انواع سنگ فرش حیاط : ترکیب ایده آل و مناسب خانه شما چیست؟

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، فرقی نمی کند که حیاط خانه شما چه اندازه و در چه مکانی قرار گرفته باشد، در هر صورت باید سنگ فرش مناسبی را برای آن در نظر گرفت. از مصالح طبیعی و مصنوعی مختلفی می توان در سنگ فرش کردن حیاط خانه ها و ویلاها استفاده کرد که هر یک از آن ها مزایا و معایب خاص خود را خواهند داشت و تحت شرایط خاصی باید استفاده شوند. از این رو در این مطلب از ویکی ساختمون به آنالیز انواع این سنگ فرش ها و کاربردهای آن ها می پردازیم.

انواع سنگ فرش حیاط : ترکیب ایده آل و مناسب خانه شما چیست؟

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا دوبلکس با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

بهترین انواع سنگ فرش مناسب حیاط

در ادامه فارغ از کاربری و اندازه حیاط، صرفاً به ذکر نام بهترین انواع سنگ فرش حیاط خانه ها و ویلاها اکتفا می کنیم و در ادامه به آنالیز بیشتر آن ها می پردازیم.

  • سنگ فرش موزاییک
  • سنگ فرش کاشی
  • سنگ فرش بتنی
  • سنگ فرش آجری
  • سنگ فرش آهکی
  • سنگ فرش تراورتنی
  • سنگ فرش گرانیتی
  • سنگ فرش اسلیتی

سنگ فرش موزاییک

موزاییک متداول ترین پوشش استفاده شده در کف حیاط در ساختمان های مسکونی است. موزاییک در ابعاد و انواع مختلفی برای کفپو ش فضاهای داخلی و محوطه های خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. باید دقت داشت که ماندگاری موزاییک ها مانند تمامی انواع سنگ فرش به کیفیت اجرای آن ها بستگی خواهد داشت. در همین رابطه باید دقت داشت که در هر نوع زمینی مثل زمین خشک، نیمه خشک و مرطوب و یا در هر طبقه ای نمی توان به طور مستقیم فرش موزاییک را روی خاک یا عایق کاری انجام داد. از این رو باید ابتدا کفسازی را اجرا نموده و سپس به فرش کردن موزاییک اقدام شود.

در مورد مزایای استفاده از موزاییک به عنوان سنگ فرش حیاط می توان عنوان داشت که این انواع از مصالح از زیبایی متمایزی برخوردار هستند. از طرفی هم محصولاتی مهندسی شده هستند و از مقاومت بالایی در شرایط آب وهوایی مختلفی برخوردار هستند. با این همه از معایب آن ها نیز نباید غافل شد. از معایب سنگ فرش موزاییکی باید به قیمت نسبتاً بالای آن در مقایسه با سایر انواع سنگ فرش اشاره نمود. از این رو استفاده از آن در مقیاس وسیع به ویژه در حیاط ویلا ها زیاد دیده نمی شود. برخی از انواع موزاییک ها هم که جلا داده شده اند، در صورت خیس شدن حالتی لغزنده به خود می گیرند.

بیشتر بخوانید: مصالح کف سازی محوطه ؛ 11 متریال پرکاربرد + مزایا و معایب

سنگ فرش کاشی

کاشی ها در واقع از انواع سنگ فرش های مصنوعی و مهندسی شده به شمار می فرایند. کاشی ها در مرحله نازک کاری، ساخت بنا استفاده می شود. کاشی فرآورده ای سرامیکی، متشکل از دانه های ظریف متبلور و متخلخل است که معمولاً در حرارت بالاتر از 1000 درجه سانتی گراد پخته شده و در انواع لعاب دار و بدون لعاب فراوری می شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت کاشی پرسلان با معمولی چیست؟!

در حال حاضر به دلیل گستردگی طرح و اندازه، از آن ها در بسیاری از فضاهای عمومی و خصوصی استفاده می شود. کاشی ها از انواع محصولاتی مهندسی شده هستند و به دلیل گستردگی در مقاومت انواع لعاب به کار رفته در ساخت کاشی ها، در محیط های شیمیایی مختلف و فضاهایی مانند کارخانه های دارای محیط شیمیایی و یـا آزمایشگاه ها، کاشی تنها مصالح مورد مصرف خواهد بود. به همین دلیل هم یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده به عنوان سنگ فرش حیاط به شمار می فرایند.

از مزایای بالقوه کاشی می توان به مقاومت بالایی آن در برابر تغییرات درجه حرارت اشاره نمود که همین موضوع آن را برای استفاده در مکان های جغرافیایی مختلف مناسب می سازد. از طرفی هم از مقاومت بالایی در برابر درجه حرارت های بالا و آتش سوزی برخوردار هستند. مقاومت بالایی کاشی در برابر نور خورشید و ثابت ماندن طرح و رنگ آن از مهم ترین نقاط قوت این نوع از سنگ فرش ها تلقی می شود. در مورد معایب سنگ فرش کاشی نیز شاید بتوان به شنمایندگی آن در برابر ضربات ناگهانی و فشارهای بالا اشاره نمود. البته از نظر هزینه نیز استفاده از آن در مقیاس های وسیع مانند حیاط ویلاها شاید چندان مقرون به صرفه نباشد.

سنگ فرش های بتنی

استفاده از بتن در بسیاری از حیاط ها در مقیاس های مختلف می توان بهترین انتخاب باشد. اجرای اصولی و مناسب سنگ فرش های بتنی می تواند به شکل گیری یک کف بادوام و مستحکم منجر شود. در غیر این صورت و عدم دقت در اجرای آن، باعث شکل گیری ترک های کوچک و عظیم و کم شدن ماندگاری آن خواهد شد.

به طور کلی، بتن ها به دو صورت درجا یا پیش ساخته به عنوان سنگ فرش حیاط استفاده می شوند که در هر دو صورت رعایت یک سری اصول الزامی است. یکی از مهم ترین اصول اجرای انواع سنگ فرش های بتنی، برقراری یک زیرسازی مناسب است. سنگ فرش بتنی درجا در حیاط از نظر هزینه ارزان تر از بتن های پیش ساخته خواهند بود اما در مقابل فرآیند اجرای آن طولانی تر است. در سوی دیگر سنگ فرش ها از نوع بتن پیش ساخته به راحتی هر چه تمام تر و در مدت زمانی اندک اجرا خواهند شد.

از نقاط قوت سنگ فرش های بتنی باید به هزینه پایین آن ها در مقایسه با انواع سنگ فرش های مانند کاشی و موزاییک اشاره نمود. از طرفی هم اجرای آن موقع کمتری خواهد برد. به همین دلیل هم برای حیاط های با مساحت عظیم مانند ویلاها بسیار مناسب هستند. از نقاط ضعف آن ها هم می توان به جنبه زیباشناسی ضعیف آن ها اشاره نمود و به منظور غلبه بر این موضوع باید سعی کرد از بتن در کنار سایر مصالح استفاده کرد.

سنگ فرش آجری

کاربرد فناوری های مختلف در مراحل ساخت آجر منجر به عرضه انواع مهندسی شده از این مصالح به بازار شده است و همین موضوع نیز استفاده از آجر را در بخش های مختلف ساختمان سازی همچون کفسازی را ممکن ساخته است. سنگ فرش های آجر به عنوان محصولاتی مصنوعی از مقامت خوبی در برابر عوامل مختلفی مانند شرایط آب وهوایی، رطوبت، حرارت، نور خورشید و ضربه های مکانیکی برخوردار هستند و خیال فرد از ماندگاری آن ها راحت است.

از نظر زیباشناسی هم آجر ها به دلیل ویژگی های ساختاری که دارند، با مصالح مختلف به راحتی هماهنگ می شوند و از این رو محدودیتی در استفاده از آجر با سایر مصالح نمی توان در نظر گرفت. از نظر هزینه نیز جزء مصالح ارزان قیمت برای سنگ فرش حیاط در مقیاس های مختلفی به شمار می فرایند. به رغم این همه مزایایی که استفاده از آجر می تواند در پی داشت باشد، عدم زیرسازی مناسب و پدید آمدن پستی و بلندی هایی روی سطح و همچنین فرسایش به مرور زمان از جمله مهم ترین معایب استفاده از آجر به عنوان سنگ فرش حیاط هستند.

سنگ فرش آهکی

در اجرای سنگ فرش حیاط، جنبه های زیادی را باید تحت شرایطی مختلفی در نظر گرفت. زیبایی از مهم ترین این ها هستند که باید در کفسازی حیاط خانه ها و ویلا ها حتماً آن را مد نظر داشت. استفاده از آجر و بتن درست است که ارزان و شاید سریع باشد اما از نظر زیبایی در سطح پایین تری از مصالحی همچون سنگ آهک قرار دارند.

رنگ های روشنی که برای سنگ آهک استفاده می شود معمولاً در اقلیم های گرم استفاده می شود زیرا گرما را منعکس نمی نمایند، همچنین بیشتر در فضاهای سبز دیده می شوند. اگر محیط شما کوچک است و حیاط نسبتاً کوچکی دارید می توانید از این سنگ فرش ها بهره ببرید یک روشنایی زیبا به محیط شما می دهد.

سنگ آهک از جمله سنگ های طبیعی است که در کنار مقاومت و ماندگاری بالا از ویژگی های زیباشناسی بسیار خوبی برخوردار است. سنگ فرش سنگ آهک از مقاومت بالایی در برابر سایش، نور خورشید و شرایط آب و هوایی مختلفی برخوردار است. با این همه سنگ آهک از نظر هزینه جزء سنگ فرش های گران قیمت است و استفاده از آن در مقیاس زیاد بسیار پرهزینه خواهد بود. از طرفی هم مقاومت کمتری در برابر فشارهای بالا و ضربه های ناگهانی دارند.

سنگ فرش تراورتن

تراورتن هم از جمله انواع سنگ فرش ها هستند که می تواند نقش مهمی در ارتقای سطح زیباشناختی حیاط داشته باشند. تراورتن نیز در واقع نوعی از انواع سنگ آهک است؛ اما شیوه تشکیل شدن آن متفاوت است. تراورتن از مقاومت بالاتری نسبت به سنگ آهک برخوردار است که دلیل آن نیز این است که تراورتن در چشمه های آهکی و در شرایطی مشابه با سطح زمین تشکیل شده اند و از طرفی ساختاری منسجم تر و متراکم تر دارند.

بیشتر بخوانید: انواع سنگ فرش پیاده روها ، به عابرین احترام بگذاریم!

تراورتن به عنوان یک سنگ فرش طبیعی از مقاومت خوبی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، رطوبت، سایش و فشار برخوردار است و از آن می توان در بخش های مختلف حیاط بهره برد. از طرفی هم ساختاری متخلخل دارد که در صورت خیس شدن مانع از شکل گیری یک سطح لغزنده خواهد شد. از نظر رنگ هم تنوع خوبی دارد و در رنگ های کرم، قرمز، طوسی، بژ و زرد در دسترس هستند. سطح ساخته شده از تراورتن خنک بوده و بسیار مناسب استفاده از در شرایط آب و هوایی گرم است. از مقاومت بالایی هم در برابر نور خورشید برخوردار است و رنگ آن دچار محو شدگی نخواهد شد.

با این همه باید نیم نگاهی هم به نقاط ضعف مربوط به استفاده از تراورتن به عنوان سنگ فرش داشت. تراورتن ها از جمله سنگ های گران قیمت هستند و به همین دلیل هم استفاده از آن ها بیشتر در مساحت های کوچک دیده می شود.

سنگ فرش گرانیت

همه ما این ضرب المثل را شنیده ایم که می گویند هیچ گرانی، بی حکمت نیست و این موضوع کاملاً در رابطه با گرانیت صدق می نماید. گرانیت تقریباً نسبت به تمامی انواع سنگ فرش گران تر است اما فراغ از هزینه ای که برای فرد می تراشد، از بسیاری لحاظ نتیجه ای خاص و مورد انتظار را به دست خواهد داد.

سنگ فرش گرانیت در حیاط به دلیل ویژگی های منحصر فردی که نمی توان در سایر انواع سنگ فرش ها دید، گزینه مناسبی برای ایجاد طرح های خاص و ایجاد مقداری تفاوت در سنگ فرش ها هستند. گرانیت از نظر زمین شناسی از جمله سنگ های آذرین است که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و دلیل آن هم به کوارتز موجود در آن بر می شود. از نظر مقاومت کوارتز دارای مقاومت 7است. برای درک درست از این مقاومت بهتر است بدانید که سخت ترین ماده طبیعی دنیا یعنی الماس سختی برابر با 10 دارد.

از این رو از نظر مقاومت در مقابل شرایط مختلف آب وهوایی، رطوبت، فشار، ضربه های ناگهانی نه چندان شدید، نور خورشید و استفاده روزمره از مقاومت بسیار خوبی برخوردار هستند. از طرفی هم در مورد معایب آن باید عنوان داشت که رنگ های تیره آن با جذب نور خروشید باعث گرم شدن فضای محیط می شوند. هزینه بالایی که در پی خواهند داشت از مهم ترین عواملی است که کمتر کسی جرات نزدیک شدن به آن را به خود می دهد و از همین رو بیشتر در مقیاس های بسیار کوچک به کار برده می شوند.

سنگ فرش اسلیت

اسلیت هم از انواع سنگ های طبیعی است که جزء دسته دگرگونی ها قرار می گیرد و به همین دلیل هم از مقاومت بالایی برخوردار است و گزینه مناسبی برای اجرای سنگ فرش در حیاط هستند. اسلیت که به آن سنگ لوح نیز گفته می شود در طیف رنگی زغالی تا سبز یشمی دیده می شود. اسلیت و سنگ لوح را نمی توان چندان جلا داد و بعد از جلا دادن نیز ظاهری کدر و غیر براق به خود می گیرد. در مقایسه با سایر سنگ فرش های طبیعی مانند گرانیت و سنگ آهک، ارزان تر است.

سنگ فرش اسلیت در صورت استفاده در حیاط می توان سطحی بسیار سخت و مقاوم در مقابل انواع فشار ها و ضربات مکانیکی، شرایط مختلف آب وهوایی، گرما، سرما و رطوبت را به دست دهد. برش و جلا دادن آن سخت است. از طرفی هم انواع آن به طیف رنگ های تیره محدود می شود و از این رو بیشتر سعی می شود از آن در ترکیبی با سایر مصالح استفاده شود.

سخن آخر

کلید داشتن یک حیاط با سنگ فرش مورد انتظار و مناسب از جنبه های مختلف، شناخت درست از انواع مصالح و استفاده از آن ها در ترکیب با یکدیگر است. بدون شک استفاده از یک نوع سنگ فرش در یک مساحت عظیم چندان نتیجه مطلوبی به دست نخواهد داد و از این رو بهتر است که از ترکیب ایده آل انواع سنگ ها در حیاط استفاده کنیم. در انتخاب نوع سنگ فرش برای بخش خاصی از حیاط به کاربری آن بخش نیز توجه داشته باشید. شرایط آب وهوایی را نیز حتماً مد نظر داشته باشد.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 27 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 312

به "انواع سنگ فرش حیاط : ترکیب ایده آل و مناسب خانه شما چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع سنگ فرش حیاط : ترکیب ایده آل و مناسب خانه شما چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید