خبرنگاران کاهش 27 درصدی اقدام به خودکشی در اسفند 98 نسبت به سال قبل

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، تهران - خبرنگاران - مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میزان فوت ناشی از خودکشی حدود 6 در هر صد هزار نفر جمعیت است و بر اساس موارد ثبت شده در وزارت بهداشت، میزان اقدام به خودکشی در کشور در اسفند 98 نسبت به سال 97 حدود 27 درصد کاهش یافته است.

خبرنگاران کاهش 27 درصدی اقدام به خودکشی در اسفند 98 نسبت به سال قبل

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

احمد حاجبی روز سه شنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس که از وزارت بهداشت برگزار گردید، اضافه نمود: وزارت بهداشت آمار فوت ناشی از خودکشی را جمع آوری می نماید، اما برای افزایش دقت آن با آمار پزشکی قانونی انطباق داده می گردد و به آن آمار استناد می کنیم. آمار اقدام به خودکشی در فروردین ماه هنوز کامل نشده است، اما در این آمار هم کاهش نسبی نسبت به فروردین 98 وجود دارد.

وی ادامه داد: آمار اختلالات روان شناسی در کشور در گروه سنی 15 تا 64 سال 23.6 درصد است. شایع ترین اختلال با 12.7 درصد در کشور افسردگی است.

ترس و اضطراب ناشی از کرونا

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: بعد از همه گیری ویروس کرونا، جامعه و عموم افراد با اضطراب و نگرانی ناشی از این همه گیری روبرو شدند. علت اصلی آن، ناشناخته بودن و رفتارهای غیرقابل پیش بینی این ویروس بود. همچنان جامعه دنیای با رفتارهایی از ویروس روبرو می گردد که مبهم است و به دنبال تحقیقات بیشتر هستند.

وی ادامه داد: به دنبال این موارد بحرانی، انتظار ترس و اضطراب در جامعه وجود دارد. این گونه واکنش ها، طبیعی هستند و به دنبال حوادث و بحران ها دیده می گردد. بنابراین به این واکنش ها نباید برچسب بیماری بزنیم. در اوایل اسفند با جامعه ای روبرو شدیم که اضطراب شدید داشت. بخش سلامت روان وزارت بهداشت از ابتدا به روش های مختلف کوشش کرد که احتیاج جامعه را شناسایی نموده و مداخلاتی انجام بدهد.

حاجبی اضافه نمود: یکی از زیرساخت هایی که از روهای اول استفاده شد، نظام مراقبت های بهداشتی اولیه بود. حدود دو هزار روانشناس در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه به کار گرفته شده اند که در سراسر کشور فعال هستند و بر اساس اضطراب ناشی از کرونا به وسیله ارتباط ویدیویی با مردم در ارتباط بودند. زیرساخت دیگر که از هفتم اسفند ماه استفاده شد و از 23 اسفند مداخله سلامت روان در آن شروع شد، سامانه تلفنی 4030 بود. تا به امروز بیش از 500 هزار تماس تلفنی توسط کارشناسان و مشاوران سلامت روان پاسخ داده شده که در این بازه زمانی بین 8 تا 9 هزار جواب داده شده است. این منبع توانست به برداشت احتیاجهای سطح جامعه یاری کند. احتیاجهای روان شناختی جامعه در این سه ماه گذشته فراز و فرودهایی داده که بر اساس داده های تماس های تلفنی توانستیم خدمات خود را متناسب با احتیاج جامعه تنظیم کنیم.

مشاوره برای سوگ ناشی از فوت بیماران کرونایی

مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت اظهار کرد: به دنبال بیش از 7 هزار فوت که تا به امروز اعلام شده، خانواده هایی داریم که بازمانده افراد فوت شده ناشی از ویروس کرونا هستند. این افراد نتوانستند شرایط عزاداری و کفن و دفن را اجرا نمایند و در نتیجه این نگرانی وجود دارد که نکند این سوگ پیچیده گردد. از یک ماه پیش خدمات و بسته خدمتی با عنوان مشاوره در سوگ آماده شده و ارائه می گردد. با کلیه خانواده ها تماس گرفته می گردد و پس از اخذ رضایت، این خدمات به خانواده ها ارائه می گردد.

اختلال مصرف و شیوع مصرف مواد مخدر

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان مصرف مواد مخدر در کشور اظهار کرد: در خصوص مصرف مواد مخدر، اختلال مصرف مواد و شیوع مصرف مواد مخدر مطرح است. بر اساس آخرین آمارها که در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته، اختلال مصرف مواد مخدر 2.1 درصد است. ولی شیوع مصرف مواد مخدر در کشور 5.4 درصد است.

باور نادرست مصرف الکل برای پیشگیری از کرونا

حاجی بیان نمود: در اسفند ماه باور نادرستی در افراد مبنی بر مصرف الکل برای جلوگیری از کرونا ایجاد شده بود و در نتیجه مسمومیت هایی بابت مصرف الکل رخ داد. در یک ماه گذشته با این موضوع روبه رو نشدیم و به نظر می رسد مردم آگاهی لازم را پیدا نموده اند.

آخرین شرایط قانون سلامت روان

مدیرکل سلامت روانی وزارت بهداشت گفت: حدود 16 سال از قانون سلامت روان می گذرد و بازبینی های فراوانی در خصوص آن انجام شد. این قانون در دو کمیسیون هیات دولت در جلسه های مختلف مطرح شد که تغییراتی زیادی هم روی آن رخ داد. اسم این طرح، قانون حمایت از حقوق بیماران مبتلا به اختلالات روانی تبدیل و در نهایت در هیات دولت مصوب شد. این موضوع در اسفند ماه به مجلس ارائه شد. در حال حاضر کارهای فنی روی آن در مرکز پژوهش های مجلس انجام می گردد تا برای ارائه به صحن آماده گردد.

طرح سراج حرکت رو به جلویی دارد

حاجبی درباره طرح سراج اظهار کرد: در حال حاضر هر دانشگاه علوم پزشکی در یک شهر، طرح سراج را اجرا می نماید. بعد از این که تسلط کامل به زوایای مختلف آن ایجاد شد می تواند گسترش پیدا کند. طرح سراج قبل از شیوع کرونا، در جلسه شورای اجتماعی کشور هم مطرح و با ملاحظاتی تصویب شد.

وی ادامه داد: سازمان اجتماعی کشور که زیرمجموعه وزارت کشور است از این طرح حمایت می نماید. در سال 99 نیز 15 محل دیگر به طرح سراج اضافه خواهد شد. این طرح حرکت رو به جلو دارد، اما برای اجرا به استانداردهایی احتیاج دارد. پیش بینی می کنیم تا خاتمه سال 99 بتوانیم سرعت گسترش را ببینیم. شورای اجتماعی کشور و به خصوص استانداری و مدیرکل های اجتماعی استانداری با دانشگاه های علوم پزشکی در استان ها برای اجرای طرح سراج همکاری می نمایند.

خشونت در خانواده ها در دوران کرونایی

حاجبی در پاسخ به سوالی درباره تعارضات خانوادگی در دوران کرونایی اظهار کرد: این که در جریان قرنطینه خانگی با مسائلی در ارتباط خانوادگی روبرو شویم قابل پیش بینی است. زیرا همه گیری ویروس کرونا به طور کلی شیوه زندگی را تغییر داده است. همه مهارت های ما برای شیوه زندگی قبلی تنظیم شده بود. وقتی قرنطینه خانگی طولانی می گردد و خانواده ها باید ساعت بیشتری در منزل تعامل داشته باشند، ممکن است تعارضاتی در ارتباط اتفاق بیفتد.

وی اضافه نمود: با چند بسته مداخله ای حمایتی و استفاده از روان شناسانی که در سامانه 4030 کار نموده اند در این زمینه ارتباط مستقیمی با جامعه برقرار کردیم.

ارائه خدمات سلامت روان به کادر درمان

وی درباره ارائه خدمات سلامت روان به کادر درمان اظهار کرد: عمده خدماتی که کادر درمان برای احتیاجهای مشاوره ای دریافت کردند در دانشکده های پزشکی ارائه شد. همکاران ما به فراخور زیرساخت ها در دانشگاه های علوم پزشکی، مداخلات غیردارویی و گروهی را برای کادر درمان تدارک دیدند. البته شکل ارائه خدمت در دانشگاه ها بر اساس زیرساخت ها متفاوت بود.

مدیرکل سلامت روانی وزارت بهداشت اضافه نمود: تجربه نشان می دهد که افراد تیم درمان به چند علت مستعد مداخلات روان شناسی هستند. افزایش ساعت کاری و دوری از خانواده ها و حتی قرنطینه شدن پس از ساعت کاری از جمله این موارد است. محیط خانواده می تواند در جذب مسائل یاری کند و این شرایط برای کادر درمان در این دوران وجود نداشت. وقتی همه ابعاد را کنار هم می گذاریم می بینیم فشارهایی به کادر درمان در این شرایط وارد می گردد. در این زمینه یکی از شیوه ها، مداخلات گروهی است.

حاجبی ادامه داد: این خدمت به صورت مداخله گروهی برای کادر درمان بسیار مناسب است که در شرایط گروهی افراد می توانند بازگویی روان شناسی داشته باشند. البته تکنیک هایی در این جلسه های گروهی استفاده می گردد که افراد شرایط بهتری داشته باشند.

آگاهی میزان اضطراب را کم می نماید

مدیرکل سلامت روانی وزارت بهداشت درباره کاهش میزان اضطراب با افزایش آگاهی نسبت به کرونا گفت: دانش و آگاهی نسبت به هر مقوله ای می تواند میزان اضطراب را کم کند. کوشش کردیم در زمینه کرونا اطلاع رسانی کنیم. وقتی سامانه 4030 راه اندازی شد، بیشترین تماسی که گزارش می شد به دلیل نگرانی در خصوص چگونگی برخورد با این ویروس بود.

شیوع اختلال روان در نوجوانان و جوانان

حاجبی درباره شیوع اختلال روان در نوجوانان و جوانان در سال های اخیر اظهار کرد: گروه نوجوانان و جوانان هم در بازه سنی 15 تا 64 سال قرار می گیرد و شایع ترین اختلال همان طور که اشاره شد، افسردگی است.

وسواس در دوران پساکرونا

وی درباره احتمال افزایش وسواس در دوران پساکرونا گفت: با شرایط خاصی روبه رو بودیم. ممکن است علائم افراد در خصوص وسواس در آینده بیشتر گردد. همچنین افرادی که زمینه ای برای وسواس داشتند می تواند با اضافه شدن عامل مضاعف، دچار تشدید علائم شوند.

غربالگری سلامت روان از پاییز شروع می گردد

مدیرکل سلامت روانی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت خبرنگاران درباره انجام غربالگری سلامت روان گفت: غربالگری سلامت روان یکی از دغدغه های ما در نظام سلامت است. البته باید به آن پیمایش سلامت روان گفت. با استفاده از ابزارهایی که وجود دارد و پرسشگرهایی که آمادگی لازم را دارند می توانیم برای غربالگری سلامت روان به سمت جامعه برویم. در پیمایش ها با نمونه گیری روی جامعه کار می گردد که می تواند آن تعداد نماینده شرایط کشور باشد. بر اساس طراحی هایی که اجرا شده این اقدام باید در پاییز سال جاری اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: اگر شرایط کشور خوب باشد و نگران انتقال ویروس نباشیم و با حفظ فاصله گذاری و اصول بهداشتی، داده های کشوری در زمینه سلامت روانی جمع می گردد. تمام پروتکل ها نوشته شده و ابزار آماده است و در تابستان به روان شناسان آموزش ها ارائه می گردد و احتمالا غربالگری سلامت روان از شهریور ماه یا ابتدای پاییز شروع خواهد شد.

حاجبی اضافه نمود: اگر به جمع بندی برسیم که نتوانیم خانه به خانه این غربالگری را انجام بدهیم، ممکن است شیوه دیگری را انتخاب کنیم. ولی خیلی بعید است که اگر از لوازم حفاظتی استفاده کنیم، نتوانیم این کار را اجرایی کنیم. بنابراین تا خاتمه سال جاری می توانیم شرایط جدید شیوع اختلال های روانشناسی در کشور را اعلام کنیم.

مدیرکل سلامت روانی وزارت بهداشت درباره شیوه غربالگری سلامت روان به صورت خانه به خانه اظهار کرد: اگر شیوه تغییر کند دیگر نمی توانیم دقت آمار را در کشور بالاتر ببریم. البته اگر شیوه خانه به خانه باعث افزایش ریسک انتقال ویروس گردد، روی روش های دیگری کار خواهیم کرد.

احتمال ابتلای معتادان به کرونا

حاجبی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت خبرنگاران درباره ابتلای معتادان به کرونا بیان نمود: دلیلی نداریم که فرد معتاد به کرونا مبتلا نگردد. هیچ شاهد علمی در این زمینه در دنیا وجود ندارد که بگوید فرد مصرف نماینده مواد مخدر کمتر به کرونا مبتلا می گردد. برداشت ابتدایی این است که افراد توزیع نماینده مواد مخدر از این شایعه بهره برداری نمایند، ولی این موضوع هیچ مبنای علمی ندارد.

یکی از دلایل کاهش خودکشی در اسفند

حاجبی گفت: به دلیل تغییر شیوه زندگی در این مدت و تغییر ساعت حضور افراد در خانواده ممکن است تعارضاتی در خانواده رخ داده باشد. یکی از دلایلی که باعث شده میزان خودکشی کاهش پیدا کند، این هست که در اسفند ماه، انسجام در روابط خانواده به دلیل وجود بحران و نگرانی در هسته خانواده باعث جمع شدن افراد دور هم شد. به نظر می رسد سرمایه اجتماعی در خانواده ها در اسفند ماه افزایش پیدا کرد.

وی اضافه نمود: از طرفی خانواده ها با یک الگویی در این مدت روبرو شدند که قبلا تجربه ننموده بودند. در نتیجه برای انطباق با الگوی جدید به زمان احتیاج است. البته تا وقتی این انطباق شکل بگیرد، ممکن است تعارضاتی اتفاق بیفتد.

عوامل موثر بر خودکشی

حاجبی در خصوص عوامل موثر بر اقدام به خودکشی بیان نمود: خودکشی مثل بقیه مسائل و مسائل حوزه سلامت روان، به مسائل اجتماعی و روان شناختی ارتباط دارد. خودکشی چندین فاکتوری است و نمی توان با یک عامل به عنوان سبب شناسی خودکشی برخورد کرد. بسیار پدیده پیچیده ای است و گروهی از عوامل با تعامل باعث پیچیده تر شدن موضوع می شوند. مباحث ژنتیکی، بیماری های روان پزشکی و موارد دیگر می تواند باعث خودکشی گردد. تا بیش از 90 درصد افرادی که اقدام به خودکشی می نمایند به نوعی مبتلا به یک اختلال روان شناسی هستند.

وی ادامه داد: عوامل اجتماعی یا مشخص نماینده های اجتماعی سلامت نیز در زمینه خودکشی نقش پررنگ دارند. در خصوص ایلام ممکن است تعامل همه عوامل باعث افزایش خودکشی در این استان شده باشد.

رویکرد پویا درباره مقابله با کرونا

مدیرکل سلامت روانی وزارت بهداشت اظهار کرد: وزارت بهداشت در زمینه سلامت روان در دوران کرونا رویکرد قابل دفاعی داشت که پویا بود. ویروس کرونا ابعاد ناشناخته بسیاری دارد و هر حوزه ای که می خواهد در خصوص کرونا کار کند باید پویا باشد تا بر حسب هر مقطع زمانی، احتیاج جامعه را برطرف کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 444

به "خبرنگاران کاهش 27 درصدی اقدام به خودکشی در اسفند 98 نسبت به سال قبل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کاهش 27 درصدی اقدام به خودکشی در اسفند 98 نسبت به سال قبل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید