احمدرضا احمدی، شاعر موج نو درگذشت

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، احمدرضا احمدی شاعر بزرگ ایرانی در پی بیماری طولانی مدت 20 تیرماه 1402 درگذشت و جامعه ادب و هنر ایران را در اندوه فرو برد. احمدرضا احمدی جزو شاعران معاصری بود که در سبک سپید شعر می سرود.

احمدرضا احمدی، شاعر موج نو درگذشت

احمدرضا احمدی متولد 30 اردیبهشت 1319 در کرمان بود که بعد از مرگ پدرش در هفت سالگی به تهران کوچ کردند. رفقای دوران مدرسه اش در تهران مسعود کیمیایی و فرامرز قریبیان بودند و به یاری آن ها در 500 جلد اولین کتابش به نام طرح را در نوجوانی چاپ کرد. طرح نشان از نبوغ یک تازه وارد به عرصه ادبیات دارد که البته هنوز کارهایش خام هستند. خودش می گفت که قصدش در این کتاب پدید آوردن پیوندی میان تصاویر و اشیاء و کلمات بوده. چیزی که حتی در شعر نوی آن زمان هم کمتر آزموده شده بود. و البته پایه گذار نوعی از شعر معاصر شد که بعدها به موج نوی شعر فارسی معروفیت پیدا کرد و بیژن الهی و احمدرضا احمدی بنیانگذارانش شدند. فریدون رهنما بود که از آن ها حمایت کرد تا این جنبش شاعری نو پا بگیرد.

اواخر دهه 40 شمسی بود که سیروس طاهباز و فیروز شیروانلو مسیر زندگی اش را تغییر دادند و در کانون پرورش فکری بچه ها استخدامش کردند. تا آن زمان دو کتاب شعر چاپ نموده بود و تک و توک شعرهایش هم در مجله های مختلف چاپ می شدند. در دوره ای که احمدی مدیر بخش موسیقی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان بود، آلبوم های فوق العاده ای از موسیقی ایرانی و کارهای پایور و ظریف گرفته تا همکاری شاملو و شجریان در خواندن رباعیات خیام زیر نظر او منتشر شد. احمدی در کارنامه اش بازیگری را هم امتحان نموده که البته خودش آن را خطا می دانست.

از دهه 70 شمسی اقبال نسبت به شعرهای احمدی بیشتر شد.

نقاشی هم می کرد که در آن حوزه پیروز بود. تابلوهایش فروش می رفت. از آن آدم هایی بود که واقعا می شد به او هنرمند گفت. بی حاشیه بود و همه آن هایی که او را از نزدیک می شناختند یا گفت وگوهایش را خوانده بودند می دانستند چه زبان گزنده و شوخ طبعی درجه یکی دارد. از آن دسته هنرمندانی بود که نه فقط به واسطه ش اشعارش که به خاطر نظرات و کاراکترش هم مورد احترام بود.

درگذشت احمدرضا احمدی ضایعه ای بزرگ برای جامعه ادبی و هنری ایران است. تابستان و غم، در انتها شب خاکستری، عاشقانه ها و رمان هایی مانند مسافرخانه، بندر، بارانداز و آیا با فقر می توان پاریس را دوست داشت؟ تعدادی از آثار کارنامه پربار او هستند. برای درک و دریافت بیشتر اشعار و زندگی اش خوب است مستند وقت خوب مصائب را که ناصر صفاریان درباره او ساخته ببینید.

بخش هایی از یکی از اشعار او را با هم می خوانیم:

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 تیر 1402 بروزرسانی: 21 تیر 1402 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1694

به "احمدرضا احمدی، شاعر موج نو درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احمدرضا احمدی، شاعر موج نو درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید