بومی سازی گردشگری با اعطای وام 100میلیون تومانی، شاهرود مهد عرفان

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، مرتضی رحمانی موحد پیش از ظهر پنج شنبه و در حاشیه آئین افتتاحیه همایش ملی توسعه گردشگری شهرستان شاهرود، چالش ها و ظرفیت ها با اشاره به سیاست های دولت در قبال بومی سازی گردشگری در روستاها، بیان داشت: به همین دلیل، طرح مطالعات بومی سازی اقامتگاه های روستایی و مهمانپذیر های بومی از اواخر سال92 شروع و امروز پس از هشت ماه با تصویب اعطای تسهیلات تا سقف100میلیون تومان و سود چهار درصد به صورت قرض الحسنه مصوب شده است.

بومی سازی گردشگری با اعطای وام 100میلیون تومانی، شاهرود مهد عرفان

از سفر با کانادا تور لذت ببرید. سفری فراموش نشدنی به تورنتو و آبشار نیاگارا که حسابی حال شما را دگرگون خواهد کرد.

وی اضافه کرد: امروزه بومی سازی گردشگری در روستاها می تواند ظرفیت های موجود در مقوله گردشگری در نقاط مختلف ایران اسلامی را تقویت کند لذا جوامع بومی و محلی با استفاده از این تسهیلات و حمایت های معنوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، می توانند ابنیه خود را به مهمانسرا تبدیل و در راستای اشاعه فرهنگ بوم گردی کوشش نمایند.

بومی سازی گردشگری در روستاها مهاجرت معکوس را سبب می گردد

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شرح آثار اشاعه فرهنگ بوم گردی در روستاها، گفت: استفاده از طرح های حمایتی مالی و معنوی سازمان میراث فرهنگی نه تنها مهاجرت معکوس، اشتغال زایی و ماندگاری در روستاها را افزایش می دهد، بلکه باعث رونق بخشیدن به صنایع دستی، غذاهای محلی، آداب و رسوم کهن و رونق مالی منطقه می گردد که باید به آن اهتمام ویژه داشت.

رحمانی موحد همچنین با تاکید بر ضرورت استفاده از پتانسیل دانشگاه ها در کنار نهادهای اجرایی و خدماتی، ابراز داشت: صنعت گردشگری همیشه تشنه فکرهای نو و ایده های خوب است که این مهم می تواند در شهرها و استان هایی که دارای پتانسیل های خوب گردشگری و علمی مانند استان سمنان هستند، بیش از پیش پدیدار گردد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر مشارکت جوامع محلی و بومی را می توان ضلع سوم مثلث گردشگری در کنار دانشگاه و دولت دانست که قطعا بدون وجود آن اهداف والای اشاعه گردشگری در شهرستان هایی مانند شاهرود، حاصل نخواهد شد لذا وجود 40هزار دانشجو در شهرستان شاهرود و وجود15مرکز علمی، پژوهشی یکی از پتانسیل های خوب شرق استان سمنان است که می توان برای رونق گردشگری از آن استفاده کرد.

گردشگری عرفانی شاهرود مورد توجه قرار گیرد

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، همچنین با بیان اینکه شاهرود مهد گردشگری عرفانی در کشور و حتی جهان است، گفت: گردشگری انبوه به واسطه شرایط فرهنگی ما در ایران اسلامی امکان پذیر نیست لذا باید به سوی گردشگری تخصصی روی بیاوریم که توریست عرفانی یکی از 15مورد انواع گردشگری تخصصی است که از شاهرود به عنوان یکی از قطب های این نوع توریست می توان نام برد.

رحمانی موحد گفت: امروزه در کشورهای منطقه مانند ترکیه، تاجیکستان و ... از گردشگری عرفانی در مناطقی چون بلخ، قونیه و ... به خوبی استفاده می گردد و این درحالی است که بسیاری از عرفای بزرگ و اهداف گردشگری کشورهای همسایه، اصالتی ایرانی دارند اما در این بین ما در کشورخودمان کمتر به این موضوع بها داده ایم.

وی با اشاره به طرح جامع گردشگری عرفانی ایران، گفت: طرحی که درباره گردشگری عرفانی مطالعه شده است، از اردبیل شروع و تا مشهد مقدس ادامه خواهد داشت که در این بین شاهرود نیز یکی از شهرهای خوب هدف گردشگری با توجه به میزبانی از عرفا و بزرگانی مانند شیخ ابوالحسن خرقانی و بایزید بسطامی است.

گردشگری عرفانی برند شاهرود است

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه گردشگری عرفانی برند توریست در شاهرود است، گفت: در این شهرستان جاذبه های طبیعی فراوانی از جمله جنگل ابر و پارک ملی توران وجود دارد اما گردشگری معنوی و عرفانی، به نوعی برند توریسم در این منطقه محسوب می گردد.

رحمانی موحد با اشاره به لزوم تقویت ظرفیت های بومی گردشگری، گفت: در همه نقاط جهان و در برهه های زمانی سه یا چهار ساله، نقاطی خاص در کشور را به عنوان هدف گردشگری همان سال، با تهیه زیرساخت های لازم مانند اقامت و اسکان معرفی می نمایند لذا باید ما نیز بتوانیم از این ظرفیت های موجود طبیعی، خدادادی و عرفانی در شهرستان شاهرود به نحو شایسته ای استفاده کنیم که تهیه زیرساخت های گردشگری یکی از این راه چاره هاست.

وی ادامه داد: باید استفاده از ظرفیت های بومی منطقه شاهرود ساماندهی گردد چرا که در صورت نگاه ویژه و مثبت در کنار برنامه ریزی و ساماندهی توریسم تنها می توانیم ماندگاری مسافران را افزایش دهیم چرا که شاهرود امروزه می تواند نه تنها معبری برای تردد زائران امام رضا(ع) بلکه به عنوان مقصد گردشگری به جهان و در سطح ملی به گردشگران، معرفی گردد.

دوری از بخشی نگری و جامعیت لازمه گردشگری

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با بیان اینکه جامعیت و دوری از بخشی نگری لازمه نهادینه کردن گردشگری در سطح شهرستان است، گفت: باید از نگاه های بخشی در حوزه گردشگری پرهیز کرد و دید کلی به همه موضوعات شهرستان، منطقه، بخش و یا شهر داشت چرا که امروزه گردشگری به عنوان یک صنعت، رونق مالی، اشتغال زایی پایدار، مهاجرت معکوس و ماندگاری مسافران را سبب می گردد.

رحمانی موحد گفت: باید به سمت تصویب قوانینی برویم که جامعیت گردشگری برای همه دستگاه ها را در خود داشته باشد لذا یکی از مسائل حوزه گردشگری در دو سال اخیر، وجود قوانین متعارضی است که در مقام اجرا، سیاست های کلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری با 30نهاد مرتبط در کشور، را با اخلال روبرو می سازد که قانون گذاران می بایست به آن توجه ویژه داشته باشند.

وی اضافه کرد: امیدواریم در برنامه ششم توسعه نگاه کلان حکومتی در بحث گردشگری و دوری از بخشی نگری در کنار اصلاح قوانین متعارض بتواند رونق گردشگری مخصوصا در شهرستان های ایران اسلامی را به همراه داشته باشد.

گردشگری گنج پنهان هر ملت

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با اشاره به آمار گردشگری در سطح جهان و اهمیت آن در اقتصاد کشورها به عنوان صنعت سوم پس از نفت و خودروسازی، گفت: امروزه یک میلیارد و 100میلیون گردشگر در جهان وجود دارد که این تعداد گردش مالی برابر یکهزار و 200میلیون دلار را در سال با خود به ارمغان می آورند که این نشان دهنده اهمیت نگاه به گردشگری تحت عنوان صنعت اشتغال زا و توسعه محور است.

رحمانی موحد با بیان اینکه امروزه گردشگری صندلی رفیعی در بین همه اقتصاد های جهان پیدا نموده است، گفت: نگاه ویژه دولتمردان به گردشگری اشتغال پایدار، توسعه پایدار، فراوری ثروت ملی، معرفی پتانسیل های درونی، رشد مالی و ... را در پی دارد که این اصل با نگاه ویژه دولت یازدهم به بحث گردشگری، نوید روزهای خوب این صنعت در کشور را می دهد.

وی ادامه داد: گردشگری گنج پنهانی است که اگر بستر تعامل و همراهی مردم و مسئولان در استفاده از آن فراهم نگردد، نمی توان از آن استفاده کرد لذا با درایت رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال همدلی و همزبانی و اخذ سیاست های حمایتی در دولت یازدهم، خوشبختانه این تعاملات جهش روبه جلو و مثبتی را در گردشگری ایران اسلامی بوجود آورده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 71

به "بومی سازی گردشگری با اعطای وام 100میلیون تومانی، شاهرود مهد عرفان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بومی سازی گردشگری با اعطای وام 100میلیون تومانی، شاهرود مهد عرفان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید