خبرنگاران سرانه فضای مطالعه رشت به ازای هر100 نفر 46 سانتی مترمربع است

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، رشت - خبرنگاران - مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با بیان اینکه سرانه فضای مطالعه رشت نسبت به کشور بسیار کم است، گفت: این رقم در رشت 46سانتی متر مربع است و با افتتاح کتابخانه مرکزی رشت به یک متر و 26 سانتی متر مربع می رسد.

خبرنگاران سرانه فضای مطالعه رشت به ازای هر100 نفر 46 سانتی مترمربع است

پریسا کرمی روز آدینه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با بیان اینکه پیشرفت کتابخانه مرکزی رشت به 78 درصد رسیده است، اضافه نمود: اتمام این نماد فرهنگی استان تا سرانجام سال را یکی از بزرگترین آرزوهای فرهنگی مردم استان بیان کرد که تحقق می یابد.

کتابخانه مرکزی شهر رشت به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور با اسکلت بتنی در 6 طبقه با مساحت هشت هزار و 153مترمربع و دارای بخش های مختلفی چون سالن آمفی تاتر، مخزن کتاب، سالن های مطالعه مجزا ویژه آقایان و بانوان، بخش ویژه گویا و بریل، بخش کتب مرجع، بخش امانت، بخش ویژه و مستقل کودک، بخش ویژه مطالعه محققان، بخش اداری کتابخانه، بازسازی و آماده سازی کتاب است که عملیات کلنگ زنی آن در سال 1383 صورت گرفته و تا به امروز در حال احداث و تکمیل است.

وی، با بیان اینکه امروز سرانه فضای مطالعاتی در شهر رشت کمتر از نیم متر مربع برای هر 100 نفر است بر لزوم تدوین برنامه مشترک با همکاری دستگاه های ذیربط چون شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی تاکید نمود.

وی همچنین به تنها منبع درآمدی این مجموعه برای هزینه کرد در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه در کتابخانه ها و نیز اجرای برنامه های فرهنگی اشاره و سهم نیم درصدی کتابخانه ها از درآمدهای هفتگانه شهرداری را برای رسیدن به اهداف فرهنگی در این حوزه مهم بیان کرد.

کرمی با ارائه گزارشی از شرایط پرداخت این سهم از سوی شهرداری رشت خواهان پرداخت بدهی های این سازمان به حساب انجمن کتابخانه های عمومی رشت شد.

وی، آسیب های پیش روی ناشی از فقدان توجه به فرهنگ کتاب و کتابخوانی، کتابداران و فعالان حوزه کتاب را در آینده ای نه چندان دور متوجه همه افراد جامعه دانست.

مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به هزینه های سنگین نگهداری بنای ساختمان کتابخانه ها، حقوق و مزایای کارکنان و خرید تجهیزات و انجام تعمیرات فیزیکی این کتابخانه ها، کمبود منابع اقتصادی و پشتوانه مناسب قانونی از مجموعه کتابخانه های عمومی را بزرگترین مشکل این نهاد برشمرد.

103 کتابخانه عمومی شامل83 کتابخانه عمومی نهادی، 19 کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه مستقل در استان فعالیت دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 آبان 1399 بروزرسانی: 29 آبان 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 686

به "خبرنگاران سرانه فضای مطالعه رشت به ازای هر100 نفر 46 سانتی مترمربع است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سرانه فضای مطالعه رشت به ازای هر100 نفر 46 سانتی مترمربع است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید