تنها کلبه ای که در سرمای کشنده قطب شمال دوام آورده!

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، تنها کلبه قطب

تا به حال به این فکر کردید که چه کسی قطب شمال را کشف کرده است؟ کاوشگران زیادی تلاش کردند تا نواحی دورافتاده قطب را کشف کنند اما بارها سرمای طولانی و کمبود غذا نمی گذاشت به موفقیت برسند. آن ها برای رفتن به این نواحی جایی را به عنوان کمپ در نظر می گرفتند و تجهیزات و امکانات را در آنجا قرار می دادند یکی از این کمپ ها کلبه ای به نام فورت کونگر بود که در این سال ها توانسته در سرمای کشنده قطب سالم بماند. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا از این کلبه بیشتر بدانید.

تنها کلبه ای که در سرمای کشنده قطب شمال دوام آورده!

وقتی در سال 1899 کاشف معروف قطب شمال، رابرت پیری، به جزیره الزمیر در کانادا رسید چشمش به ویرانه های کلبه ای افتاد که از طریق محققان قبلی در سواحل شمال شرقی جزیره ساخته شده بود. این کلبه یک اقامتگاه سه طبقه بود که از تخته های دراز و چوبی ساخته شده و روی آن هم با قیر پوشانده شده بود. اما همه می دانند در زمستان های سرد و یخبندان قطب خانه هایی که این مدلی ساخته شده باشند خیلی به سختی گرم می شوند. از نظر پیری یک همچین خانه ای به درد سکونت نمی خورد برای همین او تصمیم گرفت تا این خانه را خراب کند و در همین محل چند اقامتگاه کوچک تر بسازد. به این خانه های کوچک فورت کونگر می گویند و برای 30 سال بعد این اقامتگاه ها، نقش مهمی را در تحقیقات بیشتر قطب بر عهده داشته است.

آن کلبه اولیه در سال 1881 از طریق یک گروه کاوشگران دیگر که برای تحقیق در مورد قطب شمال به این ناحیه آمده بودند درست شد. این محققان در 11 آگوست 1881 با سوخت، غذا و آذوقه کافی با کشتی به دریا زدند تا بتوانند به مدت یک سال با خیال راحت در اینجا بمانند و نواحی مختلف قطبی شمال را کشف کنند. این گروه برای سکونت احتیاج به سرپناه داشتند برای همین از بخش های پیش ساخته برای ساخت خانه استفاده کردند و نام این سرپناه را هم به افتخار کسی که این عملیات را پشتیانی می کرد کونگر گذاشتند. در 20 سال آینده، 25 نفر در اینجا تحقیقات علمی زیادی انجام دادند، در آن زمان به صورت کاملا اتفاقی آب و هوای قطب خیلی مساعد شده بود و به محققان این اجازه را داد تا به نواحی دورافتاده سواحل شمالی گرینلند بروند و آنجا را کشف کنند. تابستان فوق العاده گرم آن سال باعث شد تا محققان سختی آب و هوای قطب را دست کم بگیرند و در محاسبه مسائل رسیدن به جزیره دچار مشکل شوند. قرار بود بعد از مدتی کشتی های تدارکاتی برای رساندن آب و غذا به آن ها برسد اما سرمای یخ و توده های یخ سدی را به وجود آورده بودند که رسیدن کشتی ها را غیرممکن کرده بود. کشتی با تدارکات تازه قرار بود که در سال آینده به قطب برسد اما آب و هوای سخت و یخ، آن ها را بارها وادار به عقب نشینی کرد.

کشتی دیگر هم در سال 1883 فرستاده شد و آن هم پیروز نشد که به تیم تحقیقاتی قطب برسد. تا اینکه کشتی سوم بالاخره پیروز شد در سال 1884 به فورت کونگر برسد اما از آن 25 نفر فقط 7 نفر زنده مانده بودند و بقیه تسلیم گرسنگی، هیپوترمی و یا آب های اطراف شدند.

بعد از 15 سال از آن ماجرا، حالا نوبت رابرت پیری بود تا برای کشف قطب شمال وارد این ناحیه شود. او برای اقامت به سراغ کلبه فورت کونگر رفت اما دید این کلبه کاملا متروک و درب و داغان شده است. در ابتدا تیم پیری برای مدت یک سال و نیم برای در امان ماندن از سرما در خانه سابق گریلی زندگی می کردند اما وقتی که کشتی تدارکات پیروز نشد که به فورت کونگر برسد پیری خودش دست به کار شد و شروع به ساخت کلبه های کوچک تر کرد تا اعضای تیمش را پناه دهد. او این کلبه های کوچک تر را با چوب های خانه گریلی و دیگر تکه های چوب درست کرد. او کاملا با تکنیک های ساخت و ساز مردم بومی اینوئیت ها آشنا بود و سه کلبه کوچک تر را طوری ساخت که بخشی از آن ها در زیر زمین بودند و با تونل هایی به هم راه داشتند. برعکس خانه گریلی که از سوز سرما کاملا یخ می زد پیری برای ساخت این خانه ها از سه لایه محافظتی شامل قیرگونی، دو دیواره چوبی که با ماسه و گل پر شده بودند، و انواع مختلفی از کاغذ و پنبه نسوز که از خانه گریلی به دست آمده بود استفاده کرد. در آخر هم در کناره های این کلبه هم کلوخ خاک گذاشته و رویش را با برف پوشاندند.

با ساخت این کلبه های تازه دیگر اینجا به تنها پایگاه تحقیقاتی قطب تبدیل شده بود و همه کاوشگران برای کشف نواحی قطب مدتی را در این کلبه زندگی می کردند. پیری دو بار دیگر به فورت کنگر برگشت یک بار در سال 1905 و یک بار دیگر در سال 1908 . محققان دیگر مثل ارنست شکلتون هم در سال های 1915 تا 1935 از این کلبه به عنوان پایگاه تحقیقاتی استفاده کرده اند. فورت کونگر امروز همچنان پابرجاست اما عواملی مثل پوسیدگی های چوبی، فرسایش و آلودگی این کلبه را در معرض تهدید قرار داده است و ممکن است تا چند سال بعد دیگر اثری از آن نباشد.

منبع: amusingplanet.com

منبع: الی گشت
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1433

به "تنها کلبه ای که در سرمای کشنده قطب شمال دوام آورده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها کلبه ای که در سرمای کشنده قطب شمال دوام آورده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید