صادرات LPG مزیت دارد یا بنزین؟، اولویت CNG به عنوان سوخت خودروها

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش گفت: قیمت صادرات LPG در حدود قیمت صادراتی بنزین است و از طرفی این سوخت نسبت به بنزین متقاضیان بیشتری دارد. در نتیجه جایگزینی LPG به جای بنزین در خودروها صرفه اقتصادی ملی ندارد.

صادرات LPG مزیت دارد یا بنزین؟، اولویت CNG به عنوان سوخت خودروها

به گزارش گروه اقتصادی مجله دانلود و سرگرمی، حمید قاسمی ده چشمه معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به اولویت های موجود برای انتخاب جایگزین بنزین در سوخت خودروها گفت: برای انتخاب سوخت های جایگزین بنزین در خودروها باید به یکسری مولفه ها توجه کرد. یکی از این مولفه ها، گستردگی در استفاده از آن سوخت است. یعنی چه میزان از آن سوخت در کشور موجود بوده و می توان از آن به عنوان سوخت خودروها استفاده کرد.

وی ادامه داد: میادین پارس جنوبی و سایر میادین گازی ظرفیت تولید روزانه 1 میلیارد متر مکعب گاز را دارد و در حال حاضر مصرف CNG در کشور در حدود 20 میلیون متر مکعب است که این رقم با توجه به منابع سرشار گازی می تواند دو برابر هم شود.

قاسمی ده چشمه گفت: در نتیجه ما در استفاده از CNG و توسعه این سوخت در کشور با هیچ محدودیتی روبرو نیستیم در حالی که برای LPG اینگونه نیست. کشور ما منابع محدودی LPG دارد و در نتیجه نمی توان از این سوخت به صورت گسترده در خودروها استفاده کرد. لذا سرمایه گذاری در این حوزه به دلیل مقیاس کوچک صرف اقتصادی ندارد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش گفت: در حال حاضر میزان LPG تولید پالایشگاه ها تحویلی به شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ، روزانه حدود 6 هزار تن است که 4 تا 5 هزار تن آن در بخش خانگی مصرف می شود و حدود یک هزار تن آن مازاد است

وی افزود: در نتیجه با توجه به منابع گسترده CNG و منابع محدود LPG به صرفه است که CNG را به عنوان سوخت جایگزین بنزین انتخاب کنیم. البته در اولویت نبودن LPG برای استفاده در سوخت خودروها فقط مربوط به کم بودن منابع LPG نمی شود؛ زیرا اگر فقط این دلیل بود LPG می توانست سهم متناسب با ظرفیتش را در کنار CNG داشته باشد، بلکه دلایل دیگری هم وجود دارد که وزارت نفت را به این جمع بندی می رساند که سوخت LPG فعلا از سبد سوخت خودروها حذف شود.

*مزیت های صادراتی LPG نسبت به بنزین در قیمت بالاتر و سهولت در صادرات

قاسمی ده چشمه خاطر نشان کرد: ما در حال حاضر برای هدایت مردم به استفاده از CNG زیرساخت های خوبی را ایجاد کرده و جایگاه های متعددی را در سطح شهرهای مختلف احداث کرده ایم. در نتیجه گزینه معقولی که باقی می ماند این است که CNG را به عنوان سوخت خودرو استفاده کنیم و در عوض LPG را که امکان صادرات آن وجود دارد را صادر کنیم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش گفت: اگر LPG را به عنوان سوخت خودرو مصرف کنیم منطقا می توانیم بنزین معادل آزاد شده را صادر کنیم که در اینجا دو نکته موجود است. نکته اول اینکه در حال حاضر قیمت صادراتی LPG در بازار جهانی حدود و گاهی بیشتر از قیمت بنزین است یعنی اگر ما به جای LPG بنزین را صادر کنیم سودی نکرده ایم.

وی توضیح داد: البته قیمت بنزین و LPG در ماه های گذشته نوساناتی را داشته اند. مثلا قیمت LPG در فصول سرد با توجه به اینکه تقاضا برای آن افزایش می یابد بیشتر می شود و در فصول گرم کاهش می یابد. ولی در مجموع میانگین قیمت صادراتی LPG تقریبا همسنگ بنزین است.

قاسمی ده چشمه گفت: نکته دوم درباره مقایسه LPG و بنزین ناظر به صادرات این محصول است. به طور کلی صادرات LPG راحت تر از بنزین است. در حال حاضر تقاضای بیشتری برای LPG وجود دارد زیرا LPG می تواند جایگزین گاز قرار بگیرد و در نتیجه کشورهای زیادی متقاضی آن هستند.

*کشورهایی که منابع گازی ندارند از LPG به عنوان جایگزین گازوییل در خودروها استفاده می کنند

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش با اشاره به نبود زیرساخت استفاد از LPG به عنوان سوخت خودروها گفت: یکی دیگر از چالش های استفاده از LPG به عنوان سوخت خودرو این است که ما در حال حاضر هیچ زیرساختی برای این کار نداریم. یعنی اگر قرار باشد LPG در خودروها استفاده شود باید جایگاه های آن تاسیس شود و کار هزینه بری است.

وی همچنین گفت: یکی از مزیت هایی که برای LPG نسبت به CNG گفته می شود ناظر به پیمایش بیشتر LPG است. این نکته درست است و ما این چالش را با ایجاد جایگاه های متعدد CNG در سطح شهر جبران کرده ایم. از طرفی این پیمایش کم با بهبود تکنولوژی مخازن CNG نیز حل می شود که در حال پیگیری هستیم. به طور کلی هم LPG و هم CNG مزیت زیست محیطی نسبت به بنزین دارند و سوخت های پاک تری هستند.

قاسمی ده چشمه در انتها بیان کرد: البته کشورهای زیادی از LPG به عنوان جایگزین بنزین ویا گازوییل استفاده می کنند اما نکته مهم این است که کشورهایی از LPG استفاده می کنند که منابع گاز طبیعی ندارند. یعنی ما هم اگر منابع گاز طبیعی نداشتیم استفاده از LPG نسبت به CNG صرفه اقتصادی بیشتری داشت. ولی وقتی منابع سرشار گازی داریم استفاده از CNG در اولویت بالاتری قرار می گیرد و هم اکنون نیز به عنوان سوخت پاک ملی در خودروها در نظر گرفته شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 519

به "صادرات LPG مزیت دارد یا بنزین؟، اولویت CNG به عنوان سوخت خودروها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات LPG مزیت دارد یا بنزین؟، اولویت CNG به عنوان سوخت خودروها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید