اختلاف نظر مرزبانان ایران و افغانستان موجب نارضایتی تجار می گردد

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، خبرنگاران/سیستان و بلوچستان استاندار سیستان و بلوچستان در جریان سفر به کابل با وزیر کشور افغانستان ملاقات کرد.

اختلاف نظر مرزبانان ایران و افغانستان موجب نارضایتی تجار می گردد

به گزارش خبرنگاران و به نقل از استانداری، علی اوسط هاشمی در این ملاقات بر اهمیت افزایش مراودات مرزی تاکید نمود و گفت: بالا بردن حجم مراودات مرزی بین دو کشور موجب تغییر در فرایند زندگی مرزنشینان خواهد شد.

وی، حذف ویزا برای مسافران دو کشور را آرزوی دیرینه خواند و اضافه کرد: تسهیل در عبور و مرور مردم و تجار دو کشور تاثیر بسزایی در فرایند رشد و توسعه منطقه در پی خواهد داشت.

استاندار با اشاره به احداث پل دوم میلک اضافه کرد: نگاه مشترک دو کشور در توسعه مرز میلک نقطه عطفی در ایجاد بارانداز ملی خواهد بود. اختلاف نظر مرزبانان دو کشور در مبادی ورودی مرز بعضا موجب نارضایتی تجار می گردد که با مدیریت صحیح باید مانع از ایجاد نارضایتی شویم.

نماینده عالی دولت ایران در سیستان و بلوچستان توضیح داد: این استان آمادگی همکاری در زمینه های گوناگون بهداشت و درمان، آموزش و گردشگری با کشور افغانستان دارد.

وی از همراهی والیان قندهار، نیمروز، فراه و هرات در نشستهای مشترک با استانهای همجوار ایران قدردانی کرد و اضافه کرد: تداوم این نشستها بدون تردید توسعه مراودات دو جانبه را به ارمغان می آورد.

استاندار در بخشی از سخنان خود به موقعیت بندر چابهار اشاره نمود و گفت: دسترسی به آبهای آزاد با افزایش ظرفیت بندر چابهار بهترین فرصت برای بهره وری تجار افغانی است که باید آنرا مورد توجه قرار دهند.

همچنین علی اوسط هاشمی، در جریان سفر به کابل با عبدالله عبدالله، معاون رییس جمهور افغانستان ملاقات کرد.

استاندار در این ملاقات ضمن اشاره به ظرفیت های سیستان و بلوچستان در مراوده با کشور افغانستان مطرح نمود: پتانسیل بندر چابهار و دسترسی به آبهای آزاد مهمترین اولویت در گسترش روابط تجاری 2 کشور است. همزمان با فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سالجاری سر شروع عصری جدید در ترانزیت دریایی در چابهار شروع خواهد شد.

استاندار در ادامه سخنان خود گریزی هم به مباحث مشترک گردشگری بین دو کشور زد و اضافه کرد: بهره گیری از ظرفیت های گردشگری و ایجاد تورهای مشترک توریستی، در تحکیم روابط دو کشور نقش اثرگذاری دارد.

وی خواهان ایجاد بندر مشترک خشک بین دو کشور شد و اظهار کرد: استفاده از فرصت دریای آزاد عمان موجب رونق بخشیدن به بندر خشک می گردد که مرز میلک نقطه مناسبی برای ایجاد این بندر است. با تحقق بندر خشک می توانیم نیمروز را به بارانداز توسعه مبادلات تجاری افغانستان و ایران تبدیل کنیم.

استاندار با اشاره به ارتباط خوب والیان ولایت های نیمروز، هرات، قندهار و فراه با مسئولان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با تسریع در مراودات و اجرای نشستهای مشترک می توان فصل نوینی در روابط دو کشور رقم زد.

وی تاکید نمود: احیای تالاب هامون یکی از درخواستهای مهم در این سفر هست که با زندگی یک پنجم جمعیت استان گره خورده است و احیای این تالاب جان تازه ای به مردمان دو طرف مرز می بخشد.

نماینده عالی دولت ایران خواهان تسریع در احداث پل دوم مرز میلک شد و بیان نمود: با توجه به اهمیت مراودات تجاری و حضور موثر در توسعه تجارت به وسیله بندر چابهار، احداث این پل ضرورتی انکار ناپذیر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 213

به "اختلاف نظر مرزبانان ایران و افغانستان موجب نارضایتی تجار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلاف نظر مرزبانان ایران و افغانستان موجب نارضایتی تجار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید