ظریف: رویکرد نظامی برای ایجاد صلح شکست خورده است

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، تهران (پانا) - وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه رویکرد نظامی برای ایجاد صلح شکست خورده است، تاکید نمود دنیا باید مردم افغانستان را بالاتر از ملاحظات دیگر قرار دهد.

ظریف: رویکرد نظامی برای ایجاد صلح شکست خورده است

به گزارش روابط عمومی وزارت امور خارجه، متن کامل سخنرانی محمدجواد ظریف در کنفرانس مجازی افغانستان 2020 در ژنو، به توضیح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

دوستان گرانقدر،

این تراژدی عظیمی است که بیست سال بعد از کنفرانس بن ما هنوز در حال صحبت در خصوص جنگ در افغانستان هستیم. برای بیش از 40 سال، مردم افغانستان متحمل خونریزی هایی بوده اند که عمدتا از خارج نشأت گرفته است.

رویکرد نظامی برای ایجاد صلح شکست خورده است و حضور نیروهای خارجی به معضلی دیرپا بدل شده است. خروج مسئولانه نیروهای خارجی از افغانستان -همراه با انتقال روان و مؤثر وظایف آن ها به نیروهای امنیتی افغانستان - گامی در جهت صلح پایدار خواهد بود.

ایران همیشه از گفت وگوهای بین الاافغانی که تحت اختیار و رهبری خود افغان ها انجام گردد، حمایت نموده است. این گفت وگوها باید طالبان را نیز شامل شده و در ضمنً دستاوردهای پس از 2001 را حفظ کند: قانون اساسی دموکراتیک، حق مردم برای معین سرنوشت خود، حقوق اقلیت های قومی و مذهبی، حقوق زنان و مبارزه با تروریسم. سازمان ملل متحد باید در تسهیل گفت وگوهای بین الاافغانی نقشی محوری داشته باشد و ایران برای همکاری آمادگی دارد.

دوستان گرانقدر،

همه ما می دانیم که فقر و بیکاری زمینی حاصلخیز برای افراط گرایی، تروریسم و قاچاق مواد مخدر مهیا نموده است. مادامی که افغان ها برای ادامه حیات خود با دشواری روبرو باشند، صلح پایدار نخواهد ماند.

ما به نوبه خود،

با وجود جنگ مالی سبوعانه ایالات متحده علیه مردم مان، از بیش از سه میلیون افغان میزبانی نموده ایم و آن ها از اقلام غذایی، حمل و نقل و خدمات درمانی یارانه ای برخوردار هستند،

470000 دانش آموز افغان در مدارس ما درس می خوانند،

22000 هزار دانشجوی افغان در دانشگاه های ما مشغول تحصیل هستند،

ما به وسیله چابهار افغانستان را به دنیا خارج متصل می کنیم. خط آهن خاف-هرات در روزهای آینده افتتاح می گردد،

نیروگاه های ما برای مردم افغانستان برق تأمین می نمایند و ما قادریم در زمینه انرژی اقدامات بسیار بیشتری انجام دهیم. اما ایالات متحده، به جای تسهیل این امر، با تروریسم مالی ای که هم ایرانی ها و هم افغان ها را هدف قرار داده است، برای چنین همکاری هایی مانع تراشی می نماید.

اهدانمایندگان یاری های بین المللی هم رویکردی جدا معیوب دارند - که بازخورد ساده آن در ترتیب سخنرانان این جلسه نمایان است، که همسایگان را در نوبت آخر قرار داده است.

دنیا باید مردم افغانستان را بالاتر از ملاحظات دیگر قرار دهد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 4 دی 1399 بروزرسانی: 4 دی 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 762

به "ظریف: رویکرد نظامی برای ایجاد صلح شکست خورده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف: رویکرد نظامی برای ایجاد صلح شکست خورده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید