توصیه هایی برای کنترل علائم آنفلوآنزا در مبتلایان به دیابت

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، در حالیکه تاکید بسیاری بر اهمیت تزریق به موقع واکسن آنفلوآنزا وجود دارد، این بیماری ویروسی می تواند تهدیدی جدی برای افرادی باشد که در حال حاضر به چند بیماری مانند دیابت دست و پنجه نرم می نمایند.

توصیه هایی برای کنترل علائم آنفلوآنزا در مبتلایان به دیابت

به گزارش خبرنگاران، دیابت بیماری است که یکی از مشخصه های آن سطح نامنظم قند خون است و می تواند باعث التهاب و تضعیف سیستم ایمنی گردد. در صورتیکه سطح گلوکز خون کنترل نگردد بیمار نه تنها در معرض خطر ابتلا به عفونت ها قرار می گیرد، بلکه فرایند بهبود بیماری نیز می تواند کند باشد.

علاوه بر این، هنگام ابتلا به چنین عفونت هایی، متعادل نگه داشتن سطح قند خون نیز می تواند مشکل ساز باشد. بنابراین، مقابله با عفونت در ابتدای آغاز بیماری، انجام مراقبت های اولیه بعلاوه نحوه مدیریت عفونت و جلوگیری از خطر شدت گرفتن آن مهم است.

چه عواملی باعث می گردد دیابت در فصل شیوع آنفلوآنزا به یک تهدید جدی تبدیل گردد؟

در حالیکه آنفلوآنزا و دیگر بیماری های ویروسی می توانند با عوارض سنگین و جدی همراه باشند، وقتی فرد به بیماری دیابت دچار باشد با پیامدهای جدی تری روبرو خواهد بود؛ زیرا این یک بیماری مزمن است که عملکرد سیستم ایمنی را تهدید نموده و نفوذ عوامل بیماری زا را آسان تر می نماید.

هنگامیکه بدن به ویروس مبتلا می گردد، گلوکز بیشتری فراوری شده تا بدن انرژی مورد احتیاج خود را تامین کند. هرچند، ویروس آنفلوآنزا باعث آزاد شدن کورتیزول می گردد که می تواند اثربخشی انسولین را کاهش داده و اندازه قند خون را مختل کند. این عوامل بعلاوه می تواند خطر ناپایداری اندازه قند خون و عوارض ناشی از آن را افزایش دهد. در واقع گفته می گردد مبتلایان به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به آنفلوآنزا هستند و آنان 30 درصد بیشتر از افراد غیر دیابتی مبتلا به آنفلوآنزا در بیمارستان بستری می شوند.

در صورت ابتلا به بیماری آنفلوآنزا چه باید کرد؟

ابتلا به تب ویروسی یا بیماری شبیه به آنفلوآنزا در مبتلایان به دیابت می تواند نگران نماینده باشد و احتیاج به مراقبت و مدیریت مناسب دارد. از آنجا که دیابت بیماری مزمن است، فرد مبتلا باید در مراقبت از خود بسیار کوشا باشد و اقدامات بیشتری را برای کنترل علائم آنفلوآنزا و بعلاوه سطح قند خون انجام دهد.

به طور خاص، ویروس آنفلوآنزا می تواند باعث ایجاد استرس در بدن گردد، غذا خوردن را سخت کند، با احساس خستگی در فرد همراه باشد و بعلاوه به از دست دادن آب بدن منجر می گردد که همه اینها می تواند سطح گلوکز را مختل کند. بنابراین، یکی از مواردی که مبتلایان به دیابت هنگام ابتلا به ویروس آنفلوآنزا باید در نظر داشته باشند این است که هر چهار ساعت یکبار سطح قند خون را کنترل و عادات غذایی مناسب را حفظ نمایند.

نوشیدن میزان زیادی مایعات -ترجیحا نوشیدنی هایی که سطح گلوکز را افزایش نمی دهند - نیز بسیار مهم است زیرا مصرف قند زیاد می تواند باعث تکرر ادرار شده و منجر به کم آبی گردد.

وجود چه علائمی نشان دهنده احتیاج به مراقبت بیشتر است؟

هنگام ابتلا به آنفلوآنزا توجه به شرایط علائمی که در ادامه به آنها اشاره می گردد، لازم است:

-تکرر ادرار

-خشکی دهان، بی اشتهایی

-احساس گیجی و منگی

-درد شکمی، حالت تهوع

-کاهش وزن

-کاهش سطح هوشیاری و تب بالا

- بالا رفتن سطح قند خون

از مصرف چه داروهایی باید اجتناب کرد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه تایمزآو ایندیا، در حالیکه بیشتر داروها (بعلاوه داروهای رایج تثبیت نماینده قند خون) باید تنها پس از مشورت با پزشک مصرف شوند، گفته می گردد که بعضی از داروهای رایج بدون نسخه از جمله ضد احتقان ها، شربت های سرفه ممکن است به طور موقت بر سطح قند خون تاثیر بگذارند، از این رو ممکن است احتیاج باشد تا جایگزین گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1296

به "توصیه هایی برای کنترل علائم آنفلوآنزا در مبتلایان به دیابت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه هایی برای کنترل علائم آنفلوآنزا در مبتلایان به دیابت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید