ماجرای درگیری روستای ابوالفضل؛ ساچمه های پلاستیکی اثبات شد؟ ، توصیه فرماندار اهواز به بنیاد مستضعفان

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، فرماندار اهواز با تاکید بر معین تکلیف شرایط روستای ابوالفضل گفت: برنامه فعلی جلوگیری و برخورد با ادامه تصرفات غیرقانونی است اما حق و حقوق اهالی منطقه ابوالفضل باید لحاظ گردد.

ماجرای درگیری روستای ابوالفضل؛ ساچمه های پلاستیکی اثبات شد؟ ، توصیه فرماندار اهواز به بنیاد مستضعفان

به گزارش خبرنگاران، در روزهای اخیر درگیری ماموران نیروی انتظامی و اجراییات شهرداری اهواز با اهالی روستای ابوالفضل بازتاب گسترده ای در رسانه ها و فضای مجازی داشته است. این روستا در غرب اهواز، جنب کوی زردشت قرار گرفته است و بنیاد مستضعفان مدعی مالکیت آن است.

مسائل روستای ابوالفضل واکنش های زیادی به دنبال داشته است. به گفته اهالی، ساکنان بیش از 30 سال در این روستا ساکن هستند اما بنیاد مستضعفان آنها را به تصرف غیرقانونی زمین متهم نموده است. ایرنا نوشته است که تصاویر درگیری اهالی این روستا با ماموران و مجروح شدن تعدادی از روستاییان با گلوله های ساچمه ای پلاستیکی بازتاب گسترده ای در فضای مجازی داشته است.

سرهنگ محسن دالوند فرمانده انتظامی کلانشهر اهواز پیش از این تیرانداری به سوی مردم روستای ابوالفضل (ع) این شهرستان را تکذیب کرد و گفت: ماموران این فرماندهی تنها برای اجرای حکم قضایی به این روستا مراجعه کردند.

معاون دادستان اهواز نیز گفته است: ماموران انتظامی حاضر در محل برای کنترل اوضاع و جلوگیری از صدمه جانی به افراد به صورت هوایی با اسلحه ساچمه زن پلاستیکی چند تیر شلیک کردند که برخی از افراد از این موضوع سوء استفاده نموده و با تقطیع کلیپ ها سعی در وارونه کردن موضوع داشتند.

در پی این حوادث، روابط عمومی بنیاد مستضعفان با صدور بیانیه ای گفت: مراجع قضایی برای جلوگیری از سودجویی ها و زمین خواری در این اراضی، حکم به برطرف تصرف این زمین ها را صادر کردند. گرچه در جهت جلوگیری از توسعه ساخت و سازهای غیرمجاز و با هماهنگی کامل استاندار، دادستان، شهرداری و سایر مسئولان مربوطه انجام شد، ولی بنیاد مستضعفان به محض اطلاع از موضوع، توقف اجرای احکام صادره را خواهان شد. به دنبال توقف اجرای احکام صادره مقرر شد با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) طی 2 هفته، خانواده های محروم ساکن این اراضی شناسایی شوند و پس از فراهم شدن زمینه انتقال این خانوارها به منطقه ای مسکونی و تامین هزینه پیش پرداخت مسکن این خانوارها توسط بنیاد مستضعفان، اجرای احکام قانونی در مورد این اراضی، انجام گردد.

جمال عالمی فرماندار اهواز نیسی درباره آخرین تصمیم گیری ها درباره روستای ابوالفضل به ایرنا گفت: حق و حقوق مردم باید لحاظ گردد اما نباید اجازه دهیم زمین خواران با استفاده از شرایط، مردم را جلو بیندازند و آغاز به تصرف بیشتر زمین ها نمایند.

وی افزود: مسئولان باید با اطلاع کامل موضع گیری نمایند تا هم حق مردم رعایت گردد و هم زمین خواران به ادامه تصرفات تشویق نشوند و دستشان کوتاه گردد و محکوم شوند.

فرماندار اهواز در ادامه گفت: این منطقه روستا نیست و ما روستایی به نام ابوالفضل در تقسیمات کشوری اهواز نداریم، آنچه به روستای ابوالفضل نامیده می گردد یک سکونتگاه غیررسمی است که طبق نقشه های گوگل از سال 2005 شکل گرفته است و مالکیت و اسناد این اراضی برای بنیاد مستضعفان است.

وی وجود 300 خانه مسکونی در این روستا را رد کرد و افزود: تعداد خانه های این روستا 60 تا 70 واحد است که در گذشته درخواست کد روستایی برای آن شده و پیگیری هایی نموده بودند ولی با توجه به اینکه در حریم شهری قرار گرفته است، نمی تواند کد روستایی دریافت کند.

عالمی نیسی افزود: روز چهارشنبه گذشته ماموران نیروی انتظامی و اجراییات شهرداری همانند روال همیشگی برای برطرف تصرفات شبانه روزی در منطقه ابوالفضل رفته بودند اما هدف این ماموران تقابل با مردم یا تخریب منازل مسکونی نبوده و فقط به قصد تخریب تصرفات غیرمسکونی زمین خواران رفته بودند.

وی گفت: ماموران پیش از این نیز چند بار برای تخریب در این منطقه مراجعه نموده بودند و این نخستین بار نبوده است، در موارد قبلی هیچ اتفاقی نیفتاد و کسی هم مانع ماموران نشده بود.

وی ادامه داد: عده ای از اهالی روستا به عمد یا سهو، به مردم اطلاعات غلط داده بودند مبنی بر اینکه ماموران برای تخریب خانه های مردم آمده اند، به همین دلیل ماموران با حمله مردم روبرو شدند که به سمت آنها سنگ و شیشه پرتاب کردند، به طوری که چند نفر از ماموران نیروی انتظامی و شهرداری مجروح شدند.

عالمی نیسی گفت: بعد از اطلاع از این جریان، به همراه معاون دادستان به محل رفتم، با تعدادی از افراد صحبت نموده و آرامشان کردم و به روستا برگرداندم، ماموران را هم به سمت شهر بازگرداندم تا اتفاقی رخ ندهد و مردم آسیب نبینند.

وی افزود: عده ای از زمین خواران در منطقه ساکن هستند و آتش بیار معرکه شده اند، این افراد هستند که مردم را تحریک می نمایند و به آنها گفته بودند ماموران برای تخریب خانه ها آمده اند.

عالمی نیسی افزود: در این حادثه ای که رخ داد شاهد بودیم عده ای مظلوم نمایی کردند و عده ای نیز به طور ناآگاه به سمت تشویق زمین خواری و تصرفات غیرقانونی زمین های شهر اهواز رفتند که اگر اطلاعات دقیقی بگیرند موضع گیریشان منطقی تر می گردد.

بنیاد مستضعفان باید حق مردم روستای ابوالفضل را لحاظ کند

وی گفت: برخی از اهالی از زمین خواران زمین خریداری نموده و خانه ساخته اند، تعدادی از ساکنان هم از نظر اقتصادی ضعیف حال هستند که باید شناسایی شوند، بنابراین بنیاد مستضعفان اگر می خواهد آنجا را تصرف بکند، باید تبدیل به احسن کند و یا منطقه ای برای سکونت آنها در نظر بگیرد.

فرماندار اهواز با تاکید بر مشخص تکلیف روستای ابوالفضل افزود: بنیاد مستضعفان باید با مردم مذاکره و آنها را قانع کند و حق و حقوق مردم ساکن منطقه را لحاظ کند.

وی هدف اصلی را قلع و قمع تصرفات غیرقانونی دانست و تاکید نمود: اکنون آنچه در برنامه است تخریب متصرفات خارج از منطقه مسکونی است، این تصرفات تا نزدیکی پدافند هوایی کشیده شده، زمین خواران هزاران متر را شبانه کرسی چینی می نمایند و کم کم دیوارچینی و یک اتاق در آن می سازند.

عالمی نیسی با اشاره به شناسایی برخی از زمین خواران در روستای ابوالفضل گفت: تعدادی از آنها در روستا ساکن هستند، برخی از آنها بیش از 10 قطعه زمین را متصرف شده اند که سیستم قضایی اطلاعاتی دارد و همچنان در حال آنالیز همه جانبه موضوع است، برخی از آنها پیش از این حادثه شناسایی و دستگیر شده و اکنون در زندان هستند.

ساچمه های پلاستیکی اثبات نشده

فرماندار اهواز همچنین درباره مجروح شدن تعدادی از اهالی روستای ابوالفضل در درگیری با ماموران گفت: برخی ها مورد اصابت ساچمه های پلاستیکی قرار گرفتند اما هنوز ثابت نشده است که نیروی انتظامی از ساچمه ها استفاده نموده و این مساله در حال آنالیز است.

به گفته وی، گلوله و تیر با ساچمه پلاستیکی متفاوت است و در این حادثه تیراندازی صورت نگرفته است.

وی درباره اینکه آیا نیروی انتظامی مجوز استفاده از اسلحه و گاز اشک آور را داشته، شرح داد: ماموران در مقابل مردم باید خیلی شکیبا باشند اما وقتی نیروهای انتظامی مورد هجمه سنگین قرار می گیرند و زخمی می شوند و سر و دستشان شکسته می گردد و احساس خطر می نمایند، برای دفاع از خودشان مجوز استفاده را دارند.

عالمی نیسی افزود: در این حادثه ماموران نیروی انتظامی و اجراییات شهرداری واقعا مظلوم واقع شدند زیرا مورد هجوم سنگین با شیشه و سنگ قرار گرفتند و زخمی هم دادند.

وی درباره مجوز ماموران برای برطرف تصرفات روستای ابوالفضل، گفت: شورای تامین خیلی وقت پیش برای تخریب تصرفات غیرمسکونی تشکیل و مجوز برطرف این تصرفات را صادر نموده بود.

عالمی نیسی با بیان اینکه بعد از درگیری مردم روستا و ماموران هنوز تصمیم گیری جدیدی نشده، گفت: با توجه به اینکه حادثه در روز چهارشنبه اتفاق افتاده و با تعطیلات روبرو شدیم جلسه ای تشکیل نشده و صحبتی نیز با مسئولان بنیاد صورت نگرفته، بعد از تعطیلات نشست هایی خواهیم داشت و از نظرات اهالی و بنیاد استفاده می کنیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 609

به "ماجرای درگیری روستای ابوالفضل؛ ساچمه های پلاستیکی اثبات شد؟ ، توصیه فرماندار اهواز به بنیاد مستضعفان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای درگیری روستای ابوالفضل؛ ساچمه های پلاستیکی اثبات شد؟ ، توصیه فرماندار اهواز به بنیاد مستضعفان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید