نگذاریم مروارید کرج فراموش گردد

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، البرز معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز گفت: کاخ مروارید میراثی ملی است و نگهداری از آن تنها وظیفه ارگانی مثل میراث فرهنگی نیست بلکه دستگاه های مختلف مثل شهرداری، اداره کل شهرسازی و ... نیز می توانند به فراخور توان خود برای حفاظت از این گنجینه گام بردارند.

نگذاریم مروارید کرج فراموش گردد

علیرضا دهقان مهرجردی در گفت وگو با ایسنا درباره آخرین شرایط کاخ مروارید کرج شرح داد: با اعتباری که در سال 98 برای کاخ مروارید کرج تخصیص یافت تنوانستیم دو ویلایی که جزو ساختمان های مدیریتی مجموعه کاخ مروارید بودند را بازسازی کنیم.

وی ادامه داد: عملیات بهسازی و نگهداری فضای سبز این مجموعه نیز بر اساس تفاهم نامه ای که با شهرداری کرج منعقد شده در حال اجرا است.

وی شرح داد: در کنار این موارد، سال گذشته عملیات تخلیه آب و لایروبی دریاچه این کاخ نیز انجام گرفت و این دریاچه مجدداً آبگیری شد.

این مسئول شرح داد: با اعتبارات تخصیص یافته سال گذشته بعضی اقدامات برای تعمیر و بهسازی ادوات و تجهیزاتی که برای آبیاری فضای سبز مجموعه مورد احتیاج است، صورت گرفت.

وی با بیان اینکه اعتباری که سال گذشته برای بازسازی سقف کاخ مروارید از وزارت میراث فرهنگی تقاضا نموده بودیم هنوز تخصیص نیافته، اظهار کرد: بخشی از این اعتبار مصوب شده ولی به خاطر شیوع کرونا و ضرورت هزینه کرد دولت برای امور بهداشتی، بخشی از اعتبارات وزارت میراث فرهنگی برای ارتقای بحض سلامت مردم هزینه شده است.

دهقان مهرجردی با اشاره به برنامه امسال میراث فرهنگی البرز برای بازسازی و پوشش سقف کاخ مروارید که طی سال های گذشته آسیب زیادی دیده، افزود: طرح و برنامه ای برای بازسازی سقف سالن مرکزی و سقف استخر که به صورت گنبدی است به استانداری البرز ارائه داده ایم و امیدواریم با اختصاص اعتبار مناسب جهت برای اجرای این عملیات باز گردد.

وی افزود: اعتباری که برای بازسازی دو سقف این کاخ براورد شده بیش از پنج میلیارد تومان است ولی اگر بخشی از آن هم از منابع اعتباری استانی تخصیص یابد، فاز اول بازسازی را شروع می کنیم.

وی ادامه داد: طبق برآوردهای اجرا شده، با یک و نیم میلیارد تومان می گردد فاز اول بازسازی سقف این کاخ را به اتمام رساند.

این مسئول افزود: مطالعه، طراحی و مستندنگاری های لازم برای بازسازی سقف این کاخ اجرا شده و اگر اعتبار تخصیص یابد، سقف یه سرانجامی می رسد.

دهقان گفت: بعد از اتمام بازسازی سقف، بازسازی فضای داخلی و تزئینات این کاخ شروع خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی البرز شرح داد: سال گذشته تخصیص اعتبارات عمرانی میراث فرهنگی البرز بسیارکم بود طوری که قرار بود اعتباری 700 میلیون تومانی از اداره کل موزه ها به البرز اختصاص یابد که در نهایت از این 700 میلیون تومان تنها 100 میلیون تومان تخصیص یافت.

وی ادامه داد: با این صد میلیون تومان حتی نمی گردد فاز اول بازسازی سقف این کاخ را شروع کرد ولی قرار شده با این اعتبار قسمتی از سقف سینمای این مجموعه را بازسازی کنیم.

این مسئول افزود: سقف سینما در سالن مرکزی کاخ قرار گرفته است و بنا شده ایزوله گردد تا از این طریق جلوی نفوذ نم و آب به اتاق های کاخ بگیریم.

وی شرح داد: میراث فرهنگی البرز در صدد است هم از وزارت میراث فرهنگی و هم از استان اعتباری را برای بازسازی این کاخ در امسال جذب کند.

دهقان گفت: کاخ مروارید میراثی ملی است و نگهداری از آن تنها وظیفه ارگانی مثل میراث فرهنگی نیست بلکه دستگاه های مختلف مثل شهرداری، اداره کل شهرسازی و ... نیز می توانند به فراخور توان خود برای حفاظت از این گنجینه گام بردارند.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 3 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 446

به "نگذاریم مروارید کرج فراموش گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگذاریم مروارید کرج فراموش گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید