معرفی بعضی از نقاط دیدنی کردستان

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، در سفر با تورهای گردشگری به کردستان از شهرهای سنندج، مریوان و اورامان تماشا می گردد که مهم ترین جاهای تماشای این شهرها هم در این مطلب معرفی می شوند.

معرفی بعضی از نقاط دیدنی کردستان

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ اخبار تصویری بیشتر بدانید.

سنندج

سنندج مرکز استان کردستان است و شهری است که حتی اگر شده چند ساعت در آن خواهید بود وقتی که به استان برسید. پارک جنگلی آبیدر مهم ترین تفریحگاه سنندجی هاست که روی کوهی به همین نام واقع شده است. درواقع واژه آبیدر (آب به در) به معنی جایی است که از آن آب فراوان تراوش می نماید.

آبیدر از دو کوه به نام های آبیدر عظیم و آبیدر کوچک تشکیل شده است. ارتفاع آبیدر عظیم 2550 متر از سطح دریا است درحالی که ارتفاع آبیدر کوچک در حدود 2350 متر از سطح دریاست. در بالای قله تخت آبید رکوچک یک جان پناه برای استفاده کوهنوردان ساخته شده است و در حال حاضر مشغول ساخت تله کابین در جهت بین پارک کودک و قله آن هستند.

خانه کرد از دیگر دیدنی های سنندج است. درحقیقت عمارت آصف که با نام خانه کرد در سنندج معروف است، به اسم نمادی از هویت فرهنگی اقوام کرد و گنجینه مردم شناسی مردم کرد از باارزش ترین آثار فرهنگی و تاریخی کردستان است. عمارت آصف امروز دربرگیرنده بخشی از پروژه فرهنگی خانه کرد، شامل فضاها و غرفه های نمایشی موزه است که یکی از قدیمی ترین بناهای شهر سنندج محسوب می گردد و در خیابان شاپور، نزدیک مسجد داروالاحسان واقع شده است. این عمارت به وسیله آصف اعظم (میرزا علی نقی خان لشکر نویس) در دوره صفویه ساخته شد.

مریوان

مهم ترین جاذبه گردشگری مریوان غیر از بازار خریدی که دارد، دریاچه زریوار است که در فاصله 3 کیلومتری غرب شهر مریوان واقع شده است که از مکان های دیدنی و گردشگری استان به تعداد می رود.

آب تالاب شیرین است و از تعدادی چشمه کف جوش و بارش تامین می گردد و به همین علت در بیشتر زمستان ها سطح دریاچه کاملا یخ می بندد. طول دریاچه زریوار حدود 5 کیلومتر و عرض آن حدود 1/6 کیلومتر است. وسعت تالاب هم به علت تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداکثر عمق آن 5/5 متر است.

تالاب زریوار یکی از منحصر به فردترین دریاچه های آب شیرین در دنیا به تعداد می رود و همه شرایط جامع یک تالاب بین الملی را داراست و حتی مواردی از رفتار و عملکرد بعضی از موجودات در آن مشاهده می گردد که تا به امروز مطالعه یا اعلام نشده است که احتیاج به آنالیز بیشتر را می طلبد.

حجم تقریبی آب تالاب حدود 30 میلیون مترمکعب برآورد شده است. محیط تالاب حدود 22، 5 کیلومتر و اندازه مبه وسیله بارندگی 786 میلیمتر در سال است. امکان قایقرانی در این دریاچه وجود دارد و عده ای از محلی ها در اطراف آن نان و آش محلی می فروشند و ماهی کباب اطراف دریاچه زریوار که البته شهره خاص و عام است.

اورامان تخت

هورامان یا اورامان، نام منطقه ای در ایران و عراق است. این منطقه از طبیعت زیبایی برخوردار است. یکی از جلوه های طبیعی ناحیه اورامان، وجود دره های پرپیچ و خم و عمیق و رودبارهای متعدد است. در پایه هر کوهی دره ای عمیق و رودباری زیبا واقع شده است.

از مجموع آب این چشمه ها و رودبارها دو رودخانه سیروان و لیله تشکیل می شوند که در نقطه ای به نام دروله در نزدیکی مرز ایران و عراق به هم می پیوندند. هرچند که بخش عمده ای از منطقه اورامان را کوه های مرتفع و پربرف تشکیل می دهد اما در ارتفاعات پایین تر و در دامنه همین کوه ها جنگل های متراکم نسبتا وسیعی وجود دارند.

پوشش جنگلی این ناحیه همانند پوشش عمومی رشته کوه زاگرس عمدتا از درختان بلوط است. درختان دیگری مانند گلابی وحشی و زالزالک هم به تعداد قابل توجهی یافت می گردد. این جنگل ها از دیرباز تامین نماینده سوخت زمستانی اهالی منطقه بوده اند.

مردم این منطقه به زبان هورامی تکلم می نمایند. هورامان به طور کلی خود به چند بخش تقسیم می گردد که عبارتند از هورامان لهون، هورامان تخت و ژاورو. از نظر سیاسی هم به دو قسمت شرقی (ایران) و غربی (عراق) تقسیم شده است و در ایران در استان های کردستان و کرمانشاه سکونت دارند.

از منطقه ها مهم شهری آن هم می توان به پاوه، نوسود، بیاره و نودشه اشاره نمود که البته در شهرهایی نیر مریوان، کامیاران، روانسر، سنندج، کرمانشاه و تهران هم به وسیله مهاجرت مردم هورامی زبان ساکن شده اند.

منبع: گردشبان
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1142

به "معرفی بعضی از نقاط دیدنی کردستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی بعضی از نقاط دیدنی کردستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید