افزایش 8 میلیارد تومانی اعطاء تسهیلات اشتغال روستایی در خراسان رضوی

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیر صندوق کار آفرینی امید خراسان رضوی گفت: در 6 ماهه ابتدایی سال 99 در حوزه اشتغال روستایی حدود 15 میلیارد تومان تسهیلات از طریق صندوق کارآفرینی امید در استان پرداخت شده که این مبلغ در نیمسال ابتدایی سال جاری با افزایش 8 میلیارد تومان به 23 میلیارد تومان رسیده است. از ابتداء سال 97 تا کنون فرایند اشتغال روستایی منجربه اشتغالزایی برای تعداد 5500 نفر شده است

افزایش 8 میلیارد تومانی اعطاء تسهیلات اشتغال روستایی در خراسان رضوی

امیر خوش قامت در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص مقدار تسهیلات اعطا شده در نیمسال ابتدایی سال جاری از سوی این صندوق در استان اظهار کرد: از ابتداء سال جاری تا خاتمه شهریور ماه حدود 323 مورد تسهیلات در حوزه اشتغال روستایی به مبلغ 23 میلیارد تومان پرداخت شده است که شامل بخش های کشاورزی، خدمات و صنعت می شود. همچنین کارمزد این تسهیلات در منطقه ها مرزی با سود 4 درصد و در منطقه ها غیر مرزی با سود 6 درصد محاسبه می شود.

وی افزود: اعتبار ابلاغی صندوق از ابتداء سال 97 حدود 190 میلیارد تومان بوده است که تا کنون مبلغ 160 میلیارد تومان آن به صورت تسهیلات در حوزه اشتغال روستایی پرداخت شده است. همچنین از مجموع اعتبارات پرداخت شده 18 درصد آن مربوط به بخش خدمات، 44 درصد بخش صنعت و 37 درصد بخش کشاورزی است و از لحاظ محل سکونت نیز 11 درصد در منطقه ها مرزی و 89 درصد در منطقه ها غیر مرزی پرداخت تسهیلات اجرا شده است.

مدیر صندوق کار آفرینی امید خراسان رضوی درباره افزایش پرداخت تسهیلات نسبت به مدت مشابه سال گذشته مطرح نمود: در 6 ماهه ابتدایی سال 99 در حوزه اشتغال روستایی حدود 15 میلیارد تومان تسهیلات از طریق صندوق کارآفرینی امید در استان پرداخت شده که این مبلغ در نیمسال ابتدایی سال جاری با افزایش 8 میلیاردی به 23 میلیارد تومان رسیده است.

خوش قامت با اشاره به تاثیرات اعطاء این تسهیلات شرح داد: اولویت در پرداخت تسهیلات مربوط به بخش صنعت اشتغال روستایی است. البته لازم به ذکر است که پرداخت تسهیلات در روستا موجب مهاجرت معکوس و بازگشت روستاییان مهاجر از شهر به روستا شده است. هدف از اعطاء این تسهیلات صنعتی سازی اقتصاد روستا است.

وی با اعلام طرح های استراتژیک صندوق کارآفرینی امید در استان گفت: طرح های استراتژیک استان شامل سه طرح هر روستا یک محصول، روستای بدون بیکار و صندوق های خرد محلی می شود. در طرح صندوق های خرد محلی تعداد 389 صندوق تشکیل شده که از این تعداد به 362 صندوق تسهیلاتی به ارزش 18 میلیارد تومان پرداخت شده است. این صندوق ها با حداقل 20 عضو تشکیل می شوند و در رسته های مختلف آغاز به فعالیت می کنند.

مدیر صندوق کار آفرینی امید خراسان رضوی با شرحاتی درمورد طرح های هر روستا یک محصول و روستای بدون بیکار افزود: در طرح هر روستا یک محصول تا به امروز حدود 25 روستا مشمول حمایت شده و مبلغ 11 میلیارد تومان تسهیلات در این حوزه پرداخت شده است. همچنین در طرح روستای بدون بیکار با نظام برنامه ریزی پایین به بالا توانستیم نیازهای روستا را تشخیص داده و بر اساس پتانسیل به آن ها تسهیلات پرداخت کنیم.

خوش قامت شرح داد: از دیگر اقدامات این صندوق می توان به عقد تفاهم نامه با وزارت جهاد کشاورزی جهت حمایت از تولیدات گیاهان دارویی اشاره کرد. طبق این تفاهم نامه تا کنون 45 فقره تسهیلات به ارزش یک میلیارد و 900 میلیون تومان پرداخت شده که مرجع معرفی آنان جهاد کشاورزی بوده است.

وی درباره مقدار اشتغال زایی این طرح ها مطرح نمود: سرانه اشتغال بر اساس هر 150 میلیون تومان یک نفر در رسته های مختلف است. بنابراین در کل فرایند اشتغال روستایی تعداد 5500 نفر از ابتداء سال 97 تا کنون مشغول به کار شده اند.

مدیر صندوق کار آفرینی امید خراسان رضوی با اشاره به طرح های معرفی شده به این صندوق ادامه داد: از ابتداء سال تا کنون حدود 73 درصد طرح ایجادی و 27 درصد طرح توسعه ای به صندوق کار آفرینی امید استان معرفی شده اند. فرایند اعطاء تسهیلات به این طرح ها ابتدا با بررسی مجوزهای شغلی و مکان اجرای طرح آغاز می شود و در صورت تایید از سوی کمیته فنی طرح به صندوق ارجاع داده شده و تسهیلات پس از اخد ضمانت ها پرداخت می شود.

خوش قامت درباره تفاهم نامه های امضاء شده با این صندوق گفت: این تفاهم نامه ها شامل تفاهم نامه ای با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه های مختلف خدمات ، صنعت و کشاورزی است. همچنین تفاهم نامه هایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و وزارت میراث فرهنگی نیز منعقد شده که هدف از آن ها اعطاء تسهیلات به افرادی است که مشاغل آنان تحت تاثیر شرایط کرونا ضربه دیده است.

وی با توجه به اتمام طرح های نیمه تمام در استان گفت: برای برخی از طرح ها که به علت شرایط اقتصادی متوقف شده بودند درخواست متمم صورت گرفت تا به اتمام برسند. هدف گذاری ما این است که تا خاتمه سال جاری حداقل بخش صنعت خدمات روستایی جذب شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 دی 1400 بروزرسانی: 7 دی 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1332

به "افزایش 8 میلیارد تومانی اعطاء تسهیلات اشتغال روستایی در خراسان رضوی" امتیاز دهید

1 کاربر به "افزایش 8 میلیارد تومانی اعطاء تسهیلات اشتغال روستایی در خراسان رضوی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 8 میلیارد تومانی اعطاء تسهیلات اشتغال روستایی در خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید