چرا در هنگام موج گرما اشتهایمان را از دست می دهیم؟

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، گرمای شدید در جریان موج گرما باعث می گردد احساس تهوع، ضعف و سرگیجه کنید و حتی اشتهای خود را از دست بدهید.

چرا در هنگام موج گرما اشتهایمان را از دست می دهیم؟

یک آنالیز در سال 2021 در چین نشان داد که یک درجه سلسیوس یا سانتی گراد افزایش در دما ممکن اندازه دریافت غذا بوسیله افراد را تا یازده دهم درصد کاهش دهد. با اینکه این آنالیز بر رفتار مصرف نمایندگان تمرکز داشت نه سازوکارهای زیست شناختی، کارشناسان می گویند توضیحی علمی برای از دست دادن اشتها در موج گرما وجود دارد.

ما در محیط با گرمای شدید در واقع اشتهای کمتری داریم و کالری کمتری مصرف می کنیم تا به این ترتیب بدنمان را خنک کنیم. هنگامی که دمای محیطی بسیار بالا است، سوخت وساز بدن ما کند می گردد و ما کالری های کمتری را برای حفظ دمای بدن می سوزانیم و با کند شدن سوخت وساز اشتها هم کاهش می یابد. در آب و هوای بسیار گرم اندازه کالری سوزانده شدن در بدن 10 درصد کمتر می گردد.

البته عوامل بسیاری به جز دمای بدن می توانند بر اشتها تاثیر بگذارند، اما شمار کالری هایی که افراد مصرف می نمایند در آب وهوای گرم و سرد تفاوت واضحی دارند. افرادی در آب وهوای گرمتر به طور معمول کالری های غذایی کمتری مصرف می نمایند، زیرا دریافت کالری بیشتر باعاث گرم شدن بیشتر بدن می گردد.

اندازه حرارتی که از مصرف غذا فراوری می گردد، اثر گرمایی غذا (TEF) نام دارد. غذاهای پرپروتئین بیشترین اثر گرمایی را دارند، بنابراین خوردن مواد غذایی مانند گوشت مرغ، گوشت گاو، عدس و غذاهای دریایی بیش از همه باعث گرم شدن بدن شما می گردد.

برای همین است که بعضی از رستوران ها در تابستان به کلی منوی خود را عوض می نمایند. چرا که در این هنگام سفارش غذاهایی مانند آبگوشت کمتر می گردد ودر مقابل سفارش سالادهای گوناگون بالا می رود.

البته بی اشتهایی در گرمای شدید بعلاوه ممکن است علامتی از گرمازدگی باشد و در این صورت با تب بالا، ضربان سریع قلب، تهوع و گیجی همراهی داشته باشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 مرداد 1402 بروزرسانی: 13 مرداد 1402 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1702

به "چرا در هنگام موج گرما اشتهایمان را از دست می دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا در هنگام موج گرما اشتهایمان را از دست می دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید