دوقطبی آلودگی هوا و ورزش مدارس!

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، تقریبا از آذرماه هر سال با کاهش دما در کلان شهرهای کشور شاهد افزایش شاخص آلودگی هوا هستیم که در این بین میزان فعالیت بدنی بچه ها و دانش اموزان بیش از هر زمان دیگری تحت تاثیر قرار می گیرد.

دوقطبی آلودگی هوا و ورزش مدارس!

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای دانشجویی استرالیا برای ایرانیان هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران، در فصول سرد سال که به دلیل برودت هوا شاهد افزایش شاخص آلودگی هستیم، علاوه بر مقاطع زمانی که مدارس تعطیل می شوند در بعضی روزها امکان انجام فعالیت ورزشی در حیاط مدارس وجود ندارد و به طور حتم این چالش به ویژه در کلان شهرها میزان فعالیت بدنی دانش آموزان را کاهش می دهد. بنابراین در روزهایی که هوا در شرایط ناسالم قرار گرفته است اگر در خوش بینانه ترین حالت مدارس تعطیل نگردد امکان انجام فعالیت ورزشی در محوطه مدارس نیست و دانش آموزان باید کلاس های تربیت بدنی را همانند سایر کلاس های درسی به صورت تئوری پشت سر بگذارند.

راه حل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش برای مقابله با آلودگی هوا

محمد جعفری مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگاران، در ارتباط با چالش آلودگی در کلان شهرهای کشور و تاثیر آن بر فعالیت بدنی دانش آموزان، اظهار کرد: در این خصوص با دو رخداد روبرو هستیم، زمانی که شاخص آلودگی هوا به حدی بالا می رود که با نظر مسئولان استانداری مدارس تعطیل می شوند و زمان دیگری که مدارس برقرار است اما فعالیت بدنی در محوطه مدرسه ممنوع است و از ورزش کردن دانش آموزان در حیاط مدرسه جلوگیری می گردد؛ با این حال در این مورد نیز کلاس مرتبط با تربیت بدنی در مدرسه تشکیل می گردد و صرفا به مقوله آموزش تئوری اختصاص می یابد.

وی ادامه داد: تربیت بدنی مدارس در سه حیطه مورد ارزیابی قرار می گیرد که شامل دانش، نگرش و مهارت های آمادگی جسمانی است.

مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال گذشته اقدامات خوبی در راستای بهبود شرایط تربیت بدنی مدارس مدنظر قرار گرفته است، گفت: در سال 98 142 پروژه از 800 پروژه نیمه تمام افتتاح شده است.

جعفری با اشاره به اینکه در راستای مقابله با آلودگی هوا 2 روش از سوی وزارت آموزش و پرورش مدنظر قرار گرفته است، بیان کرد: با توجه به زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری به استان ها اعلام نموده ایم که از فضاهای کم و بلا استفاده همانند انباری ها، زیرزمین ها و فضاهای این چنینی که قابلیت تغییر کاربری دارند به ویژه در بخش دختران ابتدایی استفاده نمایند و در این زمینه نیز اعتباری 10 میلیارد تومانی ابلاغ شده است و از 380 فضای معین شده 200 مورد افتتاح شده است.

وی ادامه داد: در این سالن ها تجهیزات ورزشی منطبق با کتاب راهنمای معلم تهیه می گردد و در راستای ارتقای سرانه فضاهای ورزشی به سازمان نوسازی مدارس توصیه شده است که کلاس های تربیت بدنی عملی را در سازه های مدارس تعبیه و تجهیز نمایند که اقدامی بسیار مناسب در راستای مقابله با آلودگی هواست.

مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طبق دستورالعمل مدیریت، حفظ و نگهداری مجموعه های ورزشی 3500 مجموعه ورزشی داریم، گفت: بعضی از این مجموعه ها باید از صبح تا ظهر در اختیار دانش آموزان قرار گیرند و بعضی دیگر نیز سالن های همجوار مدارس هستند که باید دانش آموزان بتوانند از آن ها استفاده نمایند.

به گفته جعفری این دستورالعمل از پنجم آذرماه امسال ابلاغ شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید تا حد ممکن ظرفیت سالن ها و فضاهای ورزشی خود را افزایش دهیم، اظهار کرد: این رشد باید طبق زیرنظام مدنظر قرار گیرد و علاوه بر این از ظرفیت خیرین و سازمان نوسازی مدارس استفاده کنیم. طبیعتا در نقاطی که شاخص آلودگی هوا بالا است اگر مدارس تعطیل نشوند می توان از ظرفیت سالن های ورزشی و سایر فضاهای سرپوشیده به نحو مطلوب استفاده کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 88

به "دوقطبی آلودگی هوا و ورزش مدارس!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوقطبی آلودگی هوا و ورزش مدارس!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید