ویروس کرونا؛ آیا مادر می تواند به نوزادش شیر دهد؟

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، با رعایت نکات بهداشتی، امکان ابتلای نوزادان به ویروس کرونا از طریق شیر مادر وجود ندارد.

ویروس کرونا؛ آیا مادر می تواند به نوزادش شیر دهد؟

زهرا عابدی کارشناس ارشد کلینیک مامایی در گفت وگو با خبرنگار در پاسخ به این سوال که آیا مادران می توانند با توجه به شیوع ویروس کرونا به نوزادان خود شیر بدهند، گفت: مادری که سالم است و به ویروس کرونا مبتلا نیست، می تواند بدون هیچ اضطرابی به نوزاد خود شیر بدهد.

کارشناس ارشد کلینیک مامایی اضافه نمود: این روزها برخی مادران از لحاظ روانی تحت فشار هستند و با دیدن کوچک ترین علائمی گمان می کنند که به این بیماری مبتلا شده اند.

او اضافه نمود: تنها زمانی که ابتلای مادر به کرونا تایید شد برای جلوگیری از تماس با نوزاد نباید به او شیر بدهد چرا که این بیماری از طریق تماس منتقل می شود. اگر مادر به طور قطعی مبتلا به کرونا باشد، هر گونه تماس با نوزاد ممکن است او را به این بیماری مبتلا کند و این محدود به شیر دادن نوزاد نمی شود. مادرانی که به طور قطع به کرونا مبتلا شده اند باید خود را ایزوله کرده و با نوزاد تماس نداشته باشد.

عابد در پاسخ به این سوال که آیا مادران شیرده مستعدتر در ابتلا به ویروس کرونا هستند، گفت: در این رابطه هیچ مقاله علمی وجود ندارد و از نظر علمی ارتباط موضوعی با هم ندارند.

او گفت: کسانی بیشتر در معرض ابتلا هستند که بیماری های زمینه ای مانند بیماری های قلبی و دیابتی داشته باشند. اما مادری که سالم است هیچ دلیلی ندارد که به خاطر شیردهی به نوزاد مستعد در ابتلا به کرونا باشد.

بهتر است مادران موقع شیردهی برای پیشگیری از انتقال ذرات آلوده تنفسی به کودک، از ماسک استفاده کرده و بهداشت فردی را به خوبی رعایت کنند. در شرایطی که ممکن است مادر علائمی از سرماخوردگی داشته باشد بهتر است شیر مادر از طریق شیشه و سرشیشه شده به نوزاد داده شود.

ویروس کرونا؛ دمنوش سیاه دانه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند؟

بیماری کووید-19 در بچه ها معمولا مانند یک سرماخوردگی ساده نمود پیدا می کند و تا کنون هیچ کدام از نوزادان عوارض شدید نداشتند. هم چنین تا کنون هیچ کودک زیر 9 سال بر اثر کرونا فوت نکرده است.

بچه ها ممکن است بدون علامت به کرونا مبتلا شوند و آن را به سایرین انتقال دهند. آن ها عفونت های تنفسی را به راحتی با خود حمل کرده و به بزرگسالان منتقل می کنند؛ به همین دلیل تا حد ممکن نباید بچه ها را از خانه بیرون برد و هم چنین به طور مرتب دست هایشان را شسته و نکات بهداشتی را درمورد آن ها رعایت کرد.

گزارش های محدود از چین حاکی از آن است که بچه ها مبتلا به کووید-19 با علائم خفیف همراه هستند و اگرچه برخی عوارض شدید مانند سندرم پریشانی حاد تنفسی و شوک سپتیک نیز گزارش شده است، اما به نظر می رسد این موارد نادرست است. با این حال مانند سایر بیماری های تنفسی ممکن است جمعیت خاصی از بچه ها در معرض خطر شدید مانند بچه های که دارای شرایط بهداشتی و درمانی مطلوب نیستند مشاهده شوند.

در هر صورت توجه به نکات ایمنی و بهداشتی برای جلوگیری از ابتلای نوزادان و بچه ها به این بیماری ضروری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 259

به "ویروس کرونا؛ آیا مادر می تواند به نوزادش شیر دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس کرونا؛ آیا مادر می تواند به نوزادش شیر دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید