اختراع عینکی برای تماشای دنیا به وسیله افراد نابینا

به گزارش مجله دانلود و سرگرمی، دیجیاتو نوشت: محققان با الهام از خفاش ها که از پژواک یابی برای تماشا استفاده می نمایند، عینک های هوشمندی ساخته اند که اطلاعات بصری را به اصواتی منحصر به فرد تبدیل می نماید. فناوری این عینک ها توانایی افراد نابینا و کم بینا را برای حرکت در محیط اطرافشان افزایش می دهد و می تواند دنیا را برای افراد کم بینا تغییر دهد.

اختراع عینکی برای تماشای دنیا به وسیله افراد نابینا

فناوری یاریی شامل طراحی تکنولوژی هایی است که افراد دارای ناتوانی های حسی را قادر می سازد بر موانع موجود در زندگی روزمره خود غلبه نمایند. نابینایی یا کم بینایی بر توانایی فرد برای انجام فعالیت های روزمره زندگی و شرکت در فعالیت ها و تعاملات اجتماعی تأثیر می گذارد.

حوزه وسیعی از تحقیقات فناوری یاریی با استفاده از بازخورد دیداری، لمسی و شنیداری به عنوان ابزاری برای تقویت حواس مرتبط است. اکنون، محققان دانشگاه فناوری سیدنی (UTS) عینک های هوشمند نسل جدیدی موسوم به لمس آکوستیک را توسعه داده اند که اطلاعات بصری را به نمادهای صوتی متمایز، به عنوان وسیله ای برای یاری به افراد کم بینا برای تماشا تبدیل می نماید.

  • صحنه ترسناک همنوع خواری/ تقلای بی فایده برای فرار از آرواره مار پیتون/ عکس

  • گوشی مورد علاقه ژاپنی ها/ نه سامسونگ، نه سونی نه حتی آیفون 15/ عکس

چین-تنگ لین، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: عینک های هوشمند معمولاً از بینایی رایانه و سایر اطلاعات حسی برای تبدیل محیط اطراف کاربر به گفتار ترکیبی-رایانه ای استفاده می نمایند. با این حال، فناوری لمس آکوستیک، اشیاء را صوتی می نماید و هنگام ورود به میدان دید دستگاه، نمایش های صوتی منحصربه فردی ایجاد می نماید. به عنوان مثال، صدای خش خش برگ ها ممکن است نشان دهنده یک گیاه باشد یا صدای وزوز ممکن است نشان دهنده یک تلفن همراه باشد.

محققان با الهام از نحوه استفاده خفاش از مکان یابی پژواک، دست به توسعه عینک های هوشمند خود زدند که آن را دستگاه صوتی فوویدت (FAD) نامیدند. پژواک انتشار یک موج صوتی است که از یک شی منعکس می گردد، بازتاب پژواک اطلاعاتی درمورد مقدار و فاصله جسم ارائه می دهد.

آزمایش عینک ها

محققان عینک خود را روی 14 شرکت نماینده بزرگسال آزمایش کردند؛ هفت شرکت نماینده کم بینا و هفت شرکت نماینده نابینا. این مطالعه شامل یک مرحله آموزشی نشسته که در آن از FAD برای اسکن اقلام روی میز استفاده می شد، و یک کار ایستاده بود که عملکرد FAD را در زمانی که شرکت نمایندگان در حال راه رفتن و جستجوی یک جسم در محیطی بهم ریخته بودند، آنالیز می کرد.

در این مطالعه از چهار آیتم استفاده شد؛ کاسه، کتاب، فنجان و بطری.

آنها دریافتند که این دستگاه به طور قابل توجهی توانایی افراد کم بینا را برای تشخیص و رسیدن به اشیا، بدون کوشش ذهنی زیاد افزایش می دهد.

هاو یوآن ژو، سرپرست و نویسنده مسئول این مطالعه گفت: بازخورد شنیداری کاربران را قادر می سازد تا اشیا را با دقت قابل توجهی شناسایی نموده و به آن ها دست یابند. یافته های ما نشان می دهد که لمس آکوستیک این پتانسیل را دارد که یک روش موثر برای تقویت حسی جامعه کم بینا ارائه دهد.

با بعضی تغییرات، فناوری لمس آکوستیک می تواند به بخشی جدایی ناپذیر از فناوری های یاریی تبدیل گردد و به افراد کم بینا اجازه می دهد بهتر از قبل به محیط خود دسترسی داشته باشند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 5 آبان 1402 بروزرسانی: 5 آبان 1402 گردآورنده: dnl4all.ir شناسه مطلب: 1722

به "اختراع عینکی برای تماشای دنیا به وسیله افراد نابینا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختراع عینکی برای تماشای دنیا به وسیله افراد نابینا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید