تشخیص محتواربایی غیر ممکن است، ضرورت آموزش اخلاق پژوهشی در دوره کارشناسی

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، خبرنگاران/خراسان رضوی استاد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد گفت: تشخیص محتواربایی غیر ممکن است و فردی که قواعد تنظیم شده را در درون برنامه بداند، می تواند از آن عبور کند، بنابراین ما باید در جستجوی راه های بیرونی باشیم.

تشخیص محتواربایی غیر ممکن است، ضرورت آموزش اخلاق پژوهشی در دوره کارشناسی

دکتر بختیار شعبانی ورکی، 11 دی ماه در نشست تخصصی اصول و موازین اخلاق علمی در پژوهش که در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید، در مورد صداقت در فعالیت های دانشگاهی اظهار کرد: به اعتقاد من صداقت در فعالیت های علمی یک نوع طرز تلقی، ویژگی شخصیتی، منش و نگرش است؛ ناظر به اینکه ما یک میل و گرایش درونی داریم که در گستره زندگی شکل می گیرد بنابراین با آیین نامه و ضوابط نمی توان آن را درست کرد.

وی اضافه نمود: صداقت، پیوند وسیعی با حقیقت دارد؛ بنابراین اشاره به میل درونی، کشف حقیقت، انتشار حقیقت و نیز به استمرار حقیقت دارد. بدین معنا که اگر فردی می خواهد در زمینه فعالیت های علمی کاری را انجام دهد باید این اقدامات را به کار گیرد. من تصور می کنم صداقت برآیند تزویج صدق منطقی و صدق اخلاقی است. صدق منطقی به این معناست که قضایا را به یکدیگر وصل می نماید و صدق اخلاقی توصیف گر گوینده و یا پژوهشگر است که آیا پژوهشگر همان چیزی را بیان می نماید که وجود دارد یا اینکه به نوعی حقیقت را وارونه می نماید.

استاد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد توضیح داد: همانطور که مطرح شد، صداقت علمی برآیند صدق منطقی و صدق اخلاقی است و نیز مستلزم دقت و خلوص است. معنای انتحال که واژه ای عربی است و در فارسی به سرقت ادبی، سرقت هنری، واژه های مشابه و یا محتواربایی شناخته می گردد، این است که یک اثری، طرحی و یا ایده ای برای دیگری است و من آن را به خودم نسبت می دهم. این امر انتحال نام دارد. این امر ناشی از عوامل بیرونی مانند مالی، اجتماعی و مهم ترین آن خودمان است که باعث می گردد دست به چنین اقداماتی بزنیم.

وی مطرح نمود: چند فاکتور مهم دیگر هم در این زمینه وجود دارد که بر روی سه مورد آن تمرکز می کنم. این سه مورد ضعف در مهارت نوشتن، ضعف در زبان و عدم آگاهی از موازین اخلاقی و پژوهشی است. سیستم ها و برنامه های مختلفی ساخته شده که تشخیص دهند چه کسی محتواربایی انجام داده است. ضمن اینکه این تشخیص غیر ممکن است و فردی که قواعد تنظیم شده را در درون برنامه بداند، می تواند از آن عبور کند بنابراین ما باید در جستجوی راه های بیرونی باشیم.

شعبانی ورکی اعلام کرد: موضوع آموزش اخلاق در فعالیت های علمی را در برنامه های آموزشی و در دوره های کارشناسی پیشنهاد می کنم که گنجانده گردد و این اقدام در دوره ارشد و دکتری دیر است. دوم اینکه دانشگاه می تواند کلاس آنلاین ترتیب دهد. من هم به سهم خودم می توانم در این زمینه نقشی در تدوین کلاس جامع آنلاین برای تمامی دانشجویان ایفا کنم و هنگامی که وارد دانشگاه فردوسی مشهد می شوند، از آن استفاده نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 86

به "تشخیص محتواربایی غیر ممکن است، ضرورت آموزش اخلاق پژوهشی در دوره کارشناسی" امتیاز دهید

1 کاربر به "تشخیص محتواربایی غیر ممکن است، ضرورت آموزش اخلاق پژوهشی در دوره کارشناسی" امتیاز داده است | امتیاز: 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص محتواربایی غیر ممکن است، ضرورت آموزش اخلاق پژوهشی در دوره کارشناسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید