امکان شکایت از پیامک های تبلیغاتی وجود دارد؟

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، پیامک تبلیغاتی اثرات بسیار مثبتی برای ارائه دهندگان کالا و خدمات دارد، اما برای دریافت کنندگان می تواند موجب برهم زدن آرامش و مزاحمت های پی در پی به علت کثرت تعداد این پیامک ها باشد.

امکان شکایت از پیامک های تبلیغاتی وجود دارد؟

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ قیمت از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

امروزه یکی از جدیدترین شیوه بازاریابی روز جهان، پیغامک تبلیغاتی است. کسانی که دارای بیزینس یا استارتاپی هستند که به تازگی آغاز به کار نموده اند و احتمالا بودجه کافی برای تبلیغات به وسیله بیلبورد و یا تلویزیون را ندارند، پیغامک تبلیغاتی و تراکت دو راه حلی هستند که با آن ها می توانند صدای کسب و کارشان را به گوش مخاطبان برسانند. در این نوشتار از خبرنگاران به آنالیز شکایت از پیغامک تبلیغاتی و نحوه آن می پردازیم.

پیغامک تبلیغاتی چیست؟

پیغامک های تبلیغاتی آن دسته از پیغامک هایی هستند که به منظور تبلیغات کسب و کار و برند در غالب اس ام اس انبوه ارسال می شوند. پیغامک تبلیغاتی با اصول درست خود راه وسیعی را برای کسب و کار باز می نماید. به طوری که امروزه هر شرکت عظیم و استارت آپ کوچکی به هیچ عنوان نباید از تاثیرات آن غافل شوند و مزایای آن را نادیده بگیرند. از جمله مزایای پیغامک تبلیغاتی عبارتند از:

  • دسترسی آسان به افراد
  • ارتباط مستقیم با مشتریان

مصوبه ممنوعیت ارسال پیغامک تبلیغاتی

اپراتورهای موبایل باید ارسال پیغامک به مشترکان خود را ساماندهی نموده و با رضایت مشترکان نسبت به ارسال این پیغامک ها اقدام نمایند. مصوبه ممنوعیت ارسال SMSهای انبوه، تمامی پیغام های تبلیغاتی، اطلاع رسانی و خبری و حتی پیغامک های مسابقات را نیز شامل می گردد. اپراتورها برای تفکیک پیغامک های تبلیغاتی و خبری از اطلاع رسانی مشترکان باید راهکارهای لازم را تعریف نموده و دسته بندی دریافت پیغامک های انبوه را به عهده مشترک بگذارند تا تنها پیغام هایی که مورد احتیاج مشترک است به وی ارسال گردد. رعایت حریم خصوصی اشخاص و جلوگیری از مزاحمت های ناشی از ارسال پیغامک های تبلیغاتی و اطلاع رسانی از جمله دلایل تصویب این مصوبه اعلام شده است چرا که شیوه ارسال پیغامک های تبلیغاتی به تلفن های همراه مشترکان و افزایش روزافزون تعداد این پیغامک ها بدون اجازه مشترکان در تمامی ساعات شبانه روز و حتی نیمه های شب، مورد انتقاد بسیاری از مشترکان بوده است.

ضمانت اجرای مصوبه ممنوعیت ارسال پیغامک تبلیغاتی

اپراتورها بر این عقیده اند که یکی از مقررات تکمیلی آن ها مصوبه ممنوعیت ارسال پیغامک های تبلیغاتی بدون اجازه مشترکین است؛ که موظفند آن را رعایت نمایند و در صورت نقض خاطی هستند و چون وارد حریم خصوصی افراد شده اند پس امکان شکایت کیفری در این موارد وجود خواهد داشت.

نحوه شکایت از پیغامک تبلیغاتی

برای شکایت از مخابرات برای پیغامک تبلیغاتی ابتدا باید در سامانه الکترونیکی رسیدگی به شکایات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای اجرای ماده 25 قانون ارتقای نظام سلامت اداری و مقابله با فساد شکایت و شماره پیگیری دریافت کرد. اداره کل بازرسی شرکت ها و سازمان های تابعه مسئولیت پاسخگویی و رسیدگی به شکایات در این موارد را دارند. پذیرش هر شکواییه منوط به رسیدگی اولیه موضوع از جانب این اداره و دریافت پاسخ است.

نتیجه گیری

دریافت نمایندگان پیغامک های تبلیغاتی علاوه بر اینکه می توانند به عنوان مزاحمت از ارسال نمایندگان، شکایت نمایند، در صورت غیر اخلاقی بودن محتوای پیغامک ها می توانند آن را به لحاظ محتوا مورد رسیدگی قرار دهند که در این زمینه می توانند به مواد 16 قانون جرایم رایانه ای و ماده 698 و 699 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی ایران و 669 قانون مجازات اسلامی استناد نمایند.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر نحوه شکایت به پلیس فتا را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 15 آبان 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 655

به "امکان شکایت از پیامک های تبلیغاتی وجود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان شکایت از پیامک های تبلیغاتی وجود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید