تصویر تولد یک سیاره برای اولین بار

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، در مطالعه ای که در مجله Astronomy & Astrophysics انتشار یافت، یک گروه اخترشناس راجع به ثبت تصویر یک ستاره جوان به نام ای بی ارابه ران(AB Aurigae) که 520 سال نوری از زمین فاصله دارد، توضیحاتی ارائه دادند.

تصویر تولد یک سیاره برای اولین بار

در مرکز تصویر می بینیم که یک پیچ وتاب واضح در ابر گرد و غبار اطراف ستاره وجود دارد که نشان دهنده حضور یک سیاره در حال تشکیل است.

به این ترتیب با نگاه به این تصویر می توان دریافت که محل تشکیل یک سیاره جدید کجاست.

این اکتشاف عظیم با استفاده از تلسکوپ های وی ال تی(VLT) سازمان رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی و توسط ابزار Sphere این تلسکوپ میسر شده و یک نظریه مهم راجع به تشکیل سیاره ها را تایید می نماید.

در سال 2019 و اوایل 2020 میلادی، ستاره شناسانی از بلژیک، فرانسه، تایوان و آمریکا توانستند عمیق ترین تصاویر مربوط به ستاره ای بی ارابه ران تا به امروز را به دست آورند.

این محققان مشاهدات گذشته راجع به بازوهای مارپیچی گرد و غبار ستاره را تاییده نموده و این پیچ و تاب مهم در مرکز ستاره را کشف کردند.

محققان معتقدند که این پیچ و تاب نقطه شکل گیری یک سیاره جدید است.

آن دیتری(Anne Dutrey) نویسنده این مقاله گفت: از بعضی از مدل های تشکیل سیاره ای ، چنین پیچ و تابی قابل انتظار است.

با توجه به اینکه ابزار رصد محققان در حال تقویت است، محققان باید بتوانند راجع به این ستاره و حتی نحوه تشکیل سیاره ها، اطلاعات بیشتری به دست آورند.

منبع : ایسنا