغه ساخته شده است. این برج که از مصالحی مانند آجر و سنگ ساخته شده که نمایی زیبا از هنر آجرچینی ایرانی و استفاده از کاشی های فیروزه ای ایجاد نموده است. دلیل نامگذاری این برج این است که بعد از ساخته شدن آن شخصی به نام نظام الدین غفاری باغ و عمارت بزرگی در نزدیکی این برج را به آن وقف میکند و به همین خاطر از آن موقع تا به امروز این برج به نام برج غفاریه شناخته می شود. با اینکه با گذشت سال ها آجرها و کاشی های چینی این برج کمی آسیب دیده اند اما هنوز زیبایی خود را خفط نموده است و یکی از پنج مقبره تاریخی مشهور شهر مراغه به شمار می رود.

معبد باستانی مهر از تماشای های مراغه

معبد مهر ورجوی یکی از 4 معبد مهری مهم کشور و از قدیمی ترین تماشای های مراغه است. قدمت این معبد باستانی به 2500 سال پیش باز میشود و یکی از معابد پرستش خورشید و آیین مهر پرستی بوده است. این معبد در دل صخره های سنگی و به صورت تو در تو و پیچیده درون زمین ساخته شده است. اگر به تماشا مکان های باستانی ایرانی علاقه دارید حتما از این معبد شگفت انگیز تماشا کنید.

کلیسای هوانس مقدس

کلیسای تماشای و زیبای هوانس مقدس تنها کلیسای ارامنه کاتولیک در شهر مراغه است. نام این کلیسا از نام یوحنا (یکی از حواریون عیسی مسیح) که ارامنه به آن هوانس می گفتند گرفته شده است. قدمت این کلیسا به قرن 5 و 6 میلادی برمیشود که در آن دوران از رونق و معروفیت بسیار زیادی برخوردار بوده است. این کلیسا در خیابان امام مراغه که قبلا خیابان ارمنستان نام داشت قرار گرفته است. برج ناقوس این کلیسا 12 متر ارتفاع دارد و از بیشتر نقاط شهر قابل رویت است. این کلیسای زیبا و تاریخی از تماشای های مراغه به شمار می آید.

موزه ایلخانی از تماشای های مراغه

شهر مراغه اولین مرکز حکومت ایلخانی بوده است و در زمان حمله مغول ها به ایران قسمت زیادی از این شهر به نابودی کشیده شد. اما خوشبختانه بسیاری از سازه های تاریخی و اشیا و آثار زیادی از آن دوران به یادگار مانده است. از آنجایی که این شهر دارای قدمتی بسیار زیاد وتا دوران پیش از اسلام است وسایل و آثار به جا مانده تاریخی بسیار زیادی در این شهر به جا مانده است. موزه مراغه یکی از تماشای های مراغه است که در کنار مقبره شیخ رکن الدین اوحدی مراغه ای قرار گرفته و علاقه مندان می توانند برای تماشا سکه های قدیمی، ظروف و کتیبه ها به این موزه مراجعه نمایند.

هنر سفالگری در این دوران به اوج خود رسیده بود و آثار سفالی به جا مانده از این دوران به قدری زیبا و پیشرفته هستند که ساخت آن ها امروزه نیز شگفت انگیز است، اما متاسفانه سازه های شیشه ای از آن دوران طی حمله مغول ها از بین رفته و تنها چند اثر شیشه ای از این دوران به جای مانده است.

غار کبوتر

غار کبوتر یکی از عجیب ترین و منحصر به فرد ترین غارهای ایران و از شگفت انگیزترین تماشای های مراغه است. این غار که محلی ها آن را به نام غار هامپوئیل نیز می شناسند در 15 کیلومتری شهر مراغه واقع شده است. سقف این غار بزرگ مملو از لانه های کبوتر است و به همین خاطر به غار کبوتر نیز معروف است. این غار در دل صخره ها و در ارتفاع 1600 متری از زمین قرار گرفته است. این غار عجیب و بزرگ دارای چاه های عمودی خطرناکی است و برای تماشا آن باید حتما از یک راهنمای ماهر یاری بگیرید. جالب است بدانید که تا به حال تنها دو هزار متر مربع از این غار بزرگ شناسایی شده است.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1401 بروزرسانی: 11 شهریور 1401 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1555

به "دیدنی های مراغه، باغ شهر ایران و مرکز نجوم (طراحی باغ ویلا کوچک)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های مراغه، باغ شهر ایران و مرکز نجوم (طراحی باغ ویلا کوچک)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید