روستای افراتخته، آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، روستای افراتخته در نزدیکی علی آباد کتول در گلستان، در میان انبوهی از جنگل های بکر و مه های غلیظ گاه و بی گاه، یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری و از دیدنی ترین مقاصد برای طبیعت گردی است. با خبرنگاران همراه باشید.

روستای افراتخته، آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران

روستای افراتخته و جنگل های اطراف آن از تماشای ترین و بکرترین جاذبه های گردشگری استان گلستان هستند. روستایی که در میانه کوه هایی پوشیده از درختان سرسبز و مه های غلیظ گاه و بی گاه احاطه شده است. تمام حوالی افراتخته منطقه ی زیست محیطی شکار ممنوع است . گونه های جانوارانی که در این منطقه زندگی می نمایند ، همگی حفاظت شده هستند و شکار در این ناحیه جرم محسوب می گردد . درختان سر به فلک کشیده ی سرخدار در این منطقه به وفور به چشم می خورند و 150 هکتار از جنگل هایی که صد و نود میلیون سال عمر دارند، در افراتخته وجود دارد. عمر بعضی دیگر از درختان در این جنگل انبوه به بیش از هزار سال می رسد . در بعضی نقاط به حدی شاخ و برگ درختان انبوه و درهم پیچیده است که نور خورشید به زیر آن ها نفوذ نمی نماید.

این روستا برای عکاسی محلی بی نظیر است، از این رو توصیه می کنیم هنگام سفر به این منطقه دوربین عکاسی خود را نباید فراموش کنید.

مقدار مساحت زیر جنگل های این محل حدود 150 هکتار است که حدود 190 میلیون سال از سن آن ها می گذرد . در این منطقه به شدت به حفاظت محیط زیست و جانوران توجه می گردد و در آن گونه های منحصربه فردی دیده شده که به هیچ وجه اجازه شکار و آسیب در آن ناحیه وارد نشده است.

جنگل پهن برگ ها هم در این منطقه به زیبایی محل یاری می نماید . روستا در محلی کوهستانی واقع است که از اطراف به کوه هایی مثل تکیانو و ملیارتو و افراتخته محدود است. ارتفاع افراتخته از سطح دریا حدود 1550 متر است و به دلیل کوهستانی بودن و نزدیک به دریا بودن هوایی معتدل دارد . تعدادی چشمه آب معدنی با ارتفاع ریزش 300 تا 2500 متر در این منطقه وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد.

رود زیبایی در کنار افراتخته است که به ملایمت هوای این محل یاری می نماید . در افراتخته می توانید آثار باستانی زیادی مثل چاه سنگی و باستانی پیرآلا و گورستان گبری حمامی باستانی به نام کهنه حمام را ببینید. البته برای تماشا بعضی آثار باید دو کیلومتری راه را طی کنید. تمام این موارد نشان دهنده قدمت این روستا از نظر تمدن است.

مردم این روستا از لباس های محلی برای پوشش خود استفاده می نمایند بعلاوه تعدادی غذای محلی نیز در این روستا تهیه می گردد که گردشگران از آن استقبال زیادی می نمایند .

در مجاورت روستای افراتخته کوه های افراتخته در شمال، تکیانو در شرق، ملیارتو در غرب و دره افراتخته در جنوب قرار گرفته اند . شکار در جنگل های افراتخته ممنوع است و منطقه حفاظت شده است .

این منطقه به دلیل وجود کوه های بلند و پوشش جنگلی درختان در بیشتر ایام دارای مه غلیظ است که روستا را به یک جاذبه ی تماشای بی نظیر تبدیل می نماید ، حتی گاهی کل روستا و جهت آن زیر مه قرار می گیرند و رفت وآمد به روستا قطع می گردد .

دهکده ی ییلاقی افراتخته دارای مردمان خون گرم و مهمان دوستی هستند که در فصول ییلاق خود از گردشگران و مسافران استقبال می نمایند .

روستای افراتخته علی آباد مثل هر منطقه ای دارای سوغاتی و صنایع دستی خاص خود است که چند مورد را نام می بریم : عسل طبیعی، شیر محلی، ماست، کره و پنیر، قالی، چادرشب، سفره پارچه ای ، دستمال نمد اقتصادی ، چوخا ، ساق پشمی، ظروف چوبی.

روستاییان در افراتخته علی آباد کتول ییلاق و قشلاق می نمایند . انواع غذاهای گرم و لذیذ در این روستا یافت می گردد که می توان به آش، آبگوشت، کباب، انواع خورشت و نان محلی اشاره نمود.

روستای افراتخته از دو قسمت بالا و پایین تشکیل شده است که جهت این دو روستا با یکدیگر فرق دارد. لباس محلی اهالی روستای افراتخته هنوز رایج است، لباس مردان ( کت و شلوار ، جلیقه و کلاه پشمی) و زنان ( پیراهن های بلند، پیراهن، جلیقه، روسری و پوشش روی روسری) است .

جهت دسترسی به روستای افراتخته

جاده افراتخته دارای جنگل های انبوه و سر به فلک کشیده ای است که جهت آسفالت را در میان خود جای داده اند ، این جهت بر روی کوه و با شیب نسبتاً تندی ساخته شده است. بیشترین فصول سال در این جاده مه غلیظی مشاهده می گردد ، که حرکت کردن در آن به سختی اتفاق می افتد . برای رفتن به این روستا باید از ماشین های مجهز و مخصوص استفاده گردد یا از ابتدای جاده ی کوهپایه ای پیاده روی (حدود دو ساعت) به سمت روستا شروع گردد. این روستا در 32 کیلومتری علی آباد کتول واقع است و برای سفر به آن باید از اولین فرعی به سمت روستای مینوچه جهت را تا انتهای جاده جنگلی پی بگیرید.

منبع: کجارو / agencytravel.ir / مگ ایران / fa.wikipedia.org / katoul-afraz.persianblog.ir
انتشار: 15 بهمن 1400 بروزرسانی: 15 بهمن 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1371

به "روستای افراتخته، آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای افراتخته، آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید